کد خبر 160474
۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۵

جزئیات عملیات فریب چین علیه غرب

جزئیات عملیات فریب چین علیه غرب

در حالی که گفته می‌شود روسیه به دلیل ارائه نکردن کمک‌های بیشتر در جریان جنگ از چین ناراضی است و پکن به دلیل آسیب‌های اقتصادی این درگیری از روسیه دل‌خوشی ندارد، برخی تحلیل‌گران بر این عقیده‌اند که این دو کشور هم‌چنان بسیار به هم نزدیک هستند.

به گزارش گروه سیاسی حیات؛ هفته آینده زمانی که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، به چین برود، سفرش تضاد مشخصی با صحنه پایتخت چین یک سال پیش از آن خواهد داشت.

در آن زمان شی جین پینگ، رهبر چین، از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای افتتاحیه المپیک پکن استقبال کرد - ملاقاتی برای گفتگو و صرف شام به افتخار پوتین، و اعلام شراکت "بدون محدودیت" بین دو همسایه.

هفته‌ها بعد، زمانی که تانک‌های روسی از مرز اوکراین عبور کردند تا جنگی را آغاز کنند که این کشور را ویران کرد و باعث یک بحران انسانی ‌شد، رهبران چین از این اعلامیه کوتاه نیامدند.

بنابر یادداشتی که خبرگزاری سی‌ان‌ان منتشر کرده است، اگرچه پکن مدعی بی‌طرفی در درگیری و عدم اطلاع قبلی از قصد روسیه است، از محکوم کردن مسکو خودداری کرده است و درعوض، خطوط تبلیغاتی کرملین را تکرار و ناتو را عامل تحریک درگیری معرفی می‌کند؛ موضعی که روابط چین با اروپا و آمریکا را بیش از پیش تضعیف کرده است.

 

بازدید یک سال بعد بلینکن یک تضاد تصادفی نبوده است. تحلیلگران می‌گویند که پکن که به دلیل سیاست رها شده خود برای مقابله با کووید از نظر اقتصادی تضعیف شده است، لحن خود را در امور خارجی ملایم‌تر کرده و به دنبال این است که دیپلماسی خود را با دولت‌های غربی تقویت کند تا بتواند بازار و موقعیت‌های از دست رفته را احیا و روابط خود را تثبیت کند.

به گفته تحلیلگران، مقامات چینی در ملاقات با بلینکن - و همچنین دیگر رهبران اروپایی که ممکن است در ماه‌های آینده با آن‌ها دیدار کنند - احتمالاً بر خواسته طولانی‌مدت خود برای حل‌وفصل مسالمت‌آمیز مناقشه تاکید خواهند کرد و آنچه که ادعا می‌کنند «موضع عینی و بی طرفانه» چین در مورد جنگ است را پررنگ خواهند کرد.

اما در حالی که ممکن است چشم‌اندازها با یک سال گذشته متفاوت باشد، وقتی به حمایت چین از روسیه - با توجه به آمار تجارت سالانه، تعاملات دیپلماتیک و برنامه تمرین‌های نظامی مشترک –نگاه می‌کنیم، داستان متفاوتی را بیان می‌کند.

این معیارها نشان می‌دهند که چین در یک سال گذشته از شراکت «بدون محدودیت» خود عقب‌نشینی نکرده بلکه به آن ادامه داده است –رابطه‌ای که در سال‌های اخیر تقویت شده است و به گفته تحلیلگران، پکن همچنان آن را به عنوان کلیدی برای اهداف اساسی خود یعنی حفظ امنیت ملی و عقب راندن نظم جهانی به رهبری ایالات متحده می‌داند.

برچسب‌ها