کد خبر 158951
۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹

حذف امتیاز ویژه مدیران دولتی برای عضویت در جامعه حسابداران رسمی

حذف امتیاز ویژه مدیران دولتی برای عضویت در جامعه حسابداران رسمی

وزیر امور اقتصادی و دارایی، با اعلام خبر حذف امتیاز ویژه مدیران دولتی در زمینه عضویت در جامعه حسابداران رسمی کشور بدون گذراندن آزمون گفت: با پیشنهاد وزارت اقتصاد و تصویب هیات دولت از این به بعد مدیران دولتی نیز مثل سایر متقاضیان باید در آزمون شرکت کنند.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ «سید احسان خاندوزی»، وزیر امور اقتصادی و دارایی  با اعلام خبر حذف امتیاز ویژه مدیران دولتی در زمینه عضویت در جامعه حسابداران رسمی کشور بدون گذراندن آزمون گفت: این روال در 14 سال گذشته ادامه داشت که با پیشنهاد وزارت اقتصاد و تصویب هیات دولت از این به بعد مدیران دولتی نیز مثل سایر متقاضیان باید در آزمون شرکت کنند.

خاندوزی در حاشیه هفتاد و سومین جلسه هیات مقررات زدایی گفت: یکی از مسائلی که منتقدین مطرح می‌کردند و به عنوان امتیاز ویژه و یا امضای طلایی در حوزه حسابرسی و حسابداری کشور مطرح بود، این بود که در آیین نامه تعیین صلاحیت حسابرسان رسمی کشور برای مدیران دولتی که ده سال و یا بیشتر سابقه فعالیت در این حوزه داشتند، این اختیار به وزارت امور اقتصادی و دارایی و هیئت تشخیص داده شده بود که این مدیران بتوانند بدون گذراندن آزمون حسابدار رسمی شوند.

وی، با اشاره به اینکه روند در تمام 14 سال گذشته وجود داشت، افزود: وزارت اقتصاد و دولت بر این باور است که خود دولت باید برای رفع امتیاز‌های ویژه و رانت‌هایی که در اقتصاد وجود دارد، پیشگام باشد و شفافیت و دسترسی برابر را برای تمام فعالان اقتصادی در نظر بگیرد.

وزیر اقتصاد خاطرنشان‌کرد: بر همین اساس، وزارت اقتصاد این پیشنهاد را مطرح کرد که این امتیاز ویژه در آیین نامه دولت حذف شود و مدیران دولتی نیز همانند سایر فعالان اقتصادی برای عضویت در جامعه حسابداران رسمی کشور امتحان داده و قبول شوند.

خاندوزی افزود: این پیشنهاد وزارت اقتصاد از سوی هیئت دولت تایید و تصویب شد و امیدواریم این دسته از اقدامات که نشان دهنده شروع اصلاحات اقتصادی از داخل خود دولت و همچنین اختیارات دستگاه‌های دولتی است تداوم یافته و به حرکت در مسیر شفافیت و مبارزه با تعارض منافع مدیران و رانت‌هایی که در برخی دستگاه‌ها به عنوان امضای طلایی وجود دارد، کمک کند.

وی در پایان افزود: این قبیل رفع امتیازات و رانت‌ها هم به بازگشت اعتماد به جامعه فعالان اقتصادی کمک خواهد کرد و هم منجر به پایبندی بیشتر به معیار‌های واقعی و دقیق شده و از اعمال سلیقه و نفوذ از ناحیه مدیران دولتی نیز پیشگیری می‌کند.

برچسب‌ها