کد خبر 160689
۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲

«حیات» گزارش می‌دهد؛

جایگاه ایران در اقتصاد منطقه و جهان

جایگاه ایران در اقتصاد منطقه و جهان

به گزارش صندوق بین‌المللی پول، رتبه 21 اقتصاد ایران میان 192 کشور جهان در حالی است که ایران در معرض شدیدترین تحریم‌های وضع‌شده علیه اقتصاد یک کشور در طول تاریخ قرار دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ مقام معظم رهبری در دهم بهمن ماه 1401 در دیدار با کارافرینان، تولید‌کنندگان و دانش‌بنیانان، با تاکید بر ارتقای جایگاه ایران در اقتصاد منطقه و جهان، بیان داشتند: در دنیای امروز، ارتقای جایگاه یک کشور به میزان زیادی مربوط به وضع اقتصادی آن کشور است. وقتی یک کشوری پولش ضعیف می‌شود، امکانات اقتصادی‌اش پایین می‌آید، اعتبار و جایگاهش در دنیای امروز کاهش پیدا میکند. ما برای اینکه این جایگاه کشور را در مجموعه‌ی منطقه و در مجموعه‌ی جهان حفظ کنیم، به این رشد احتیاج داریم.

با توجه به فرمایشات و دغدغه‌های مقام معظم رهبری در خصوص ارتقا جایگاه اقتصادی ایران در جهان، به نظر می‌رسد که اقتصاد ایران به عنوان یک کشور سرشار از منابع طبیعی با سطح توسعه‌ی نهادی و اقتصادی متوسط، نیازمند برقراری تعادل بین اصلاحات اقتصادی و گشایش‌های بین‌المللی بوده و برای رشد بلند مدت و پایدار اقتصاد کشورمان، نیازمند اصلاحات متناسب و هم‌زمان در گشایش‌های بین‌المللی و مسائل داخلی (مانند کسری بودجه، رشد نقدینگی، نظام رفاهی، نظام تجاری،...) است.

در ادامه صندوق بین‌المللی پول نیز در جدیدترین گزارش خود میزان تولید ناخالص داخلی 192 کشور جهان از جمله ایران در سال 2022 را پیش‌بینی کرده است. این نهاد بین‌المللی انتظار دارد تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید در این سال به یک‌‌هزار و 599 میلیارد دلار برسد که این رقم 150 میلیارد دلار نسبت به سال قبل افزایش خواهد یافت.

ایران در آمارهای صندوق بین‌المللی پول با اقتصاد یک‌هزار و 599 میلیارد دلاری خود در سال 2022 به‌عنوان بیست و یکمین قدرت بزرگ اقتصادی جهان در این سال شناخته شده است، بر این اساس اقتصاد ایران از اقتصادهای 171 کشور دیگر دنیا بزرگتر است و فقط 20 کشور تولید ناخالص داخلی بیشتری نسبت به ایران در این سال خواهند داشت.

از جمله کشورهایی که اقتصاد کوچکتری نسبت به ایران در سال‌جاری میلادی دارند عبارتند از: لهستان، تایلند، پاکستان، هلند، آرژانتین، آفریقای جنوبی، امارات، سوئیس، بلژیک، سوئد، اتریش، نروژ، پرتغال، یونان، فنلاند و بلاروس.

ایران با تولید ناخالص داخلی یک‌هزار و 449 میلیارد دلاری بر اساس شاخص قدرت خرید در سال 2021 نیز در رتبه 21 جهان میان بزرگترین اقتصادهای دنیا قرار گرفته بود.

 در پایان  و بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، اقتصاد چین با تولید ناخالص داخلی 30 هزار و 74 میلیارد دلاری به ‌عنوان بزرگترین اقتصاد دنیا در سال 2022 و آمریکا با اقتصاد 25 هزار و 35 میلیارد دلاری در رتبه دوم و هند با 11 هزار و 665 میلیارد دلار، در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته است.

گزارش: معصومه غفاری

برچسب‌ها