کد خبر 160496
۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۵

شوک زمستانی به اقتصاد ایران

شوک زمستانی به اقتصاد ایران

جدیدترین گزارش شاخص مدیران خرید (PMI) از شوک به اقتصاد ایران در دی ماه حکایت دارد. مدیران بنگاه‌ها نسبت به وضعیت کسب‌وکارها هشدار می‌دهند.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛  گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق ایران حاکی از سقوط سنگین شامخ اقتصاد در دی‌ماه به رقم 41.89 واحد دارد که تحت تأثیر عواملی نظیر تورم، تنش ارزی، ناتوانی تقاضا به‌اضافه چالش کمبود انرژی واحدهای تولیدی رخ داده است. همچنین شاخص مدیران خرید صنعت نیز در دی‌ ماه عدد 45.60 به دست آمده که حاکی از افت فعالیت‌های بخش صنعت در مقایسه با ماه قبل از آن است. در دی‌ماه در میان مؤلفه‌های اصلی بخش صنعت، به ترتیب میزان تولید، موجودی مواد اولیه و سفارشات جدید مشتریان شدیدترین کاهش را داشته‌اند.

 

گزارش شامخ دی‌ماه شامل دوره چهلم طرح شاخص مدیران خرید (PMI) کل اقتصاد و گزارش دوره پنجاه و دوم طرح شاخص مدیران خرید بخش صنعت با اتکا به نظرسنجی از فعالان و بنگاه‌های اقتصادی است.

 

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، شاخص مدیران خرید (تعدیل فصلی نشده) برای کل اقتصاد ایران در دی‌ماه عدد 41.89 محاسبه شده‌ است که در مقایسه با آذرماه (49.14) با کاهش شدیدی روبه‌رو بوده است. نظرسنجی از بنگاه‌های اقتصادی حاکی از این است که سقوط شامخ کل اقتصاد ناشی از عواملی نظیر رشد هزینه‌ها ناشی از تورم و تنش نرخ ارز و... است که پیش‌ازاین نیز بنگاه‌های اقتصادی را در تنگنا قرار داده بود؛ اما این بار چالش کمبود انرژی نیز به معادله اضافه شده است.

 

در طرح شاخص مدیران خرید (شامخ)، از پاسخ‌دهندگان خواسته می‌شود به 12پرسش پاسخ دهند. مقدار تولید محصولات، میزان سفارشات جدید، سرعت انجام و تحویل سفارش، موجودی مواد اولیه، میزان استخدام و بکارگیری نیروی انسانی، قیمت خرید مواد اولیه، موجودی محصول نهایی در انبار، میزان صادرات کالا، قیمت محصولات تولیدشده، مصرف حامل‌های انرژی، میزان فروش محصولات، همچنین انتظارات تولید در ماه آینده محورهای سوالات 12گانه است.

 

هر سوال در این نظرسنجی جواب سه‌گزینه‌ای بسیار ساده‌ای دارد: نسبت به ماه قبل «بهتر شده است» یعنی عدد 100؛ نسبت به ماه قبل «تغییر نکرده است» عدد 50؛ نسبت به ماه قبل «کاهش یافته است» عدد صفر. بنابراین، شامخ بالای 50 یا زیر آن می‌گوید که به‌طور متوسط اوضاع بهتر یا بدتر شده است، اما اینکه چقدر بهتر یا بدتر شده را نمی‌توان فهمید. به عبارت دیگر، عدد شامخ «میزان بهبود» را نشان نمی‌دهد و فقط و فقط روند بهبود یا تضعیف را نشان می‌دهد. نکته دیگر که در گزارش شامخ باید به آن توجه کرد، این است که شامخ فقط نسبت به ماه قبل بررسی می‌شود و در نتیجه اگر اتفاق خاصی در ماه قبلی افتاده باشد، می‌تواند سیگنال اشتباه دهد که در تحلیل گزارش باید به آن توجه داشت.

برچسب‌ها