کد خبر 161008
۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷

به بهانه سالروز انهدام پل ماهی در عملیات کربلای 5:

سردار جعفری: گذر از پل ماهی مقدمه‌ای برای پیروزی در عملیات کربلای 5 بود

سردار جعفری: گذر از پل ماهی مقدمه‌ای برای پیروزی در عملیات کربلای 5 بود

اولین فرمانده زرهی سپاه گفت: گذر از پل ماهی مقدمه‌ای برای پیروزی در عملیات کربلای 5 بود. مهدی زارع، فرمانده گردان امام حسین (ع) لشکر 19 فجر شب اول عملیات موفق شد که 7 کیلومتر در منطقه مرزی دشمن حرکت کند و این نوید داده شد که ما می‌توانیم خط دشمن را بشکنیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ امروز 19 بهمن‌ماه سالروز انهدام پل کانال پرورش ماهی در عملیات کربلای 5 است. خبری که در سال 66 در رسانه های عراق با این تیتر پیچید: «موفقیت ایران در عبور از دریاچه ماهی، یكبار دیگر توانایی ایران در عبور از آبراه ها را نشان می‌دهد.» گذر از این پل تمام معادلات را بر هم زد و بار دیگر ایران و توان نیروی سپاه پاسداران انقلاب اسلام  را نشان داد که توانست درس سختی به عراق بدهد. 

سردار فتح الله جعفری از فرماندهان دوران دفاع مقدس و اولین فرمانده زرهی سپاه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی حیات؛ درباره چگونگی انهدام پل کانال پرورش ماهی در عملیات کربلای 5 بیان کرد:  قبل از عملیات رمضان برای جلوگیری از ورود نیروهای ما به بصره، عراق کانالی به عرض یک کیلومتر و طول 30 کیلومتر در شهر بصره ایجاد کرد. ما در عملیات رمضان به کانال ماهی رسیدیم؛ اما نتوانستیم در قسمت شمالی بالا رفته و در محدوده پاسگاه زید تا شلمچه متوقف شدیم.

وی ادامه داد: در عملیات کربلای 4 نیروهای ما موفق شدند خط  دشمن را شکسته و نوک کانال ماهی را اشغال کنند؛ اما چون عملیات کربلای 4 موفق نبود، متوقف شدند. در19 دی ماه 1365 عملیات کربلای 5 آغاز شد و نیروهای ایران غافلگیرانه موفق شدند کانال ماهی را تصرف و از آن عبور کنند.

سردار جعفری افزود: آقای مرتضی قربانی در لشکر 25 کربلا، از کانال ماهی عبور کرد و با یگان‌های دیگری که او را همراهی می‌کردند خود را به کانال زوجی که غرب کانال ماهی بود، رساندند و این دستاورد نیروهای ایرانی برای دشمن گران تمام شد.

اولین فرمانده زرهی سپاه اظهار کرد: پس از گذر از پل ماهی نیروهای عراق تمام تلاش خود را برای جنگ گذاشت. از روز 19 دی تا 11 بهمن جنگ سختی در غرب کانال ماهی داشتیم. روی سه پل با نام‌های شهامت، شجاعت و شهادت درگیر بودیم تا در روز 11 بهمن عراق موفق شد نیروهای ما را از  سرپل غرب کانال ماهی عقب براند و  به شرق کانال ماهی به برساند.

وی درباره جریانی که به انهدام پل ماهی انجامید، گفت: ما در منطقه کانال ماهی و منطقه شلمچه شصت و پنج روز جنگ سخت داشتیم؛ عراق لشکر گارد و خط سنگینی از آتش و سلاح شیمیایی را نیز آماده کرد تا بتواند یگان های ما را روی کانال ماهی عقب براند و برای این امر نیروهای دشمن خیلی به ما فشار آوردند و پل را منهدم کردیم که عراق نتواند ساحل و لبه کانال ماهی را بگیرد.

جعفری افزود: از شلمچه تا شرق بصره حدود 6 کیلومتر پیشروی کرده بودیم و بیشتر این نیروهای ما بر اساس ترکش یا سلاح‌های شیمیایی به شهادت رسیدند. جنگ بسیار سختی بود که عراق تقریبا منهدم شد و ما نیروهای زیادی از دست دادیم و قطعنامه 598 بر اساس همین عملیات کربلای 5 شکل گرفت.

اولین فرمانده زرهی سپاه گفت: گذر از پل ماهی مقدمه‌ای برای پیروزی در عملیات کربلای 5 بود. مهدی زارع، فرمانده گردان امام حسین لشکر 19 فجر شب اول عملیات موفق شد که 7 کیلومتر در منطقه مرزی دشمن حرکت کند و این نوید داده شد که ما می‌توانیم خط دشمن را بشکنیم. تا قبل از این کسی باور نمی کرد که بتوانیم این کار را انجام بدهیم؛ چراکه در این منطقه سیم خاردارهایی از جنس فولاد وجود داشت که سیم‌چین‌های ما نمی‌توانست آنها را بشکند و همچنین میدان‌های مین چشمی وجود داشت. با همه امکاناتی که عراق داشت، خط دفاعی آن شکسته شد.

وی در پاسخ به این سوال که بنظر شما چطور این عملیات غیرممکن، ممکن شد؛ گفت: نیروهای مردمی گمنام، بسیجیان با روحیه شهادت‌طلبی، بسیجیان سلحشور و گمنام که هیچ کس آنها را نمی شناسد و اسمی از آنها شنیده نشده است، مسبب عبور از پل ماهی شدند.

 

برچسب‌ها