کد خبر 160152
۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶

سرتیپ خلبان قربانی در گفتگو با «حیات»؛

ایران در لبه تکنولوژی تولید دوربین‌های دید در شب قرار دارد/ تولید قطعات بالگردها با تکیه بر نهضت قطعه سازی

ایران در لبه تکنولوژی تولید دوربین‌های دید در شب قرار دارد/ تولید قطعات بالگردها با تکیه بر نهضت قطعه سازی

فرمانده هوانیروز ارتش با بیان اینکه ایران در لبه تکنولوژی تولید دوربین‌های دید در شب قرار دارد، گفت: تولید قطعات بالگردها با تکیه بر نهضت قطعه سازی محقق شده است.

سرتیپ یوسفعلی قربانی فرمانده هوانیروز ارتش در گفتگو با خبرنگار سیاسی حیات با بیان اینکه رسیدن به تکنولوژی دوربین های دید در شب پیچیده و مهم است، گفت: فن آوری ساخت دوربین های دید در شب تنها در اختیار چند کشور دنیا از جمله آمریکا، روسیه و ... است

وی با اشاره به اینکه استفاده از دوربین های دید در شب یکی از ملزومات پرواز توسط بالگردها در شب است، گفت: این ابزار اپیتیکی به خلبان بالگردها توانایی پرواز در شب را اعطا می کند.

قربانی با بیان اینکه رسیدن به تکنولوژی دفاعی برتر در سطح جهان مصداقی روشن از همت نخبگان و تعالی در نظام جمهوری اسلامی است، افزود: حدود 5 سال است که ساخت دوربین های دید در شب  را آغاز کرده ایم. از سال سوم سامانه تولید دوربین های دید در شب به همت جوانان و نخبگان داخلی بومی شد و بر روی بالگردهای هوانیروز نصب و در رزمایش ها و عملیات ها مورد استفاده قرار گرفت که نتایج آنها بسیار قابل قبول بود.

وی در ادامه گفت: امروزه بالگردهای هوانیروز مجهز به پیشرفته ترین امکانات بالگردی روز دنیا هستند.

قربانی گفت: دوربین دید در شب فناوری بسیار پیچیده ای است که شاید در ظاهر ساده باشد ولی در واقعیت پیچیدگی های فراوانی داشته و ساخت آن یعنی حرکت روی لبه تکنولوژی. ما هم اکنون توانسته این موضوع مهم و حساس را در هوانیروز عملیاتی کنیم.

این فرمانده ارشد نظامی با اشاره به اهمیت ساخت قطعات نظامی گفت: علاوه بر ساخت سامانه دید در شب در مجموعه هوانیروز، نهضت قطعه سازی دیگر اقدام بزرگ و مهم این نیرو است که توانستیم با تکیه بر توان داخلی و استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان وابسته به وزارت دفاع به بومی سازی قعطات پرنده ها دست یابیم.

وی تصریح کرد: امروزه در بحث بال یاری از نظر تکنولوژی بسیار پیشرفته هستیم و از نظر تاکتیک و عملیات، کاربردی کردن تولید قطعات و اقدامات مشابه در شرکت های دانش بنیان انجام شد.

برچسب‌ها