کد خبر 159919
۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۲

در گفتگوی «حیات» با کارشناس مذهبی مطرح شد؛

فلسفه عقیقه چیست؟

فلسفه عقیقه چیست؟

کارشناس مذهبی می‌گوید: در روایات، فلسفه عقیقه کردن، حفظ فرزند از بلاها دانسته شده است.

حجت الاسلام محمد علی زمانی کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی حیات؛ درباره شرایط عقیقه کردن می‌گوید: عقیقه کردن برای نوزاد از مستحبات مؤکد است، کسانی که قدرت مالی دارند مستحب است روز هفتم تولد نوزاد خود عقیقه کنند و اگر روز هفتم به تاخیر افتاد، می توانند هرزمان که  شرایط فراهم شد عقیقه را انجام دهند .

وی افزود: عقیقه از مستحباتی است که خیلی بر آن تاکید شده است؛ حتی گفته شده اگر کسی در زمان حیاتش موفق به انجام آن نشد ورثه بعد از فوتش برای او عقیقه را انجام دهند، چون در واقع نوعی صدقه است و ثوابش رابه روح او اهدا نمایند، اگر برای فرزند عقیقه ای انجام نشد مستحب است فرد هر زمانی که قدرت پیدا کرد، تا آخر عمر این عمل را انجام دهد.

کارشناس مذهبی درباره شرایط عقیقه کردن برای دختر و پسر گفت: در انجام عقیقه بین فرزند دختر و پسر و همینطور بین فرزند اول و دوم و... فرقی نیست ولی مستحب است برای پسر گوسفند نر و برای دختر گوسفند ماده عقیقه شود.

وی با اشاره به انتخاب حیوان برای عقیقه افزود: عقیقه باید گوسفند، گاو یا شتر باشد و حیوان دیگر مثل مرغ کفایت نمی کند، همچنین حیوانی که در عقیقه قربانی می شود حتما لازم نیست بره و میش باشد بلکه بز هم کفایت می کند. همچنین  مستحب است چاق و سالم باشد. هنگام سر بریدن حیوان دعای مخصوصی که در مفاتیح الجنان ذکر شده خوانده شود.

حجت الاسلام زمانی درباره شرایط درست کردن غذای عقیقه گفت: بهتر است کسی که می خواهد غذای عقیقه را آماده کند، گوشت عقیقه را به طور ساده با آب و نمک بپزد و حداقل ده نفر از مؤمنین را دعوت کند تا از آن بخورند و برای نوزاد دعا کنند. همچنین می توانند گوشت آن را به صورت خام یا پخته تقسیم کنند.

وی با اشاره به خوردن گوشت عقیقه توسط اعضای خانواده افزود: خوردن گوشت عقیقه توسط مادر، پدر، خواهر و برادر نوزاد مکروه است اما حرام نیست، شکستن استخوان های عقیقه نیز مکروه است و لذا اگر نخواهند گوشت را قطعه قطعه کنند طوری باشد که استخوان‌ها شکسته نشود.

حجت الاسلام زمانی در پایان گفت: کلینی در کافی حدود 50 روایت درباره عقیقه آورده است. همچنین در روایات، فلسفه عقیقه حفظ فرزند از بلاها دانسته شده است.

برچسب‌ها