کد خبر 158896
۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴

هیجان به قلب فوتبال برگشت؛ باز شدن قفل ورزشگاه‌ها بعد از 10 هفته

هیجان به قلب فوتبال برگشت؛ باز شدن قفل ورزشگاه‌ها بعد از 10 هفته

با تصمیمی که طبق دستور رئیس فدراسیون فوتبال گرفته شد، از هفته هفدهم می‌توانیم شاهد حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها در مسابقات لیگ برتر باشیم.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ در هیاهوی اخبار بد و منفی پیرامون فوتبال ایران و حواشی و مسائل پیرامونی که هر هفته در مسابقات لیگ برتر شاهد آن هستیم، طی روزهای اخیر اخبار خوب و خوشحال کننده‌ای مخابره شده که می‌تواند نوید بخش بازگشت بخشی از جذابیت گم شده فوتبال ایران باشد و آنهم مربوط به حضور دوباره تماشاگران روی سکوهاست. اتفاقی که اگرچه به نظر می‌رسید به این زودی شاهد آن نباشیم ولی مطالبه عمومی در این خصوص و پافشاری باشگاه‌ها خصوصاً آنهایی که پرطرفدار هستند و حضور تماشاگران بخشی از قدرت تیمی‌شان مخسوب می‌شود باعث تعجیل در رفع موانع شد و طی مصاحبه دو روز قبل مهدی تاج و دستور پیگیری و تشکیل ستادی برای تسریع در روند بازگشایی ورزشگاه‌ها، روز گذشته این ستاد تشکیل و در پی آن اعلام شد از هفته هفدهم طی شرایطی امکان حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها هستیم. این به معنی بازگشایی ورزشگاه ها بعد از 10 هفته است که لیگ برتر را از جذابیت و کیفیت لازم و همیشگی انداخته بود. از هفته هفتم لیگ برتر بود که طبق اعلام سازمان لیگ، ورود تماشاگران به ورزشگاه‌ها ممنوع اعلام شد و این ممنوعیت تا هفته اخیر که هفته شانزدهم لیگ برتر بود ادامه داشت. 10 هفته بدون حضور تماشاگران که اتفاق جالبی برای ورزشی مثل فوتبال که حیات و ماهیت خود را بیش از هر چیز مدیون تماشاگرانش است، محسوب نمی‌شود.

 

* شرایط میزبانی تیم‌ها با تماشاگر

شرایطی که در صورتجلسه خروجی نشست این ستاد به تصویب و انتشار رسید به شرح زیر است:

- در صورتیکه باشگاه‌های میزبان درخواست رسمی از سازمان لیگ جهت انجام مسابقه با حضور تماشاگران  را دارند با هماهنگی نهادهای ذی ربط برگزاری مسابقات هفته هفدهم لیگ برتر با حضور تماشاگران انجام خواهد شد.

- مدیران باشگاه‌ها موظفند هماهنگی لازم با کانون‌های هواداران باشگاه‌ها به منظور ساماندهی و نظم‌دهی تماشاگران در ورزشگاه‌ها به عمل آورند.

- متولیان ورزش استان‌های میزبان و رئیس هیات فوتبال استان مربوطه جهت برگزاری مسابقات با حضور تماشاگران مشارکت و تعامل کامل با باشگاه‌های میزبان داشته باشند.

- رئیس حراست فدراسیون فوتبال و مدیر روابط عمومی و وامور فرهنگی سازمان لیگ فوتبال مسئول هماهنگی با کانون‌های هواداران باشگاه‌ها برای حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها خواهند بود.

- ورود تماشاگران به ورزشگاه‌ها فقط از طریق بلیت‌های مشخص و تعریف شده در سامانه الکترونیکی بلیت فروشی صورت می‌گیرد.

 

با توجه به موارد مطرح شده مشخص است که برنامه ریزی‌ دقیقی صورت گرفته تا باشگاه‌ها ضمن ارائه درخواست برای میزبانی با حضور تماشاگرن، مسئولیت کامل جلوگیری از پیشامدهایی که نگرانی‌هایی بابت آن وجود دارد را بر عهده گرفته و پیش بینی های لازم برای جلوگیر از این موارد صورت پذیرد. با توجه به این موارد بعید به نظر می‌رسد اجازه ورود جمعیت زیادی به ورزشگاه‌ها داده شود و فعلاً برای شروع درصد محدود و اندکی از ظرفیت ورزشگاه‌ها بلیت فروشی خواهند شد تا کنترل آن و جلوگیری از پیشامدهای منفی تسهیل شود.

