کد خبر 159107
۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴

گفتگوی «حیات» با مدیر اداره تولید محتوای امور فرهنگی مساجد

تشریح برنامه های مساجد تهران در ماه رجب و دهه فجر

تشریح برنامه های مساجد تهران در ماه رجب و دهه فجر

با توجه به مقارن شدن ماه رجب با دهه فجر امسال 20 فعالیت برای برنامه های مساجد در دستور کار قرار گرفته شد.

حجت الاسلام بهزاد مقیسه مدیر اداره تولید محتوای امور فرهنگی مساجد استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی حیات؛ درباره برنامه های مساجد تهران گفت: باتوجه به مقارن شدن ماه رجب با دهه فجر امسال برنامه های مساجد بیشتر در حوزه گرامیداشت دهه فجر است که  20 فعالیت را در دستور کار قرار دادیم. 

وی افزود: از جمله این فعالیت‌ها شامل کارویژه جهاد تبیین (اعزام کارشناس و مبلغین جهاد تبیین به مساجد)، برپایی میز خدمت در ایام الله دهه ی فجر انقلاب اسلامی، اجرای رزمایش همدلی فجر (کمک مومنانه)، برپایی تریبون آزاد و کرسی آزاد اندیشی در مقابل مساجد محوری، برپایی غرفه مسجد در مسیر راهپیمایی یوم الله 22 بهمن، حمایت از مساجد مبداء و مسیر راهپیمایی یوم الله 22 بهمن، تولید و انتشاربسته ی برنامه ای و محتوای چندرسانه ای مرتبط با دهه ی فجر انقلاب اسلامی در پایگاه تخصصی مسجد جهت بهره برداری اهالی مسجد و انتشار در گروه و کانال مجازی مساجد توسط ائمه جماعات بخشی از این برنامه ها است.

حجت الاسلام مقیسه ادامه داد: همچنین اجرای پویش «پرچم افتخار» (ترغیب مردم محله به نصب پرچم مقدس ایران اسلامی بر سر در منازل و مغازه ها)، آذین بندی و محیط آرایی فضای داخل و بیرونی مساجد و محله آرایی در حد وسع مساجد، پخش سرودهای انقلابی از بلندگوی مساجد در روز 12 بهمن ماه همزمان با ساعت ورود حضرت‌ امام خمینی(ره) به ایران اسلامی و در طول دهه‌ی فجر، اجرای برنامه های مختلف فرهنگی (مسابقات کتابخوانی، نقاشی، عکاسی، شعر، اجرای سرود و...) ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان با رویکرد آشنایی این نسل با دستاوردهای انقلاب اسلامی، برگزاری ویژه برنامه‌های جشن پیروزی انقلاب اسلامی در طول دهه ی فجر در مساجد، برگزاری مراسم عطرافشانی قبور مطهر شهداء، دیدار با خانواده معظم شهداء و ایثارگران در طول دهه ی فجر.

مدیر اداره تولید محتوای امور فرهنگی مساجد در ادامه افزود: برپایی نمایشگاه پوستری دستاوردهای انقلاب اسلامی با عنوان «ایرانِ قوی» در برخی از مساجد، استفاده از ظرفیت ایام اعتکاف جهت ایراد سخنرانی با موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در مساجد برگزار کننده اعتکاف، ارائه ی ایده های کاربردی به ائمه ی جماعات جهت بهره برداری و بومی سازی، اجرای عملیات محله محور متناسب با دهه فجر انقلاب اسلامی، برپایی نمایشگاه مسیر (گام دوم انقلاب اسلامی) در برخی مساجد و برگزاری دوره ی روایت گری دستاوردهای انقلاب اسلامی ویژه ائمه جماعات در تهران در دستور کار قرار گرفته شد.

حجت الاسلام مقیسه بیان کرد: مراسمات مذهبی مساجد در اعیاد و مناسبات ماه رجب مثل همیشه در مساجد تهران برگزار می شود. همچنین مسابقات کتابخوانی، نقاشی و عکاسی، سرود و شعر نیز با توجه به رویکرد و آشنایی نسل جوان، کودک و نوجوان با دستاوردی به انقلاب برگزار می شود.


وی با اشاره به برگزاری مراسم  اعتکاف در مساجد گفت: امسال مراسم اعتکاف همزمان با ایام دهه فجر است و در مساجد برگزار می شود. 

حجت الاسلام مقیسه افزود: برخی از مساجد مختص خواهران و برخی دیگر برای برادران خواهند بود. همچنین برخی مساجد نیز اعتکاف دانش آموزی خواهند داشت. در هر منطقه حداقل یک مسجد مراسم اعتکاف را برگزار می کند.

به گفته مدیر اداره تولید محتوای امور فرهنگی مساجد حدود 3000 مسجد در استان تهران وجود دارد که در سال های گذشته حدود 500 مسجد، مراسم اعتکاف را برگزار کردند.

برچسب‌ها