کد خبر 160976
۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸

نجفی مطرح کرد؛

فعالیت 303 مدرسه در کشور تنها با یک دانش آموز

فعالیت 303 مدرسه در کشور تنها با یک دانش آموز

معاونت آموزشی از فعالیت 303 مدرسه تنها با یک دانش آموز خبر داد و گفت: تربیت نیاز به گفتمان سازی دارد و باید به سمت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش حرکت کنیم.

به گزارش گروه اجتماعی حیات؛ نشست خبری معصومه نجفی پازکی معاون آموزش ابتدایی با موضوع برنامه‌های معاونت ابتدایی در سال تحصیلی جاری و تبیین دستاوردهای معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در چند سال اخیر صبح امروز در سالن جلسات معاونت ابتدایی برگزار شد.

نجفی با تبریک دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی گفت: نرخ پوشش تحصیل ابتدایی در سال 57، 57.50 بوده است در حالی که در سال جاری با ثبت نام سراسری در کشور پوشش تحصیل ابتدایی به 98 درصد رسیده است. در رابطه با شاخص تحصیل دختران نسبت به کل دانش آموزان ابتدایی شاخص 40.15 بوده است و در حال حاضر 48.31 است همچنین در قسمت روستایی رشد تحصیل 48.15 شده است که نسبت به اول انقلاب 15 درصد افزایش یافته است.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: تعداد مدارس روستایی نسبت به ابتدای انقلاب با افزایش 113 درصدی همراه بوده و تعداد کلاس‌های درس 105 درصد رشد داشته است. در حال حاضر 303 مدرسه تنها با یک دانش آموز دایر است. یعنی حتی به تحصیل یک نفر هم توجه شده است. تعداد مدارس با زیر ده دانش آموز هم 10 هزار و 357 مدرسه است. ما پیش از انقلاب تنها یک مدرسه عشایری داریم در حالی که در حال حاضر 245 مدرسه عشایری داریم.

وی در ادامه با بیان اینکه تربیت تعاریف مختلفی دارد گفت: کسب شایستگی‌های علمی مهارتی از جمله تعاریف تربیت است. وقتی از رویکرد تربیتی سخن می‌گوئیم نباید سطح این رویکرد را نازل دهیم. در رویکرد تربیتی گرامیداشت شخصیت مفاخر و اسطوره‌ها ضروری است. برای مثال سالگرد شهادت سردار سلیمانی یک ویژه برنامه داشتیم که از پنج آذر ماه به مدت یک هفته برگزار و ویژه برنامه‌های مختلفی با موضوع سردار سلیمانی مطرح شد و ده هزار اثر از سوی دانش آموزان به معاونت ابتدایی ارسال شد.

نجفی با تاکید بر اینکه تربیت نیاز به گفتمان سازی دارد؛ گفت: باید به سمت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش حرکت کنیم که از مربی و متربی صحبت می‌کند. باید این سوال را بپرسیم که در دوران ابتدایی چقدر به رویکرد تربیتی توجه می‌شود؛ در این زمینه به توجه رسانه‌ها و خبرنگاران بیشتر نیاز داریم.

وی با بیان اینکه میز معلم باید خالی و ذهن معلم اماده ارائه برنامه‌های درسی مد نظر باشد؛ گفت: متأسفانه فاصله برنامه‌های مدنظر با آنچه در عمل در کلاس‌های درس اتفاق می‌افتد فاصله زیادی دارد. مهم‌ترین اقدام ما تمرکز بر برنامه‌های درسی و توانمندسازی معلمان است. طی بررسی‌هایی که داشتیم نرخ تکرار پایه در دوران ابتدایی سه درصد و پایه اول ابتدایی ده درصد است که آمار وحشتناکی است و نیازمند یک مداخله اورژانسی است.

به گفته نجفی پس اولین اقدام ما ورود و تأثیر گذاری در کلاس‌های درس اول ابتدایی است. بررسی‌ها نشان داد نرخ ترک تحصیل و نرخ تکرار پایه در روستاها بسیار بالاتر است. پس ضرورت دارد به موضوع ترک تحصیل در پایه اول و در روستاها توجه جدی تری داشت.

وی با بیان اینکه شصت هزار کلاس در روستاها و شهرها برای ابتدایی داریم؛ گفت: بر اساس آمار کلاس‌های درسی روستا به عدد 8300 کلاس روستایی رسیدیم که 25 درصد کلاس‌های درس است. باید می‌دیدیم چه اقدامی باید انجام می‌دادیم که در این 8300 کلاس درس ابتدایی تفاوت محسوسی ایجاد شود. در اولین قدم محتوایی برای معلمان ایجاد کردیم که کاملاً خودآموز بود.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: تأثیر این خودآموزی ها بر آزمون پرلز دانش آموزان که آزمونی برای سنجش سطح سواد دانش آموزان است، خواهد بود. تأثیر این خودآموزی افزایش تحلیل و بررسی دانش آموزان است که در سال‌های آینده دانش آموز ما با تحلیل مسائل را درک کند.

