کد خبر 159647
۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸

غلامرضا نوری قزلجه نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «حیات»؛

رشد 17 درصدی بودجه در بخش کشاورزی/ سهم کشاورزی در بودجه افزایش یابد

رشد 17 درصدی بودجه در بخش کشاورزی/ سهم کشاورزی در بودجه افزایش یابد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سهم کشاورزی در بودجه باید افزایش یابد از رشد 17 درصدی بودجه در این بخش گلایه کرد و گفت: در بسیاری از بخش ها افزایش بودجه 40 تا 50 درصدی است اما در بخش کشاورزی حدود این رقم نسبت به سالهای قبل کمتر است.    

غلامرضا نوری قزلجه عضو کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات با اشاره به بیانات رهبری نسبت به امنیت غذایی، گفت: هیئت نظارت مجمع تشخیص، ایراداتی را به این طرح وارد کردند که برای حل مشکلات در این گزارش جلساتی برگزار شد که در اواخر بررسی این گزارش قرار داریم تا بتوانیم هر چه سریع تر آن را در دستور صحن مجلس شورای اسلامی قرار دهیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درادامه افزود: امنیت غذایی را کشاورزان و روستاییان تامین می کنند لذا دولت باید با حمایت و ایجاد فضای درست و بازگذاشتن دست تولید کنندها در بخش کشاورزی، مرغداران، دامداران صنعتی، دامداران سنتی، روستاییان وعشایر که بخش اعظم امنیت غذایی کشور به دست آنها است فضای را برای گسترش تولید فراهم آورند.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لایحه بودجه 1402 در حوزه کشاورزی، آب و محیط زیست، گفت: در بودجه به بخش کشاورزی کم توجهی شده است. علی رغم اینکه 50 درصد منابع بودجه افزایش پیدا کرده و در خیلی از بخش ها افزایش بودجه 40 تا 50 درصدی را داریم در بخش کشاورزی حدود 17 درصد بودجه در نظر گرفته شده که نسبت به سالهای قبل کمتر است و این نشان دهنده این است که به این بخش نگاه خوبی نداشته ایم و سهم حوزه کشاورزی بصورت تاریخی در دوره های قبل کم بود و الان کمتر شده است. 

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا خبر خوبی در سال جدید برای کشاورزان دارید، گفت: تا به پایان رسیدن لوایح بودجه و برنامه توسعه هفتم  نمی توان خبر خوبی را به کشاورزان ارائه داد. متاسفانه نسبت به وضع موجود دادن وعده های تو خالی مثل ارائه نهاده های دامی ارزان قیمت هم امکان پذیر نیست. با توجه به افزایش قیمت هایی که داشته ایم و بودجه  که برای آن ها در نظر گرفته شده اما همچنان با افزایش قیمت کود مواجهه هستیم که این می تواند افزایش قیمت محصولات کشاورزی را درپیش داشته باشد.

وی گفت: در قیمت گندم قیمت مصوب هم قیمت مناسبی نیست و نیاز به اصلاح دارد تنها خبر خوش برای کشاورزان افزایش قیمت محصولات کشاورزی در سال آینده است.

این عضو مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت دانه را برای مرغداران آزاد کرده است، گفت: مرغدارن دانه را بصورت آزاد با ارز ITC خریداری می کنند لذا تعیین تکلیف برای آنان در نوع دانه و نوع جوجه دخالتی نادرست است که باید آنها را رفع کنیم. 

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه در بعضی از مواقع با قوانین سلیقه ای روبروهستیم که اینها باعث فشار بر تولید کننده می شود لذا وقتی خرید دانه را ازاد کرده ایم باید قیمت را به عهده تولید کننده بگذاریم تا با نوع کیفیت بازار را در دست بگیرد و رقابت ایجاد کند.

وی با اشاره به آزادسازی قیمت ها، گفت: تفاوت را در قیمت، ماهییت تولید تعیین می کند و نوع عرضه و تقاضا در بازار باعث ایجاد رقابت در کیفیت گوشت قرمز و سفید خواهد شد.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در محصولات کشاورزی هم به همین گونه باید جلو رفت و برحسب کیفیت و مرغوبیت بازار عرضه و تقاضا قیمت را مشخص می کند.

نوری افزود: برای کوتاه کردن دست دلالان از محصولات کشاورزی، دامداری و مرغداری باید تعاونی ها، تشکلها و گروه های صنفی ایجاد کنند و هر منطقه با توجه به نوع محصول، کیفیت و مرغوبیت محصول و ارائه آن در بازار فضایی برای تولید محصول با کیفیت ایجاد کرده و با قیمتی معین بدون دخالت دولت آن را مدیریت کنند.

برچسب‌ها