 

* استقلال - ملوان با حضور تماشاگران

مهم‌ترین دیداری که این هفته می‌توانیم در آن شاهد حضور تماشاگران باشیم، بازی استقلال مقابل ملوان در ورزشگاه آزادی است که روز پنجشنبه هفته جاری برگزار خواهد شد و طبق عرف رایج باید از 48 ساعت قبل از بازی سامانه فروش بلیت فدراسیون فوتبال اقدام به مشخص کردن جایگاه‌ها، ظرفیت حضور تماشاگران و بلیت فروشی کند. یعنی تا روز سه شنبه ابهاماتی که در این خصوص وجود دارد برطرف خواهد شد.

باشگاه استقلال از باشگاه‌هایی بوده که در چند هفته اخیر تلاش زیادی برای حضور تماشاگران در ورزشگاه داشته و این موضوع را به جد پیگیری کرده است و در نهایت قسمت بر این بود که بازگشایی ورزشگاه آزادی با دیدار خانگی این تیم شروع شود. پرسپولیس هم باید به اهواز برود تا با فولاد دیدار کند و مشخص نیست مسئولان باشگاه اهوازی آمادگی پذیرش تماشاگر را داشته باشند و شاید اتفاقاً با توجه به محبوبیت بالای سرخابی‌های پایتخت در اهواز این باشگاه رغبتی هم برای حضور تماشاگران نداشته باشد چون طبق تجربه در صورت بازگشایی ورزشگاه، بیشترین ظرفیت برای تشویق پرسپولیس خواهد بود تا فولادی که میزبان است و این شاید از برخی جهات به زیان باشگاه اهوازی باشد که حال و روز خوبی هم ندارد و احتمالش زیاد است که طرفداران پرسپولیس برای دیدن تیم محبوبشان مجبور شوند تا چهارشنه هفته بعد و تقابل با آلومینیوم در هفته هجدهم صبر کنند.

تراکتور هم که پیگیر حضور تماشاگرانش بود این هفته میهمان است باید در اصفهان به مصاف ذوب آهن برود و حضور پرشورها در ورزشگاه یادگار به هفته هجدهم و بازی با فولاد موکول می‌شود.

سپاهان هم دیگر تیمی است که مطالبه حضور تماشاگرانش را داد و آنها هم این هفته میهمان نساجی در قائمشهر هستند و هفته آینده در اصفهان از گل گهر میزبانی خواهند کرد.

بدین ترتیب تنها باشگاه مدعی و پرطرفداری که این هفته چالش حضور تماشاگرانش را در پیش دارد استقلال است که باید طبق موارد مشخص شده زمینه ساز میزبانی از تماشاگرانش مقابل ملوان باشد.

 

* حضور بانوان؟ بعید است

یکی دیگر از سوالاتی که وجود دارد و به آن پاسخی داده نشده است، حضور بانوان در ورزشگاه‌ها است که چندی پیش از بسته شدن درب ورزشگاه‌ها به روی تماشاگران با شرایط محدودی مجوز ورود گرفته بودند ولی شیرینی حضورشان در محل برگزاری بازی تیم‌های مورد علاقه آنها دوام زیادی نداشت و ورود تماشاگران به طور کلی ممنوع شد. حالا با بازگشایی ورزشگاه ها هنوز فدراسیون فوتبال و مسئولان تعیین نکردند که آیا بانوان هم اجازه حضور خواهند داشت یا نه ولی طبق شنیده ها بعید است هفته هفدهم با حضور تماشاگران خانم برگزار شود و چون این هفته از رقابت‌ها حالتی آزمایشی برای هفته‌های آتی دارد و حساسیت زیادی هم روی آن وجود دارد و البته محدودیت ظرفیت ورود، بعید است تماشاگران خانم را این هفته داشته باشیم و بانوان فوتبالدوست به احتمال زیاد باید در انتظار هفته‌های آتی باشند. البته از طرفی با توجه به فشارهای فیفا این موضوع نمی‌تواند خیلی به طول بیانجامد و چه بسا از هفته هجدهم بانوان هم توانایی حضور در استادیوم‌ها را داشته باشند.

برچسب‌ها