کد خبر 159326
۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱

امیرآبادی‌فراهانی در گفتگو با «حیات» خبر داد؛

ارسال گزارش دستگاه‌های استنکاف کننده از قانون تبدیل وضعیت ایثارگران به قوه قضائیه

ارسال گزارش دستگاه‌های استنکاف کننده از قانون تبدیل وضعیت ایثارگران به قوه قضائیه

رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس ضمن اعلام اینکه مشمولان قانون تبدیل وضعیت ایثارگران با پایان سال جاری، می‌توانند برای پیگیری حقوق مکتسبه خود به دیوان عدالت ادارای مراجعه کنند، گفت: مجلس از تمام ابزارهای نظارتی خود برای پیگیری حقوق ایثارگران و اجرای کامل قانون استفاده خواهد کرد.

 احمد امیرآبادی‌فراهانی رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی حیات با اشاره به اینکه در روند نظارت بر اجرای قانون تبدیل وضعیت ایثارگران تاکنون طی مکاتباتی از تمام وزارتخانه‌ها درخواست ارائه گزارش دقیق در این خصوص داشته‎ ایم، گفت: برخی از وزارتخانه‌ها تاکنون پاسخی به ما نداده‌اند و ما در قدم بعدی سوال از وزرا را در دستورکار قرار خواهیم داد.

نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: تعدادی از وزرا مانند وزیر ارتباطات و فناوری برای پاسخ به سوال ما در خصوص نحوه اجرای قانون تبدیل وضعیت ایثارگران در کمیسیون‌ها حضور یافته و به سوالات پاسخ دادند که از پاسخ برخی از آنها قانع و از پاسخ وزرای دیگر قانع نشدم.

وی تاکید کرد: به موجب بند (و) تبصره (20) قانون بودجه سال 1401 و بند (د) تبصره (20) قانون بودجه سال 1400 تمامی دستگاه‌های موضوع ماده (2) قانون جامع خدمات رسانی ایثارگران مکلف به استخدام رسمی و تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی، پیمانی و شرکتی مشمول ماده (21) قانون جامع ایثارگران هستند. 

شهرداری‌ها همکاری خوبی نداشته‌اند

عضو هیئت رئیسه مجلس در خصوص ذکر نام دستگاه‌هایی که این قانون را تاکنون اجرایی کرده‌اند، تصریح کرد: اکنون نمی‌توان وزارتخانه و یا دستگاهی را نام برد زیرا برخی وزارتخانه‌ها مانند وزارت اقتصاد و دارایی عملکرد و همکاری خوبی در این بخش داشتند، اما دستگاه‌های زیرمجموعه آنها از جمله بانک‌ها قانون تبدیل وضعیت ایثارگران را بخوبی اجرایی نکرده‌اند و ما پیگیر این موضوع از وزیر هستیم.

امیرآبادی‌فراهانی در ادامه افزود: برخی از دستگاه‌های عمومی غیردولتی نیز همکاری خوبی داشته‌اند و برخی دیگر نیز مانند شهرداری‌ها همکاری مناسبی را نشان نداند و یا بعضی از دستگاه‌ها در برداشت از قانون تفاسیر گوناگونی داشته‌ و این قانون را اجرایی نمی‌کنند اما اینها در اشتباه هستند و حتما ما پیگیر اجرای قانون تبدیل وضعیت ایثارگران خواهیم بود.

رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس در ادامه در پاسخ به سوال پرتکرار مشمولان قانون تبدیل وضعیت ایثارگران مبنی براینکه آیا با اتمام سال جاری موعد اجرای این قانون نیز به پایان می‌رسد، گفت: خیر، زیرا این حقوق مکتسبه برای تمام مشمولان این قانون است و در سال‌های آینده نیز با مراجعه به دیوان عدالت اداری و انجام شکایت، می‌توانند این حق قانونی را پیگیری کنند.

نماینده مردم قم در مجلس در پاسخ به سوالی مبنی براینکه کدام دستگاه‌ها تاکنون بیشترین شکایت را از سوی ایثارگران به دلیل عدم اجرای قانون داشته‌اند، اظهار کرد: مخابرات، آموزش و پرورش به دلیل عدم اجرای قانون برای معلمان غیرانتفاعی و پیش دبستانی، بانک سپه، بانک ملی، بانک ملت و ... بیشترین شکایت را داشته‌اند.

وی افزود: از سوی افراد مشمول قانون تبدیل وضعیت ایثارگران از برخی دستگاه‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه وزارتخانه‌ها مانند سازمان راهداری نیزشکایت‎های بسیاری را به فراکسیون ایثارگران مجلس ارسال کرده‌اند.

افزایش بار مالی،بهانه دستگاه‌ها برای عدم اجرای قانون

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن تاکید براینکه بیشتر دستگاها تامین منابع مالی را دلیل عدم اجرای این قانون برشمرده‌اند، تصریح کرد: بهانه بیشتر دستگاه‌ها نحوه تامین منابع مالی و عدم تضمین سازمان برنامه وبودجه به آنهاست، در حالی که ما با اجرای قانون تبدیل وضعیت ایثارگران در مجلس شاهد بودیم که عملا بار مالی نسبت به قبل کاهش یافت.  

امیرآبادی‌فراهانی ادامه داد: تغییر وضعیت از شرکتی به کارمندی رسمی با کاهش بار مالی همراه است زیرا میزان افزایش حقوق و پرداختی با قانون کارگری بیشتر از قانون خدمات کشوری است.  

عضو هیئت رئیسه مجلس همچنین با اشاره به جلسات خود با دستگاه‌های مختلف برای نظارت بر اجرای قانون تبدیل وضعیت بیان کرد: با بسیاری از دستگاه‌ها از جمله مخابرات، بانک‌ها، بنیاد شهید و ایثارگران، وزارت آموزش و پرورش، سازمان امور اداری و استخدامی، دیوان عدالت اداری و ... جلساتی را داشته‌ام که آقای مظفری رئیس دیوان عدالت اداری همکاری بسیار خوبی در این زمینه داشته‌اند و براساس قانون احکام خوبی در دفاع از حقوق ایثارگران داده‌اند که جای تقدیر و تشکر دارد.

رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس در پاسخ به سوالی در خصوص برخورد با دستگاه‌های متخلف نیز اظهار کرد: کمیسیون اصل نود مجلس جلساتی را با تعدادی از دستگاه‌ها برگزار کرده و پیگیر بررسی شکایات واصله دراین مورد است.

وی تاکید کرد: ما براساس ابزارهای نظارتی خود از جمله سوال، تذکر و استیضاح نظارت بر اجرای قانون تبدیل وضعیت ایثارگران را به صورت جدی پیگیری می‌کنیم، البته موضوع استنکاف از قانون توسط برخی دستگاه‌ها را نیز از طریق اعمال ماده 234 و ارائه گزارش به دستگاه قضایی آغاز کرده‌ایم.

برچسب‌ها