کد خبر 160952
۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰

مدیرکل اسناد بنیاد شهید:

93 هزار وصیت نامه از شهدا به جای مانده است

 93 هزار وصیت نامه از شهدا به جای مانده است

مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه 93 هزار وصیت نامه از شهدای هشت سال دفاع مقدس به جای مانده است، گفت: این وصیت نامه‌ها منبع بسیار غنی برای آشنایی با انگیزه و آرمان شهدا است که رسانه ها با تولید محتوا در آنها می توانند ارزش های دفاع مقدس را به جامعه منتقل کند.

به گزاش گروه فرهنگی حیات؛ رحیم نریمانی روز سه شنبه در نشست خبری که در سایت نوین شاهد بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمانشاه برگزار شد؛ از ارگان های آموزشی، فرهنگی رسانه ای و سایت ها خبری خواست از ظرفیت بسیار با ارزش مرکز اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران در مرکز و برش های استانی آن برای تولید محتوا و انتقال ارزش های دفاع مقدس به جوانان و جامعه استفاده کنند.

وی به برنامه چاپ کتاب شهدای اقشار مختلف جامعه مانند هنرمندان، ورزشکاران و اصناف از جمله شهدای کشتی گیر، شهدای خبرنگار، شهدای نانوایی و دیگر قشرها در بنیاد شهید و امور ایثارگران اشاره کرد و گفت: همه اقشار جامعه ایران از همه رده های سنی در دفاع از کشور متحد و منسجم سهیم بودند که برای شرایط امروز کشورمان این الگو عالی است.

نریمانی همچنین به 9 میلیون سند مکتوب، 270 هزار پرونده فرهنگی ، 65 هزار خاطره نگاری و هزاران ثبت خاطره شفاهی از خانواده شهدا و ایثارگران در کشور اشاره کرد و بیان داشت: ما با وجود این همه اسناد پر ارزش؛ متاسفانه در انتقال صحیح ارزش های دفاع مقدس به نسل سوم و چهارم انقلاب غفلت و یا کم کاری کردیم.

وی در ادامه خواستار همکاری رسانه ها با مرکز اسناد و انتشارات بنیاد شهید استان ها در انتقال واقعی و بدون کم و کاست آرمان ها و ارزش های شهدا شد و گفت: در این زمینه به کمک نخبگان جامعه بخصوص مراکز علمی و رسانه ای نیازمندیم که یک گفتمان صحیح از مفاهیم درست ارزش های دفاع مقدس ایجاد کنیم.

محتوا و ارزش های دفاع مقدس را باید با ذائقه شناسی مخاطبان به آنها منتقل کنیم

مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه باید با تکنیک های جدید مفاهیم و ارزش ها دفاع مقدس را به نسل جوان و نوجوان منتقل کنیم گفت: واقعیت این است با گسست نسلی که پیش آمده باید ارزش ها و آرمان شهدا را با ذائقه مخاطبان و روش نوین به آنان منتقل کنیم.

نریمانی در ادامه بیان داشت: طبق اسناد 150 هزار نفر از شهدای جنگ تحمیلی ما سنی بین 15 تا 25 سال داشتند، مطمئنا آرمان ها و خواست آنها با جوان و نوجوان امروز ما نزدیک است و اگر برحسب واقعیت ها که در وصیت نامه های به جا مانده است با زبان خود جوانان و نوجوان با آنها حرف می زدیم مطمئنا بسیار تاثیرگذار تر بود.

امسال 80 عنوان کتاب در بنیاد شهید در نشر شاهد چاپ شد

وی در بخش دیگری از سخنان خود به انتشار 80 عنوان کتاب نشر شاهد در بنیاد شهید و امور ایثارگران اشاره کرد و گفت: 32 عنوان، کتاب های فاخر هر استان بوده است.

نریمانی در ادامه به لزوم الگوسازی و اسطوره پروری در راستای تقویت هویت ملی، ترویج رشادت و شجاعت در جامعه تاکید کرد و گفت: دشمنان ما در رسانه ها در راستای کاهش سرمایه اجتماعی، تضعیف و شبه در دستاوردهای نظام در طول انقلاب اسلامی کار می کنند.

این مقام مسئول در ادامه همچنین به اتخاذ تکنیک و روش های جدید در انتقال محتوا و ارزش های انقلاب اسلامی بویژه در رسانه ها تاکید کرد و از برگزاری کارگاه های توانمندسازی در حوزه های مختلف اعم فیلم سازی، نویسندگی، دیگر هنر در بنیاد شهید و امور ایثارگران خبر داد.

نریمانی در پایان به وجود 9 هزار نخبه و سرآمد ایثارگر و شاهد در کشور اشاره کرد و گفت: باید در زمینه های نظری، گفتمانی، معرفت شناسی، مفهوم شناسی از ظرفیت این نخبگان استفاده کنیم و با روش های جدید کار نماییم تا جامعه ما که خود حامل فرهنگ ایثار و شهادت هستند از آن فاصله نگیرند.

برچسب‌ها