کد خبر 159815
۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۱

افتتاح همایش اتحادیه تئاتر جهان اسلام

افتتاح همایش اتحادیه تئاتر جهان اسلام

همایش بین‌المللی اتحادیه تئاتر جهان اسلام به عنوان یکی از بخش‌های چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر افتتاح شد.  

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ همایش بین‌المللی اتحادیه تئاتر جهان اسلام به عنوان یکی از بخش‌های چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر صبح 9 بهمن ماه در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر افتتاح شد.  

این همایش با حضور پژوهشگرانی از کشورهای الجزایر، ایران، تونس، عراق و مصر ، مهمانان خارجی حاضر در جشنواره و با سخنانی از مدیر کل هنرهای نمایشی، دبیر جشنواره و دبیر این همایش برگزار شد و در همین برنامه از پوستر همایش هم رونمایی شد.

در آغاز صادق رشیدی، دبیر همایش با خوشامدگویی به حاضران، گفت: اولین همایش کار خود را آغاز کرده و امیدواریم باعث گسترس روابط ملل اسلامی و توسعه تئاتر در جهان اسلام شود.

در ادامه کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی اظهار امیدواری کرد: در این هم اندیشی اتفاقات خوبی رخ دهد و باعث شکل‌گیری اتحادیه تئاتر جهان اسلام شود زیرا جای خالی آن احساس می‌شود.

وی ادامه داد: امیدواریم این اتحادیه بتواند مقر، شیوه‌نامه، اساسنامه و اعضا داشته باشد تا بتواند برای گسترش تئاتر در جهان اسلام برنامه‌ریزی کند.

بعد از این سخنان با حضور کاظم نظری و کوروش زارعی دبیر جشنواره تئاتر فجر پوستر هم‌اندیشی رونمایی شد.

زارعی نیز خطاب به مهمانان و حاضران خارجی حاضر در همایش گفت: از اجراها و نمایش‌های شما هم مردم و هم مخاطبان ایران لذت بردند و امیدواریم با شکل‌گیری این اتحادیه اتفاقی بزرگ در تئاتر جهان اسلام رخ دهد.

وی با اشاره به نقش مهم تئاتر در ایجاد اربطه و دوستی میان کشورها اضافه کرد: امیدوارم به واسطه تئاتر بتوانیم به هم نزدیک‌تر و واحدتر شویم و صلح و دوستی را در جهان گسترش دهیم. کشورهای اسلامی در فرهنگ و سیاست و اقتصاد، رشد چشمگیری در جهان داشته‌اند و تئاتر نیز باید این توسعه و پیشرفت را داشته باشد و ما با هم و در کنار هم می‌توانیم تئاتر جهان اسلام را گسترش دهیم.

زارعی ادامه داد: تئاتر هنر دیالوگ و گفت‌وگوی بین تمدن‌هاست. با تئاتر می‌توان بین فرهنگ‌ها و آداب و رسوم کشور‌ها چه اسلامی و و چه غیر اسلامی وفاق انسانی ایجاد کنیم. تئاتر تنها هنری است که فقط و فقط به انسان و ارزش‌های انسانی و اخلاق می‌پردازد؛ چراکه تولیدکننده آن، انسان، موضوع آن، انسان و بهره‌برنده آن، انسان است. این مثلث تشکیل‌شده از انسان‌هایی با افکار والای انسانی و اخلاقی است چیزی که امروز در جهان رخت بربسته و ما می‌توانیم با آموزه‌های اسلامی خودمان که از پیامبر اعظم (ص) به ما رسیده است؛ صلح و دوستی که حلقه مفقوده جهان امروز هست را پیدا کنیم و با هنر تئاتر بین تمام اقوام و مردم جهان اتصال دهیم.

دبیر جشنواره تئاتر فجر با تاکید بر اینکه امروز جهان نیازمند پرداختن به ارزش‌های والای انسانی و اخلاقی است، از نقش مهم تئاتر در این زمینه سخن گفت و افزود: تئاتر چیزی جز پرداختن به اخلاق و انسان نیست و امیدواریم این اتحادیه محوری برای گردهم‌آیی هنرمندان تئاتر جهان اسلام باشد تا به انسان امروز بپردازیم و نقش‌مان را در جهان تئاتر به درستی ایفا کنیم.

برچسب‌ها