کد خبر 159734
۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۲

توقف فرایند عضویت سوئد در ناتو پس از هتک حرمت قرآن کریم

توقف فرایند عضویت سوئد در ناتو پس از هتک حرمت قرآن کریم

توبیاس بیلستروم وزیر امور خارجه سوئد روز شنبه گفت که پس از هتک حرمت قرآن کریم, مذاکرات ترکیه و سوئد در مورد فرایند عضویت در ناتو به حالت تعلیق درآمده است.

به گزارش گروه سیاسی حیات؛ "دیلی صباح" وزیر خارجه سوئد در مصاحبه با روزنامه "اکسپرسن " گفت که دولت سوئد در حال تلاش برای پیشبرد مذاکرات با ترکیه بوده و همچنان امیدوار است که روند عضویت کشورش در ناتو در فصل تابستان تکمیل شود.

فنلاند این هفته در میانه ی انتقادات شدید ترکیه از سوئد به دلیل عتراضات ضد ترکیه و اقدامات ضد اسلامی, برای اولین بار اعلام کرد که پیوستن به ناتو را بدون سوئد دنبال خواهد کرد.

به گزارش ایرنا, آنکارا پس از اقدام راسموس پالودان سیاستمدار راست افراطی و رهبر حزب "تندرو" دانمارک به سوزاندن قرآن در برابر ساختمان سفارتخانه ترکیه در استکهلم، هفته گذشته مذاکرات با سوئد و فنلاند را در باره درخواست پیوستن به ناتو، به حال تعلیق درآورد.

اولف کریسترسون نخست وزیر سوئد پس از این اقدام توهین آمیز گفت که از آزادی بیان حمایت می‌کند، اما آتش زدن کتاب‌های مقدس بسیاری از مردم، اقدام بسیار توهین آمیزی است.

ایران، مصر، کویت، امارات، الازهر مصر، مجمع جهانی علمای مسلمان، قطر، عربستان، اندونزی، اردن، مغرب، سازمان همکاری اسلامی، شورای همکاری خلیج فارس، گروه انصارالله، حزب الله لبنان، گروه حماس و جهاد اسلامی نسبت به این اقدام و تکرار آن بیانیه صادر کردند و در مورد گسترش اقداماتی که باعث بی‌حرمتی به ادیان و تشدید خشونت‌ها شود، هشدار دادند.

سوئد و فنلاند سال گذشته در پی حمله روسیه به اوکراین، درخواست پیوستن به ناتو را مطرح کرده‌اند که به موافقت همه 30 عضو این ائتلاف نیاز دارد.

در همین حال جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه به وقت محلی گفت: ما از ترکیه می‌خواهیم با سوئد و فنلاند همکاری کند تا روند پیوستن این کشورها به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو هرچه زودتر به سرانجام برسد.

برچسب‌ها