کد خبر 160221
۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۶

معاون آموزش، پژوهش و ارتباطات شورای عالی قرآن کریم در نشست مطرح کرد:

22 مقاله علمی در هفدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان قرآن ارائه می شود

22 مقاله علمی در هفدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان قرآن ارائه می شود

معاون آموزش پژوهش و ارتباطات شورای عالی قرآن کریم گفت: در هفدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان قرآن مجموعا 22 مقاله علمی و سخنرانی ارائه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ محمد تقی میرزاجانی معاون آموزش، پژوهش و ارتباطات شورای عالی قرآن کریم در هفدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان قرآن کریم گفت: موضوع مهندسی تلاوت یکی از مسائل کاملا تخصصی برای هنر تلاوت قرآن است که رهبر انقلاب اسلامی در محفل قرآنی ماه مبارک رمضان امسال اساتید و قاریان را بیشتر به این موضوع توجه دادند.

وی افزود: هفدهمین نشست تخصصی طی سه روز با اساتید و کارشناسان برجسته قرآنی کشور و واکاوی ابعاد مختلف مهندسی تلاوت پرداخته خواهد شد.

میرزاجانی ادامه داد: در ماه های گذشته فراخوانی منتشر کردیم. تعدادی از علاقه‌مندان قرآنی شرکت کردند و مقالات خودشان را به دبیرخانه نشست فرستادند، تعدادی از صاحب‌نظران هم سفارش واکاوی مقاله و تکمیل مطالب علمی را انجام دادند. 

وی افزود: در نشست هفدهم مجموعا 22 مقاله علمی و سخنرانی ارائه خواهد شد. امیدوار هستیم با کاربردی کردن نتایج این گفت و شنودهای کارشناسی بتوانیم گامی جدی در مسیر ارائه تلاوت های فاخر و ماندگار کشور جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم.

معاون آموزش، پژوهش و ارتباطات شورای عالی قرآن کریم با اشاره هتک حرمت به ساحت قرآن کریم گفت: در جریان اخیر جسارت به ساحت قرآن کریم که توسط یک گروه انسان‌نمای پلید اتفاق افتاد، برای هر مسلمانی بسیار سخت و جانکاه و ناگواراست، هر چند با توجه به این اقدام  پیام مهمی را می شود از این دست اقدامات جانکاه دریافت کرد، اگر سیل فزاینده را به ساحت نورانی قرآن کریم ملاحظه کنیم، کاملا مشخص می شود استکبار جهانی به نقش آفرینی موثر و هم بستگی مسلمانان پی برده اند و به نفوذی که اسلام در جذب هر انسان آزاده ای حتی غیر مسلمان دارد، آن ها را خشمگین کرده و طبیعی است که همچین اقداماتی انجام دهند.

وی با اشاره به بیانیه ای که توسط جامعه قرآنی تهیه شد، افزود: به همین مناسبت به منظور محکومیت اقدامات جنایتکارانه بیانیه ای توسط جامعه قرآنی آماده شده است.

در این مراسم علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اشاره به طرح موضوع مهندسی قرآن گفت: طرح موضوع مهندسی قرآن از سوی مقام معظم رهبری یک مسئله فنی، تخصصی و حرفه ای است و رهبر انقلاب آن را بسیار دقیق و عمیق مطرح فرمودند، بیش از هر چیز و پیش از هر چیزی نشان دهنده و اشاره گر به یک پیام راهبردی و استراتژیک از سوی ایشان است که رهبر معظم انقلاب ظرفیت تخصصی قاریان و تلاوت کنندگان و خوش خوانان قرآن کریم را بسیار بالا می‌دانند و توقع دارند که حوزه تلاوت از هر فعلی  به یک افق جدیدی منتقل شود و دامنه های خوبی که به سمت قله حرکت می کند به قله برسد. 

وی افزود: اين توقعات جدید و این طرح توقعات جدید جای تبریک دارد که جامعه قرآنی مورد توجه رهبر معظم انقلاب هستند. طبعا فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی همیشه افق گشا و الهام بخش است. 

معاف گفت: وزارت ارشاد مسئول هنر دینی است و مسئله قرآن نیز جزو هنر دینی می باشد که باید توجه زیادی به این مسئله شود.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به شرح 30 سر فصل‌ با موضوع مهندس تلاوت و شرح فرمایش مقام معظم رهبری که در سال گذشته نوشته بود، در این نشست پرداخت.

وی با اشاره به مسئله کمی گرایی در خصوص تلاوت قرآن گفت: ما قاریان و تلاوت کنندگان قرآن باید از مسئله کمی‌گرایی یا مدرنیزاسیون قرآن بپرهیزیم، این سبک به معنی ابداع و ابتکار به حساب نمی آید امیدوارم در جلسه ای راجع به این موضوع بپردازیم و تحلیل کنیم.

معاف با اشاره به توهین به ساحت قرآن کریم افزود: جامعه قرآن باید واکنش های بین المللی و ارتباط‌گیری با اساتید جهان اسلام و واکنش های جدی تر، محکم تر و بهره مند تری را پیگیری کند. باید واکنش ها بازدارنده و قاطع باشند.

گفتنی است در این نشست که تا 14 بهمن ماه پایان می یابد قاریان وحافظان قرآن کریم به ارائه طرح خود نیز می پردازند. 

برچسب‌ها