کد خبر 158524
۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۴

کارشناس حوزه مسکن در گفتگو با «حیات» مطرح کرد؛

فروش متری مسکن در بورس؛ تیر خلاص به اقتصاد

فروش متری مسکن در بورس؛ تیر خلاص به اقتصاد

«کمال اطهاری» کارشناس حوزه مسکن با تاکید بر اینکه، بخش مسکن عملا ضد بخش «مولد» ایران عمل کرده است، گفت: فروش متری مسکن کالای موهومی و غیر قابل ارائه در بورس است و با این کار آخرین تیر خلاص به اقتصاد کشور زده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ «علیرضا زاکانی»، شهردار تهران در یک برنامه زنده تلویزیونی در شبکه افق، با اعلام این خبر که به زودی طرح فروش متری مسکن را از طریق بورس آغاز می‌کنیم، گفته است: دولت سابق معتقد بود باید تهران را گران کرد تا جمعیت از آن خارج شوند. در حالی که در سال 91 در تهران سالانه حدود 30 هزار پروانه ساختمانی صادر می‌شد و سال گذشته تنها 5 هزار و 400 پروانه صادر شد؛ «قرارگاه مسکن» سال گذشته با هدف رونق صنعت ساختمان ایجاد شد و هدف‌گذاری ساخت 180 هزار واحد در تهران انجام شده است.

شهردار تهران با طرح این موضوع که، طرح فروش «مسکن متری» با هدف جذب نقدینگی برای رونق صنعت ساخت و ساز و حفظ سرمایه شهروندان راه‌اندازی خواهد شد، عنوان کرده که مردم به زودی می‌توانند از بستر «بورس» اقدام به خرید  مسکن متری کنند.

با توجه به ادعای شهردار تهران در این خصوص از این به بعد افراد با هر مبلغی می‌توانند حتی کمتر از یک متر ملک خریداری کنند و اجاره بهای آن را هم دریافت کنند. اما آیا این موضوع واقعیت دارد؟ و اگر واقعیت دارد چگونگه عملیاتی خواهد شد؟

فروش مسکن مردم را از اشتغال، رفاه و مسکن دور خواهد کرد

در همین راستا «کمال اطهاری» کارشناس حوزه مسکن در گفت‌گو با خبرنگار اقتصادی «حیات»، به بررسی سازوکار خرید متری مسکن در بورس پرداخته و گفت: فروش مسکن مردم را از اشتغال، رفاه و مسکن دور خواهد کرد.

سرمایه‌های مردم تبدیل به آجر و آهن شده است

این کارشناس حوزه مسکن اظهار کرد: در حال حاضر در کل سیستم بانکی، سرمایه‌های مردم تبدیل به آجر و آهن شده و با وجود یک و نیم میلیون مسکن خالی غیر‌قابل فروش، مردم دیگر قادر به سرمایه‌گذاری در این حوزه نیستند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه قیمت مسکن در کشور با معاملات صوری و به شکل کاذب افزایش پیدا کرده است، افزود: با این کار تلاش می کنند تا از عهده بالا رفتن قیمت دلار برآمده و مانع باز پس‌گیری سرمایه های مردم از سیستم بانکی شوند.

اطهاری همچنین افزود: فروش متری مسکن به مانند رویکرد بانکها در قبال بورس است یعنی اینکه وقتی سیستم بانکی کشور با چالش های بزرگ مالی رو به رو می شود با حضور در بورس حجم بالایی از سرمایه را به سمت خود هدایت میکند در حالی که این رویکرد نه تنها زمینه ساز رفع مشکل بانک نخواهد شد بلکه فشار شدیدی را به بورس وارد می کند.

بخش مسکن عملا ضد بخش مولد ایران عمل کرده است

کارشناس حوزه مسکن با عنوان این مطلب که بخش مسکن عملا ضد بخش مولد ایران عمل کرده است، تصریح کرد: با فروش متری مسکن در بورس، آخرین تیر خلاص به اقتصاد کشور زده خواهد شد.

وی در ادامه گفت: وقتی شخصی یک متر از مسکن را در بورس خریداری می‌کند، خرید متر بعدی مسکن از همان محل نخواهد بود و از جای دیگری واگذار خواهد شد. بنابر این پر واضح است که این طرح، یک طرح موهومی است و قابل ارائه در بورس نخواهد بود.

اطهاری در پایان تاکید کرد که شهرداری باید توجه داشته باشد که با این کار نه تنها جذب نقدینگی برای رونق صنعت ساخت و ساز و حفظ سرمایه شهروندان محقق نخواهد شد، بلکه یقینا آخرین ضربات و تیر خلاص را به اقتصاد ایران خواهد زد.

گزارش: معصومه غفاری

برچسب‌ها