کد خبر 158070
۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۰

کرونا/ ارتباط واکسن فایزر با سکته؟

کرونا/ ارتباط واکسن فایزر با سکته؟

اخیراً یک سیستم کنترل سلامت آمریکایی هشدار داده است که مصرف دوزهای واکسن «Pfizer-BioNTech» علیه ویروس کرونا ممکن است با سکته مغزی در تعدادی از افراد مسن مرتبط باشد.

به گزارش گروه سلامت حیات؛ به گزارش سرویس علمی  آریا؛این هشدار توسط یک سیستم مشترک نظارت بر سلامت موسوم به "VAERS" با هدف گزارش هرگونه عوارض جانبی واکسن های "کووید 19" در ایالات متحده صادر شد.

این سیستم نظارتی با مشارکت و همکاری بین سازمان غذا و دارو و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده ایجاد شد.

و این دو سازمان آمریکایی روز جمعه گفتند که داده‌های واکسیناسیون یک مشکل بالقوه را در موضوع ایمنی سلامت، با توجه به واکسن "Pfizer BioNTech" در میان افراد بالای 65 سال نشان می‌دهد.

این منبع بیان کرد که این افراد مسن پس از مصرف واکسن محافظت کننده در برابر بیماری «کووید 19» بیشتر مستعد ابتلا به سکته مغزی ایسکمیک شده اند.

افرادی که واکسن را مصرف کردند، 21 روز پس از واکسیناسیون، در معرض این سکته‌ها قرار گرفتند، در حالی که سکته مغزی ایسکمیک در نتیجه انسداد رگ‌هایی که خون را به مغز می‌رسانند رخ می‌دهد.

و از آنجایی که پایگاه داده سایر کشورها در مورد دریافت کنندگان واکسن "Pfizer-BioNTech" اثر مشابهی را نشان نداد، این دو نهاد آمریکایی بر نیاز به تحقیقات بیشتر تاکید کردند.

مقامات بهداشتی این گزارش‌های مربوط به سکته مغزی را "محدود" توصیف کردند و احتمال اینکه آنها یک خطر بالینی واقعی باشند را رد کردند.

کارشناسان بر این باورند که نظارت بر این سکته‌ها در افرادی که واکسن مصرف کرده‌اند، به طور قطعی به این معنی نیست که واکسیناسیون باعث ایجاد این اختلال جدی سلامتی در آنها شده است.

برچسب‌ها