کد خبر 160535
۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱

«حیات» گزارش می‌دهد؛

گرانی قبوض گاز، باری بر دوش اقشار ضعیف جامعه

گرانی قبوض گاز، باری بر دوش اقشار ضعیف جامعه

قبض مشترکان گاز به ویژه مشترکان روستایی به یکباره از 200 الی 300 هزار تومان به 2 الی 6 میلیون تومان رسیده است، این اقدام شرکت گاز قابل قبول نبوده و نیازمند بررسی و چاره‌اندیشی از سوی مجلس و مسئولین امر است. افزایش قیمت قبوض مختلفی مانند افزایش بهای گاز با توجه به تورم موجود در کشور و بحرانی بودن وضعیت معیشتی عموم جامعه، بار دیگری بر دوش قشر آسیب پذیر جامعه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ بر اساس آخرین اخبار، قبض مشترکان گاز به ویژه مشترکان روستایی به یکباره از 200 الی 300 هزار تومان به 2 الی 6 میلیون تومان رسیده است، این اقدام شرکت گاز قابل قبول نبوده و نیازمند بررسی و چاره‌اندیشی از سوی مجلس و مسئولین امر است. افزایش قیمت قبوض مختلفی مانند افزایش بهای گاز با توجه به تورم موجود در کشور و بحرانی بودن وضعیت معیشتی عموم جامعه، بار دیگری بر دوش قشر آسیب پذیر جامعه خواهد بود.

براساس این گزارش، افزایش پلکانی قبوض، سیاستی برای کاهش مصرف پرمصرف‌ها بود که در چند دوره مدنظر قرار گرفت، اما با توجه به سرمای چند ماه اخیر در سراسر کشور، افزایش مصرف گاز طبیعی و گریز ناپذیر بوده و لازم به نظر می‌رسد که با چاره‌اندیشی و مدیریت لازم از سوی مسئولین و  استفاده از راهکارهای دیگری مانند بهینه‌سازی مصرف سوخت، بار این هزینه از دوش مردم برداشته شود.

اگر چه کمیسیون انرژی در  تلاش است برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در برنامه هفتم توسعه و قانون بودجه سال 1402 برنامه و بودجه در نظر بگیرد، اما نیاز است یک برنامه تحول‌آفرین در بحث مصرف بهینه انرژی به‌ویژه گاز از سوی دولت‌ها دنبال و هم‌زمان این امر در میان عموم جامعه فرهنگسازی شود.

در راستای بهینه‌سازی به بکارگیری بخاری‌های استاندارد در منازل و دو جداره کردن پنجره‌ها از اهمیت فراوانی برخوردار است.

همچنین افزایش قیمت گاز برای واحدهای تولیدی به قیمت گاز صادراتی موجب اخلال در روند تولید و افزایش قیمت تمام شده در سال آینده شده و به گرانی دامن خواهد زد.

در پایان به گفته برخی نمایندگان مجلس و با توجه به انتقادات تعداد زیادی از نمایندگان در خصوص افزایش قیمت قبوض گاز خانگی انتظار می‌رود کمیسیون انرژی جلسه‌ای در این خصوص برگزار کرده و گزارش آن را به صحن مجلس ارائه کند.

گزارش: معصومه غفاری

برچسب‌ها