کد خبر 158284
۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۳

گزارش حیات از مهم ترین اتفاق 44 سال قبل در 26 دی ماه؛

شاه رفت؛ موضوع داغ فیلم سازان و نویسندگان از مردمی ترین انقلاب دنیا

شاه رفت؛ موضوع داغ فیلم سازان و نویسندگان از مردمی ترین انقلاب دنیا

«فرار شاه» موضوعی شده که در سال های اخیر نویسندگان و فیلم سازان کشورمان برای شرح ماجرای حکومت محمدرضاپهلوی به آن می پردازند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی حیات؛ 44 سال از 26 دی‌ماه سال 1357 می‌گذرد، سه‌شنبه برفی که با فرار شاه رقم خورد، آن روز تیتر همه روزنامه ها این بود «شاه رفت». ساعت  13:08، محمدرضا پهلوی به‌همراه همسرش فرح، خاک ایران را به مقصد مصر ترک کرد. شاپور بختیار نخست‌وزیر، جواد سعید رئیس مجلس‌شورای‌ملی، علی‌نقی‌اردلان وزیر دربار و جمعی از وابستگان درباری برای بدرقه وی حضور داشتند.

محمدرضا پهلوی در فرودگاه علت سفر خود به خارج را اینگونه توصیف کرد: مدتی است احساس خستگی می‌کنم و احتیاج به استراحت دارم. ضمناً گفته بودم پس از این که خیالم راحت شود و دولت مستقر گردد، به مسافرت خواهم رفت.

سه روز قبل از فرارش شورای سلطنت را تشکیل می‌دهد تا این شورا موجبات استمرار حکومتش و امکان مذاکره با سران انقلاب را فراهم کند که البته در این هدف ناکام ماند.

«فرار شاه» موضوعی شده که در سال های اخیر نویسندگان و فیلم سازان کشورمان برای شرح ماجرای زندگی و حکومت محمدرضا پهلوی به آن پرداخته اند.

براساس این گزارش، اکنون سیزده عنوان کتاب مصاحبه تاریخ شفاهی با موضوع فرار شاه در کتابخانه ملی ایران موجود است. از طرفی هم بیش از صد عنوان کتاب هم در خلال خاطرات مرتبط با انقلاب اسلامی به این موضوع پرداخته شده است.

از جمله کتاب هایی که درباره موضوع فرار شاه منتشر شده اند، عبارتند از : «سقوط شاه»، «آخرین روز‌های دربار شاه»،« 57 سال اسارت»،«نشریات‌الکترونیک، چون گذرستان»،«شاه بی شین»،«مجموعه خاندان پهلوی» و «طنز درباره پهلوی»

لازم به ذکر است، این وقایع از دید نویسندگان و روزنامه نگاران خارجی دور نمانده است در کتابی با عنوان " آخرین سفر شاه " اثری از "ویلیام شوکراس" که از مهم‌ترین منابع موجود در این زمینه است.

نویسنده این کتاب که از روزنامه نگاران بوده با دقت در جزییات به حواشی فرار شاه پرداخته است.

 همچنین فیلم ها و سریال‌های زیادی نیز درباره ظلم های زمان شاه و شکل گیری انقلاب اسلامی تهیه شده که می توان به برخی از آنها اشاره کرد از جمله: «خانه عنکبوت »به کارگردانی علیرضا داودنژاد با بازی بازیگرانی چون:جمشید مشایخی، عزت الله انتظامی، داوود رشیدی، محمدرضا داودنژاد و همچنین فیلم هایی چون «ریشه در خون »به کارگردانی  سیروس الوند و با حضور بازیگرانی چون بازیگران: فرامرز قریبیان، اکبر زنجانپور، حمید طاعتی، نعمت الله گرجی از دیگر اثرهای فاخری است که می توان از آنها نام برد.از طرفی باید به این نکته اشاره شود که فیلم سینمایی «تیرباران» به کارگردانی علی اصغر شادروان و با حضور بازیگرانی چون مجید مجیدی، جعفر دهقان، رضا چراغی، عطا سلیمانیان به شرح زندگی و مبارزات شهید اندرزگو از جمله آثار ارزشمند مربوط به دوران حکومت پهلوی است.

سریال کیمیا به تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی و کارگردانی جواد افشار نیز روایتگر زندگی پر فراز و نشیب دختری به همین نام در سه مقطع مهم تاریخی ایران است. داستان این سریال در زمان نزدیک به انقلاب اسلامی، دوران جنگ تحمیلی و زمان حال روایت می‌شود و حاکی از تاثیر تحولات جامعه بر روابط خانوادگی است که پدر و دختری را مقابل همدیگر قرار می‌دهد.

همچنین سریال پروانه به تهیه کنندگی منصور سهراب پور و جلیل سامان نیز روایتگر داستان جوانی است که در سال‌های دهه پنجاه با گروهی مبارز همراه شده و زندگی پرحادثه‌ای را تجربه می‌کند.

گفتنی است به تازگی نسخه جدید فیلم«فرزندصبح» به کارگردانی و نویسندگی بهروزافخمی که به زندگی امام خمینی(ره) می‌پردازد در سالن آمفی‌تئاتر بیت امام (ره) در خمین برای اولین بار به نمایش درآمد.

 

برچسب‌ها