کد خبر 160870
۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳

«حیات» بررسی می‌کند؛

جایگاه نفت ایران در جهان

جایگاه نفت ایران در جهان

بخش بزرگی از اقتصاد ایران بر دوش وزارت نفت است و مهم‌ترین زنجیره‌های ارزش را می‌توان در شرکت‌های زیرمجموعه این وزارتخانه یافت، بنابراین اهمیت تولید بار اول اقلام راهبردی و خنثی‌سازی تحریم‌ها در کل زنجیره ارزش این صنعت بسیار مهم است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ اوپک در جدیدترین برآورد خود اعلام کرد ذخایر اثبات شده نفت ایران در سال 2021 به 208 میلیارد و 600 میلیون بشکه رسیده است و ایران همچنان سومین مالک بزرگ ذخایر نفت در جهان است.

آمار نشریه فوربس نشان می‌دهد ایران سال 2021 بیشترین درصد افزایش تولید نفت در میان 10 کشور برتر تولیدکننده جهان را به ثبت رسانده و در سال 2020 جهان بزرگ‌ترین کاهش مصرف نفت در تاریخ را به ثبت رساند.

ایران از نظر بزرگی ذخایر نفت در سال 2021 در رتبه سوم جهان قرار گرفته است. ونزوئلا بزرگ‌ترین دارنده ذخایر نفتی در جهان شناخته شده است. ذخایر نفت این کشور 303 میلیارد و 468 میلیون بشکه برآورد شده است. عربستان با ذخایر 267 میلیارد و 192 میلیون بشکه ‌ای در رتبه دوم از این نظر قرار گرفته است.

تولید نفت در 6 کشور بزرگ تولیدکننده نفت در جهان شامل آمریکا، عربستان، عراق، امارات، برزیل و کویت در سال 2021 کاهش داشته، اما ایران با ثبت 16.1 درصد افزایش تولید، بیشترین رشد تولید نفت در میان کشورهای جهان را به ثبت رسانده است.

براساس این گزارش، چندی پیش مقام معظم رهبری در بازدیدی که از نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخل از غرفه وزارت نفت داشتند، فعالیت‌های وزارت نفت در زمینه ساخت بار اول محصولات راهبردی را کاری مهم قلمداد کردند و دیدگاه‌هایشان را در زمینه‌های مربوطه به مسئولان این وزارتخانه فرمودند.

دولت سیزدهم معتقد است ثمره دانش‌بنیان شدن این صنعت کاهش هزینه‌ها و بهره‌وری است و از ابتدای فعالیت خود همواره بر تقویت ساخت داخل و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تأکید داشته است.

همچنین بخش بزرگی از اقتصاد ایران بر دوش وزارت نفت است و مهم‌ترین زنجیره‌های ارزش را می‌توان در شرکت‌های زیرمجموعه این وزارتخانه یافت، بنابراین اهمیت تولید بار اول اقلام راهبردی و خنثی‌سازی تحریم‌ها در کل زنجیره ارزش این صنعت بسیار مهم است.

در پایان با نگاهی به صنعت نفت کشورمان به نظر می‌رسد که انجام فعالیت دانش‌بنیان در این حوزه، افزایش تولید چاه‌های کم‌بازده، بهینه‌سازی مصرف سوخت، جمع‌آوری گازهای همراه، تکمیل زنجیره ارزش افزوده پتروشیمی و نیازهای کالایی صنعت نفت که از خارج تامین می‌شود، خلاصه‌ای از نیازهای فناورانه این صنعت است که نیاز به رسیدگی و بررسی بیشتر از سوی مسئولین امر را دارد.

گزارش: معصومه غفاری

برچسب‌ها