نجفی با اشاره به طرح شهید همت گفت: در سال‌های قبل این طرح به صورت دوره‌ای برگزار می‌شد در حالی که در دوره حاضر 12 هزار حلقه ده نفره از معلمان شکل دادیم تا در موضوعاتی که خود معلمان بیشتر نیاز را داشتند نظیر ریاضی چهارم و پنجم و فارسی اول و دوم گروه‌های آموزشی و گروه‌های راهبری آموزشی به سراغ حلقه‌ها می‌روند. دیگر نیاز است تا این روند آموزشی مستمر باشد. اجرای طرح شهید همت با دوازده هزار نفر کار راحتی نیست و نیازمند کمک همه است تا شکل گرفته و روی ریل اجرا قرار گیرد.

معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به طرح تقویت کتابخانه‌ها در کلاس‌های درس گفت: در این طرح کتابخانه ها حدود سه هزار کتاب درس مطالعه شده و با توجه به شش ساحت تربیتی در سند تحول این کتب مورد نظر معرفی شد. از استانداری‌ها و مجمع خیرین کمک خواستیم که کتابخانه های کلاسی را رشد دهند.

نجفی پازوکی با اشاره به اهمیت عدالت آموزشی گفت: برای عدالت نمی‌توان یک شاخص را در نظر گرفت. عدالت آموزشی یک چتری است بر روی کل رفتارهای معاونت آموزشی ابتدایی. طرح شهید محمودوند نمونه این توجه است. همواره تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل دقیق مشخص نبود اما به کمک طرح شهید محمودوند به دقت می‌توانیم بگوییم کدام دانش آموزان به اسم از تحصیل بازمانده‌اند.

نجفی تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل را 204 هزار و 312 نفر اعلام کرد و افزود: 45 هزار و پانصد و سی و هشت نفر از این تعداد دانش آموز به تحصیل بازگشتند. دلایل بازماندگی از تحصیل متفاوت است. داشتن بیماری، فقر خانواده، مرگ دانش آموز یا ازدواج از جمله دلایل بازماندگی از تحصیل است.

وی افزود: وقتی به دقت بدانیم کدام دانش آموز از تحصیل به چه دلیل بازمانده است می‌توانیم با طرح‌هایی نظیر ارسال بسته‌های آموزشی یا طرح برپا که طرحی برای آموزش پاره وقت دانش آموز بازمانده توسط افراد خیر و دانشجو است؛ به صورت موردی دانش آموزان را به تحصیل باز می‌گردانیم.

وی با اشاره به اینکه تعطیلی مدارس به عمق تحصیلی دانش آموزان ضربه می‌زند؛ گفت: تعطیلی مدارس شاید آزمون‌های سواد خواندن را چندان تحت تأثیر قرار ندهد اما تحصیل در فضای مجازی نشان داد دانش آموزان درک و تحصیل عمیق را از دست دادند لذا دو میلیون و صد هزار دانش آموز در دروس اصلی مجدداً در تابستان دوره‌های تقویت و بازآموزی را سپری کردند. چنین طرحی را برای سال جاری هم در نظر داریم. برای رصد و شناسایی سامانه پایش یادگیری را طراحی کردیم که حدود نود درصد آن شکل گرفته است تا دانش آموزانی که نیازمند یادگیری مجدد هستند شناسایی شوند.

همکاری با سازمان آموزش و پرورش استثنای

نجفی با اشاره به دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری و روانی گفت: برای دانش آموزانی که با اختلال یادگیری مواجه هستند با همت و مشارکت سازمان آموزش و پرورش استثنایی طرحی را در دست طراحی و اجرا داریم تا برای آموزش ابتدایی این دسته از دانش آموزان به یک برنامه واحد برسیم. اختلالات روانی و استرس از جمله دیگر عواملی هستند که با کمک رویکردهای تربیتی و افزایش جذب مشاوران در نظام آموزشی قابل رفع است.

آماری از میزان خشونت در مدارس نداریم

وی با طرح این سوال که معیار خانواده‌ها برای تشخیص سطح سواد فرزندانشان چیست گفت: مرکز ارزشیابی و سنجش کیفیت وزارت آموزش و پرورش به کمک آموزش و پرورش استان خراسان رضوی سامانه‌ای برای سنجش میزان توانمندی و سطح سواد دانش آموزان طراحی کرده است تا به دقت بدانیم چه تعداد از دانش آموزان نیازمند دوره‌های تقویتی در امر یادگیری هستند.

نجفی با بیان اینکه نمی‌دانیم چه تعداد از دانش آموزان با خشونت مواجه هستند؛ گفت: نمی‌توانیم بگوییم خشونت در مدارس وجود دارد. وقتی مسئله‌ای به نام خشونت در مدارس مطرح نیست چرا باید تمرکز خود را مانند بررسی میزان سطح سواد و ترک تحصیل به این مسئله اختصاص دهیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که آیا کتب درسی به سمت کیفی سازی می‌روند یا نه گفت: قرار است از سال 1403 از سوی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کتب اول ابتدایی به صورت کیفی ارائه شود.

برچسب‌ها