کد خبر 158453
۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۵

4 الگوی غذایی که خطر مرگ را کاهش می‌دهد

4 الگوی غذایی که خطر مرگ را کاهش می‌دهد

محققان اخیرا دریافته‌اند که رعایت یک رژیم غذایی سالم مبتنی بر 4 الگوی مشخص، تا جای ممکن عمر ما را طولانی‌تر می‌کند.

به گزارش گروه سلامت حیات؛ محققان اخیرا دریافته‌اند که رعایت یک رژیم غذایی سالم مبتنی بر 4 الگوی مشخص، تا جای ممکن عمر ما را طولانی‌تر می‌کند.

توصیه‌های علمی زیادی در رابطه با رژیم غذایی و گنجاندن یا حذف برخی مواد غذایی مدام شنیده می‌شود، اما دانشی که غذا و سلامت را به هم ربط می‌دهد، اغلب چندان شفاف نیست. یک مطالعه جدید که یکی از جامع‌ترین مطالعات تا امروز است، چهار الگوی غذایی را معرفی می‌کند که خطر مرگ و میر ناشی از تغذیه غلط را کاهش می‌دهد. 

محققان با تجریه و تحلیل الگو‌های غذایی 119315 نفر در طول 36 سال، محققان این الگو‌ها را با چهار مجموعه رژیم غذایی سالم که به رسمیت شناخته‌شده، مقایسه کردند: شاخص رژیم غذایی سالم، رژیم غذایی مدیترانه‌ای جایگزین، شاخص رژیم غذایی سالم گیاهی و شاخص تغذیه سالم جایگزین.

 

این مطالعه نشان داد که رعایت حداقل یکی از این الگو‌ها خطر مرگ زودرس به هر علتی و همین‌طور بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و بیماری‌های تنفسی را کاهش می‌دهد. اگرچه این رژیم‌های غذایی با هم متفاوتند، اما همه آن‌ها شامل غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات، آجیل و حبوبات هستند.  

محققان اعلام کردند که این یافته‌ها، با دستورالعمل‌های رژیم غذایی برای آمریکایی‌ها (DGAs) مطابقت دارد. این دستورالعمل‌ها شامل چندین الگوی غذایی سالم، مطابق با ترجیحات، فرهنگ‌های غذایی و نیاز‌های شخصی افراد است، به گونه‌ای که آسیبی به بدن نرساند.  

فرانک هو، اپیدمیولوژیست تغذیه از دانشکده بهداشت عمومی تی‌اچ چان هاروارد می‌گوید: «دستورالعمل‌های غذایی برای آمریکایی‌ها (DGAs) طوری برنامه‌ریزی شده تا سلامتی را ارتقا و بیماری‌های مزمن را کاهش دهد؛ بنابراین بررسی ارتباط بین الگو‌های غذایی توصیه شده توسط «DGAs» و بررسی پیامد‌های آن روی وضعیت سلامت در بلندمدت و به خصوص مرگ و میر بسیار مهم است.  

برای مثال، شاخص تغذیه سالم، مقادیر مشخصی برای تمام گروه‌های غذایی اصلی، از جمله میوه‌ها، سبزیجات و لبنیات ارائه می‌دهد. رژیم غذایی مدیترانه‌ای جایگزین جامع است و داده‌های مربوط به میوه‌ها، ماهی، آجیل، الکل و ... را در بر می‌گیرد.

برچسب‌ها