کد خبر 160192
۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۱

وزیر نفت خبر داد؛

افتتاح پالایشگاه فراورش گاز میدان مشترک پارس جنوبی

افتتاح پالایشگاه فراورش گاز میدان مشترک پارس جنوبی

«اوجی» در جمع خبرنگاران گفت: پرونده احداث پالایشگاه‌های پارس جنوبی بسته می‌شود و آخرین پالایشگاه فراورش گاز میدان مشترک پارس جنوبی خواهد بود و بالغ بر 2.2 میلیارد سرمایه گذاری صورت گرفته است.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ «جواد اوجی» وزیر نفت در جمع خبرنگاران در حاشیه هیات دولت گفتوزارت نفت هم در ایام دهه فجر و هم تا پایان امسال پروژه‌های بزرگ و خوبی را در دولت سیزدهم به بهره‌برداری و افتتاح خواهد رساند از جمله پالایشگاه فاز 14 پارس جنوبی که انشالله در همین ایام به بهره‌برداری خواهد رسید و بالغ بر 56 تا 60 میلیون مترمکعب در روز گاز را فراوری میکند و در شبکه خطوط انتقال گاز سراسری کشور تزریق میکند.

وی افزودپرونده احداث پالایشگاه‌های پارس جنوبی بسته می‌شود و آخرین پالایشگاه فراورش گاز میدان مشترک پارس جنوبی خواهد بود و بالغ بر 2.2 میلیارد سرمایه گذاری صورت گرفته است.

وی در رابطه با تعرفه گاز مشترکان خانگی گفتپیشتر به مردم شریف و همه مشترکان مشترکان گاز خانگی و تجاری اطلاع رسانی کرده بودیم که مشترکاتی که خارج از الگوی مصرف داشته باشند رویه متفاوتی در پیش خواهیم گرفت؛ آن دسته از مشترکانی که خارج از الگوی مصرف گاز ، مصارف غیر متعارف دارند منتظر قبض های بالا باشند.بر اساس قانون بودجه آن دسته از مشترکانی که در سقف الگوی مصرف گاز هستند هیچ گونه افزایش قیمتی ندارند و نزدیک به 60 درصد از مشترکان گاز هیچ گونه افزایش قیمت نداشتند. 70 درصد تخفیف برای مشترکینی اعمال خواهد شد که طبق سقف تعیین شده در جداول 5 اقلیم آب و هوایی برای سه ماه زمستان گاز مصرف کنند، مشترکینی که خارج از الگوی مصرف گاز استفاده کنند باید به صورت غیر یارانه‌ای پرداخت کنند.

 تمامی پالایشگاه‌های ما محصولاتشان در سطح یورو و استاندارد است و لحظه‌ای کنترل می‌شود. از این رو هیچ فرآورده‌ای در کشور خارج از حد مجاز و استاندارد تولید نمی‌شود. برخی پالایشگاه‌ها با اصلاح فراورشی و هزینه‌های انجام شده محصولاتشان یورور 5 هم هست مثل شازند اراک، ستاره خلیج فارس و پالایشگاه اصفهان، که روزانه 16 میلیون یورو 5 تولید می‌کنند. هیج فرآورده غیراستاندارد نه وارد و نه تولید می‌کنیم.

اوجی درباره واردات بنزین در ماه‌ آینده گفت: امیدواریم با همکاری که مردم دارند و تدابیر دولت مجبور نشویم بنزین وارد کنیم.

وی درباره سقف تعریف شده برای تعرفه‌های مصرف مشترکان گاز نیز اظهار کرد: با زمستان سردی که داشتیم در مصرف و تولید رکورد داشتیم، اما مجبور به قطعی برق و گاز در 26 میلیون مشترک نشدیم. این تعرفه‌ها را کارشناسان شرکت ملی گاز  تعیین کردند سقف الگوی مصرف و جداول تعرفه‌ها را تعدیل کردند و آن دسته که در این سقف قرار می‌گیرند شامل این تخفیف می‌شوند و تاکید می کنم که تعیین این جداول و تعرفه ها کاملا کارشناسی و منصفانه بوده است.

برچسب‌ها