کد خبر 158647
۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۶

عضو کمیسیون کشاورزی و محیط زیست در گفتگو با «حیات»؛

متهم اصلی آلودگی هوا کیست؟ / لزوم تذکر سازمان محیط زیست به وزیر کشاورزی در آلودگی های محیط زیستی

متهم اصلی آلودگی هوا کیست؟ / لزوم تذکر سازمان محیط زیست به وزیر کشاورزی در آلودگی های محیط زیستی

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت:واردات خودروهای هیبریدی و برقی به کشور باعث کاسته شدن آلودگی هوا و رقابت در ساخت خودرو با کیفیت داخلی خواهد شد.اولین و مهمترین عامل اصلی آلودگی هوا مربوط به خودرو هایی بی کیفیت، فرسوده، کارخانجات و صنایع مختلف تولیدی است.

محمد رشیدی عضو کمیسیون کشاورزی و محیط زیست در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار حیات گفت:میزان بودجه سازمان محیط زیست به اندازه ای نیست که بتواند به صورت صددر صدی تمامی معضلات و مشکلاتی که جزء وظایف این سازمان است را انجام دهد.

رشیدی در ادامه افزود: مقوله آلودگی هوا که این روزها باعث تعطیلی شهر و ادارات شده نیازمند همکاری بین همه نهاد های دولتی و خصوصی است چرا که بودجه سازمان محیط زیست به تنهای جوابگوی رسیدگی و بر طرف کردن معضل آلودگی هوا بخصوص در کلان شهرها نیست.

وی با بیان اینکه بودجه سازمان محیط زیست تنها برای حقوق و دستمزد کارکنان این سازمان هزینه می شود،تصریح کرد: اولین و مهمترین عامل اصلی آلودگی هوا مربوط به خودرو هایی بی کیفیت، فرسوده، کارخانجات و صنایع مختلف تولیدی است که برای کنترل و بر طرف کردن این معضل که در فصول سرد سال نمایان شده و گریبانگیر مردم و کلان شهرها است نیازمند قانونی برای لازم الاجرا شدن همه قوانین و مقررات هوای پاک است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: باید به این نکته مهم و قابل تامل اشاره کنم که واردات خودروهای هیبریدی و برقی به کشور باعث کاسته شدن آلودگی هوا و رقابت در ساخت خودرو با کیفیت داخلی خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به پیشنهاد واردات خودرو به مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود پیشنهاد های زیاد برای واردات خودرو های با کیفیت و مصرف سوخت پایین انرژی بخصوص خودرو های برقی و هیبریدی، آیین نامه های ارائه شده به مجلس با مخالفت  وزارت صمت و مجمع تشخیص مصلحت نظام روبرو شد که این اتفاق به نفع مردم نیست و همچنان افزایش آلودگی هوا  وجود خواهد داشت که در کنار به خطر انداختن سلامت مردم تاثیر بسزایی در افزایش افزایش بیماری های تنفسی در کلان شهرها می شود.

رشیدی خاطرنشان کرد: سازمان محیط زیست باید با بودجه و اعتباری که دارد هم کار محیط زیستی و هم تنظیم گرایی و سیاستگذاری انجام دهد و در راستای قوانین و مقررات هوای پاک به صورت جدی در بحث خودرو ورود کرده و با قطعیت اعلام کند که منشا اصلی آلودگی هوا در کلان شهرها وجود خودرو های بی کیفیت و به خصوص سوخت نامناسب است.

وی گفت: سازمان محیط زیست باید با سیاست گذاری های درست در حوزه کشاورزی و تراریخته های که باعث آلودگی های محیط زیستی می شوند برخورد قانونی کند همچنین این سازمان باید در موضوعات مختلف به خصوص مواردی که باعث آلودگی هوا می شوند به وزیر جهاد کشاورزی تذکر دهد.

عضو کمیسیون کشاورزی و محیط زیست در مجلس شورای اسلامی یادآورشد: سازمان محیط زیست باید تنظیم گر، سیاست گذار و خط دهنده در مقوله آلودگی هوا باشد.

 

برچسب‌ها