کد خبر 159754
۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷

کارشناس اقتصادی در گفتگو با «حیات» عنوان کرد؛

فروش خودرو در بورس، عامل تعادل در عرضه و تقاضا بازار خودرو

فروش خودرو در بورس، عامل تعادل در عرضه و تقاضا بازار خودرو

یک کارشناس اقتصادی گفت: با توجه به اینکه حجم تولیدات سالانه و واردات خودرو، نیاز بازار را در کشور پوشش نمی‌دهد، لذا صحبت کردن از رسیدن به یک قیمت متعادل در بازار دور از واقعیت بوده و مادامی که میزان تقاضا از تولید بیشتر باشد به تبع آن قیمت‌ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

«فرزانی» کارشناس اقتصادی در گفت‌گو با خبرنگار اقتصادی حیات؛ با اشاره به عرضه خودرو در بورس کالا با هدف کنترل قیمت و عرضه مناسب خودرو به بازار مصرف، گفت: موازنه عرضه و تقاضا نیاز اساسی امروز بازار خودرو است.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه حجم تولیدات سالانه و واردات خودرو، نیاز بازار را در کشور پوشش نمی‌دهد، لذا صحبت کردن از رسیدن به یک قیمت متعادل در بازار دور از واقعیت بوده و مادامی که میزان تقاضا از تولید بیشتر باشد به تبع آن قیمت‌ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه عرضه خودرو در بورس کالا عامل ایجاد شفافیت در فروش بهتر خودرو و عرضه آن به مصرف کنندگان می شود، تصریح کرد: شاهد فروش خودرو با روش حراج در بورس هستیم، روشی که هیچ جای دنیا مرسوم نیست و این از معایب فروش خودرو در بورس است. با این حال این روش در مقایسه با روش‌های قبل فروش خودرو در کشور که پر از ابهام بود و مشخص نمی شد که خودرو با چه فرایندی و در اختیار چه کسانی قرار می گیرد، حرف بیشتری برای گفتن داشته و زمینه بهتر فروش را همراه با شفافیت بیشتر برای مصرف کنندگان و کنترل بازار فراهم کرده است.

وی در ادامه با اشاره به مزایای دیگر عرضه خودرو در بورس کالا گفت: در این روش خودرو با قیمت بازاری در اختیار متقاضیان قرار گرفته و سود حاصله از فروش، مستقیما متوجه خودروساز شده و مشکلات مالی خودرو سازان تا حد زیادی مرتفع خواهد شد.

 فرزانی در ادامه با عنوان این که عرضه خودرو در بورس فاصله قیمتی را که قبلا به واسطه حضور دلال‌ها بسیار بالا و چشم گیر بود را تا حد زیادی کاهش می دهد، تصریح کرد: با تمام این اوصاف چون تعادل در بازار وجود ندارد و با توجه به انحصاری که در دست خودرو ساز است، شرکت های خودروسازی تمایل پیدا می کنند که خودرو ها را حتی با وجود حذف دلال ها با قیمت های غیر واقعی و بالا در اختیار مصرف کننده قرار داده و این امر به واسطه ذینفع بودن خودرو‌سازان از ایرادات فروش خودرو در بورس به شمار رفته و از آنجایی که دولت سهام دار اصلی خودرو در کشور است این سود مستقیما متوجه دولت خواهد شد.

کارشناس اقتصادی در پایان این گفتگو عنوان کرد: تمامی مصرف کنندگان به واسطه کد ملی خود می‌توانند برای خرید در این سامانه مکانیزم حراج بورس کالا ورود پیدا کنند، و به این واسطه تا حدودی نیازهای آنها هر چند با قیمت‌های غیر‌واقعی و نامتعارف تامین خواهد شد. ‌

برچسب‌ها