کد خبر 160804
۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۵

کارشناس فرهنگی در گفتگو با «حیات»؛ 

نگاه ویژه مرجع تقلید جهان اسلام به کودکان و نوجوانان

نگاه ویژه مرجع تقلید جهان اسلام به کودکان و نوجوانان

یک کارشناس فرهنگی برگزاری جشن تکلیف در بیت رهبری را نشان از نگاه ویژه مرجع تقلید جهان اسلام به کودکان و نوجوانان دانست.

حسین محمدی فام در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی حیات؛ با اشاره به برگزاری جشن تکلیف در بیت رهبری و لزوم اجرای آن گفت: در مراسمی که با عنوان جشن فرشته‌ها و جشن تکلیف دختران در شب ولادت امیرالمومنین (ع) و ایام پر برکت ماه رجب در محضر رهبر عزیز انقلاب برگزار شد، دخترانی از نقاط مختلف کشور حضور داشتند.

وی ادامه داد: این مراسم برای اولین بار نبود که برگزار شد بلکه در  گذشته  دختران به تکلیف رسیده به دیدار حضرت آقا رفته بودند. 

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه بیماری کرونا و پس از آن اتفاقات اخیر کشور باعث شد تا این جشن  بیشتر به چشم آید، اظهار داشت: متاسفانه دولت‌های بیگانه این حرکت را به شعار زن، زندگی، آزادی ارتباط دادند در حالی که حضرت آقا به عنوان نفر اول مملکت؛ بارها پذیرای نوجوانان بوده‌اند. 

وی گفتارها و افعال رهبر معظم انقلاب برای جامعه، مسئولان و آحاد مردم و بالاخص فعالان فرهنگی یک الگوی تمام عیار دانست و گفت: دیدار اخیر نونهالان با ایشان این پیام را به مسئولان مخابره کرد که بیش از پیش می بایست به مسئله نونهالان و نوجوانان اهمیت داده شود. در واقع ایشان خواستند به فعالان فرهنگی گوشزد کنند که نگاه به فعالیت فرهنگی و تربیتی برای نونهالان و نوجوانان را فراموش نکنند و آن را در صدر برنامه های خود قرار دهند. 

محمدی فام  در ادامه افزود: تحلیل بنده این است که دختران و نونهالان حاضر در مراسم جشن تکلیف، در آینده بیشتر به این مسئله پی خواهند برد که در نگاه مرجع تقلید جهان اسلام چه جایگاه ویژه‌ای داشته‌اند. 

وی با بیان اینکه حضرت آیت الله خامنه ای دختران را به دوستی با خدا توصیه کردند، گفت: ایشان فرمودند که شما با دلهای نورانی، روشن و باصفای خود از همین امروز می‌توانید با خدا دوست شوید. یقینا شور و نشاطی که در بین بچه ها بود اثرات عمیقی در روح  آنان و شئون مختلف زندگی‌شان خواهد گذاشت. فعالان فرهنگی باید به تمام این نکات توجه و سعی بر الگوسازی کنند. 

این فعال فرهنگی تصریح کرد: تربیت در سنین نونهالی در آموزه های اسلامی دارای اهمیت بسزایی است به طوری که این موضوع در سیره اهل بیت، احادیث و روایات به وفور مشاهده شده است. چانچه در حدیث معروفی گفته شده «اَلْعِلمُ فی الصِّغَرِ کَالنَّقْشَ فی الْحَجَرِ» علم در کودکی مانند نقش بر سنگ است. با عنایت بر مفهوم حدیث متوجه میشویم مباحث تربیتی بر روی قشر نونهال و نوجوان  که در حال شکل گیری هستند چه اندازه حائز اهمیت است. 

محمدی فام  ادامه داد: کار برای نونهالان و نوجوانان از سال‌ها قبل آغاز شد و امیدواریم بعد از مراسم اخیر در بیت رهبری؛ این شکل از فعالیت‌ها به لحاظ کمی و کیفی گسترش پیدا کند. 

وی از فعالان و نخبگان فرهنگی خواست تا از حرکتهای نمادین، نمایشی و تشریفاتی دوری کنند و گفت: باید به سمت حرکات میدانی مانند همین جشن تکلیف که کار عملی و میدانی بود، رفت. دیدیم که حضرت آقا چقدر کوتاه بین دو نماز صحبت کردند. براحتی کنار آنها نشستند و تشویق کردند. اینها ظرایفی است که باید به آن توجه شود در این شرایط است که نوجوان و نونهال دچار دلدادگی می‌شود. اگر بخواهیم در زمینه فرهنگی به یک ارتقای کمی و کیفی برسیم حتما باید برای دست اندرکاران آموزش های لازم را در نظر گرفته شده تا شاهد افزایش اثرگذاری فعالیت ها باشیم. 

محمدی فام در پایان با تاکید بر لزوم توجه به حفظ ارتباط معنوی میان جوانان و خداوند گفت: آرزوی سلامتی و موفقیت برای  نونهالانی داریم که این روزها در جشن تکلیف و یا در اعتکاف شرکت کرده اند. ان شاالله از سربازان امام زمان (عج) باشند.

برچسب‌ها