کد خبر 158278
۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۰

«شاه‌منصوری» در گفتگو با حیات عنوان کرد؛

ابهام در کارآمدی ارز مجازی در مبادلات ایران و روسیه

ابهام در کارآمدی ارز مجازی در مبادلات ایران و روسیه

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به بررسی ایجاد یک استیبل کوین (ارز مجازی) میان بانک مرکزی ایران و فدراسیون روسیه گفت: با توجه به تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران و روسیه، استفاده از این ارز برای تبادلات تجاری آسان به نظر نمی‌رسد و یقینا با موانع بسیاری همراه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ پایگاه خبری ودوموستی نوشت، «الکساندر براژنیکوف»، مدیر اجرایی انجمن صنعت کریپتو و بلاک چین روسیه گفت، بانک مرکزی ایران و فدراسیون روسیه به عنوان ابزاری برای پرداخت در مبادلات تجارت خارجی، در حال بررسی ایجاد یک استیبل کوین (ارز مجازی) هستند.

به گفته براژنیکوف، این ارز مجازی با پشتوانه طلا خواهد بود. این ارز مجازی در یک منطقه اقتصادی ویژه در آستاراخان جایی که روسیه شروع به پذیرش محموله های ایرانی کرده است، کار می‌کند.

بانک مرکزی روسیه با استفاده از ارزهای مجازی به عنوان ابزاری برای پرداخت با یک کشور مخالف است. با این حال، از استفاده از ارزهای مجازی برای پرداخت‌ها و مبادلات صادرات و واردات حمایت می‌کند.

در همین خصوص «اسفندیار شاه منصوری»، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال حیات که آیا استفاده از ارز مجازی میان بانک مرکزی ایران و فدراسیون روسیه به عنوان ابزاری برای پرداخت در مبادلات تجارت خارجی، می‌تواند نقشی بر پویایی اقتصاد کشور، ایجاد ثروت در داخل و افزایش سطح معاملات تجاری بین‌المللی داشته باشد، گفت: با توجه به تحریم‌های صورت‌گرفته علیه ایران و روسیه، استفاده از ارز دیجیتال برای تبادلات تجاری نمی تواند آسان باشد و یقینا با موانع بسیاری همراه خواهد بود.

وی در ادامه با بیان این مطلب که استفاده از این ارز برای رفع مشکلات اقتصادی ایران مستلزم داشتن مراودات تجاری قوی با کشور روسیه است، عنوان کرد: برای تحقق نتیجه مطلوب در استفاده از ارز مجازی میان این دو کشور، لازم به نظر می‌رسد که ایران تلاش بیشتری برای استفاده از بازارهای تجاری روسیه داشته باشد که این نیاز سواد تجاری متخصصین کشورمان در این حوزه است.

شاه منصوری در ادامه با تاکید بر اینکه نقاط ضعف تجارت بین‌المللی ایران در حوزه اقتصاد باید بررسی و رفع شود، تصریح کرد: تمام اتکا اقتصادی ایران در حوزه صادرات نفت، گاز و پتروشیمی است و متاسفانه مراودات تجاری ایران و روسیه در حد لازم نیست.

وی با بیان این مطلب که مراودات اقتصادی ایران بیشتر با کشورهای عراق، افغانستان و امارات است، گفت: به نظر می‌رسد که این خبر بیشتر در حد یک طرح باشد و اگر بخواهیم خوش‌بینانه به آن نگاه کنیم، استفاده از ارز مجازی حداقل در کوتاه مدت تاثیری بر رفاه، مدلهای اقتصادی و بهبود اوضاع تجاری کشورمان در حد بین الملل نخواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان با اشاره به جایگزین کردن ارز دیگری به جای دلار از سوی کشورهایی مانند ایران، چین، ترکیه و روسیه برای معاملات بین‌المللی به جای دلار گفت: این امر با ایجاد برابری ارز جایگزین با دلار قابل تحقق است، چرا که در روابط بین‌الملل کشوری نمی‌تواند ارزی مستقل از روابط بین‌الملل دنیا داشته باشد، مگر اینکه ارتباط تجاری و اقتصادی خود را محدود به چند کشور کند.

گزارش: معصومه غفاری

برچسب‌ها