کد خبر 160829
۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۸

حیات گزارش می‌دهد؛

رابطه مولد‌سازی اموال دولتی با کاهش فشار اقتصادی از دوش مردم

رابطه مولد‌سازی اموال دولتی با کاهش فشار اقتصادی از دوش مردم

با توجه به دغدغه مقام معظم رهبری در خصوص معیشت مردم؛ اینگونه به نظر می‌رسد که انجام عدالت محور مولد‌سازی دارایی‌های دولتی، عاملی برای ایجاد ارزش افزوده و رونق اقتصاد کشور بوده و سود حاصل از فروش این اموال صرف برداشتن بخشی از فشارهای حاصل از تورم و گرانی از روی دوش عموم جامعه شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ مولد‌سازی دارایی‌های دولت به این معناست که  اموال دولتی که بلا‌استفاده‌ بوده و یا ارزش افزوده و بهره‌وری پایینی داشته و سال‌ها رها شده و استفاده مطلوبی از این اموال نشده است، شناسایی و بهینه‌سازی شوند تا به این طریق بهره‌وری و ارزش افزوده آن‌ها افزایش یافته و سود حاصل از فروش این اموال صرف ایجاد کسب و کار و رونق اقتصادی کشور شود. 

«اسماعیلی» رئیس دفتر رئیس جمهور، در برنامه تلویزیونی «صف اول» در خصوص طرح مولدسازی عنوان کرده بود که ما کشوری هستیم سرشار از نعمت‌های خدادادی و دارایی‌های قابل توجه، اما از این دارایی ها به نحو شایسته استفاده نمی‌کنیم. مدیران ما هم به نوعی با حفاظت و حراست و نگهداری این اموال خوگرفته‌اند؛ دارایی‌هایی که می‌تواند هم گره از کار مردم باز کند و هم ارزش افزوده را ایجاد کند. پس این موضوع این ضرورت را ایجاب می‌کند که شناسایی و بهینه‌سازی این اموال با مولدسازی در خدمت جامعه و پیشرفت کشور قرار گیرد.

 به گفته اسماعیلی به عنوان مثال اگر یک قسمت از دارایی‌های غیرقابل استفاده وزارت راه و شهرسازی به فروش رسیده و با آن زیرساخت‌های ریلی را توسعه داده شود، این توسعه زیرساخت‌های ریلی، ارزش افزوده‌ای به مراتب بیشتر از این قطعه زمین که در اختیار وزارت راه و شهرسازی هست ایجاد کرده و در سایر وزارتخانه‌ها نیز به همین شکل  اموال بلااستفاده و یا کمتر استفاده شده به حوزه‌های سرمایه گذاری در مسیر رشد کشور تبدیل خواهد شد.

براساس این گزارش، مسئله مصونیت مولد‌سازی اموال، مسئله‌ای است که در اصل 86 قانون اساسی برای نمایندگان مجلس هم دیده شده است و بر این اساس اگر  نمایندگان مجلس، در راستای وظایف نمایندگی خود نطقی داشتند و رای دادند، نمی‌توان آنها را برای این نطق یا رای داده شده، تحت تعقیب قرار داد. اما همین نمایندگان اگر جرمی مرتکب شوند بنابر تفسیر شورای نگهبان از اصل 86 قانون اساسی مورد تعقیب قرار خواهند گرفت.

به گفته وزیر کشور، سازوکارهای مولد‌سازی اموال دولتی خیلی جدی پیش‌بینی شده و دغدغه نظارت بر طرح مولدسازی در کمیته‌ای ناظر بر مولدسازی وجود دارد تا آنچه انجام می‌شود، صرف سرمایه‌گذاری جدید و رونق اقتصادی کشور شود.

به گفته وحیدی، منطق کاملا درستی است که دارایی‌های غیرمولد را به مولد تبدیل شود. چرا که این کار، خیلی مهم و ارزنده بوده و همه باید از آن استقبال کنند. البته بحث نظارت هم خواسته درستی بوده و مورد تاکید دولت است.

وزیر کشور در ادامه عنوان کرده است که مولدسازی با مشارکت و حضور مردم صورت خواهد گرفت. بخش خصوصی و غیردولتی باید در اجرای طرح مولدسازی مشارکت و کمک کنند. حتما مولدسازی با اطلاع‌رسانی عمومی انجام می‌شود.

در پایان و با توجه به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در خصوص وضعیت معیشت و اشتغال مردم و جوانان متخصص کشورمان، و با توجه به نگاه مثبت دولتمردان کشورمان در خصوص مولد‌سازی اموال دولتی و بهینه‌سازی استفاده از این اموال در بخش‌های دیگر اقتصاد کشور، اینگونه به نظر می‌رسد که شاید انجام همراه با نظارت این امر مهم، فرصتی باشد برای تنفس تازه مردم در روزهای سخت ریاضت مالی و اقتصادی کشور. زیرا با انجام عدالت محور این مسئله در روزهای سخت معیشتی و تورم بالای موجود در کشور، تمام آسیب‌ها متوجه قشر ضعیف و کارگری جامعه شده و منصفانه است اگر که سود حاصل از این اموال در راستای آسایش بیشتر مردم و عموم جامعه هزینه شود.

گزارش: معصومه غفاری

برچسب‌ها