کد خبر 157996
۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳

‌تأثیر افزایش نرخ سود بانکی بر صندوق‌های درآمد ثبات

‌تأثیر افزایش نرخ سود بانکی بر صندوق‌های درآمد ثبات

مدیرعامل یکی از شرکت‌های تأمین سرمایه گفت: به دلیل رشد نقدینگی، دولت سیاست افزایش نرخ سود بین‌بانکی را پیش گرفت که این مسأله برای صندوق‌های با درآمد ثابت مشکل ایجاد می‌کند.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ «سلمان خادم‌المله» مدیرعامل یکی از شرکت‌های تأمین سرمایه امروز در سومین مجمع عمومی شرکت تأمین سرمایه امین در گزارشی به هیأت مدیره و سهامداران اعلام کرد:‌ چند عامل بازارهای سرمایه جهان را تحت تأثیر قرار داد از جمله می‌توان به جنگ روسیه و اوکراین، افزایش بهره فدرال‌رزرو، افت بازارهای مالی آمریکا و همه‌گیری کرونا در چین تحت تأثیر قرار گرفت به‌گونه‌ای که صندوق بین‌المللی پول برای سال جدید میلادی کاهش نرخ رشد اقتصادی را پیش‌بینی کرده همچنین نرخ تورم از 4.7 درصد به 8.8 درصد در سطح جهان افزایش می‌یابد، قیمت کالاهای اساسی در دنیا رو به کاهش است و صنعت تأمین مالی در دنیا از 66 تریلیون دلار به 112 تریلیون در سال 2021 افزایش یافت.

وی همچنین تأکید کرد:‌ در کشور ما به دلیل رشد شدید نقدینگی دولت سیاست افزایش نرخ سود بین‌بانکی را پیش گرفت که این مسأله با صندوق‌های برای درآمد ثابت مشکل ایجاد می‌کند.

به گفته خادم‌المله صندوق‌های با درآمد ثابت کار سختی پیش‌ِ رو دارند در سال‌های گذشته اوراق با درآمد ثابت 25 تا 26 درصد منتشر کرده‌اند در حالی که الان نرخ مؤثر سود سپرده‌های بانکی بالای 31 درصد شده و برای این صندوق‌ها کار سخت شده است.

به گفته مدیرعامل تأمین سرمایه امین، به خاطر ناترازی تجارت خارجی و شرایط تحریم کار 15 صندوق تأمین سرمایه در کشور با مشکل همراه شده و هچنین  افزایش نرخ دلار، سودآوری شرکت‌ها و ارزش جایگزینی شرایط را سخت کرده و تا کنون شرایط به نفع بازار سرمایه نبوده به‌گونه‌ای که افزایش شدید نقدینگی منجر به افزایش سود بانکی شده است تا بخشی از رشد نقدینگی مهار شود.

وی با بیان اینکه شاخص کل بورس تهران در پایان شهریور سال گذشته یک میلیون و 391 هزار واحد بود گفت:‌ این رقم در پایان شهریور امسال به یک میلیون و 50 هزار واحد رسید در نتیجه بازار سرمایه از بازارهای دیگر عقب افتاده است.

وی همچنین گفت:‌ در سال گذشته 62 درصد تأمین مالی ایران به صورت مشارکتی و 38 درصد به صورت اوراق بدهی بوده در حالی که در کشورهای جهان این رقم حدود 97 تا 98 درصد از طریق اوراق بدهی در بازار سرمایه انجام شده است در ایران بزرگ‌ترین تأمین‌کننده مالی از طریق اوراق بدهی خود دولت است حجم اوراق بدهی از کل بازار بدهی 11 درصد و حجم تسهیلات بانکی 89 درصد است البته این را هم باید گفت که حجم اوراق از 2 درصد در سال‌های قبل به 11 درصد کنونی رسیده اما هنوز نسبت به معیارهای جهانی عقب هستیم.

مدیرعامل تأمین سرمایه امین گفت:‌ نرخ بهره در 30 آذر سال جاری بین بانک‌ها بالا رفت و هزینه تأمین مالی در کشور را به بالای 30 درصد افزایش داده که این مسأله بر روی سودآوری شرکت‌های تأمین سرمایه و صندوق‌های با درآمد ثابت اثر می‌گذارد به‌گونه‌ای که برخی از صندوق‌ها قبلا اوراق با نرخ 27 درصد خریده بودند که مجبور شدند آن را با نرخ 25 درصد بفروشند که با زیان همراه شدند.

وی ارزش 321 صندوق بورسی را 630 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت:‌ افزایش مکرر نرخ سود بین‌بانکی موجب کاهش درآمد این صندوق‌ها می‌شود‌.

وی اظهار کرد:‌ در سه سال گذشته گزارش‌های مجامع ما بدون بند حسابرسی ارائه شده‌اند و فقط یک پرونده در مورد محکومیت بانک قوامین داریم که هنوز تعیین تکلیف نشده بنابراین بخشی از سود شرکت را به عنوان ذخیره برای این منظور نگه داشته‌ایم.

‌خادم‌المله افزود: درآمد عملیاتی تأمین سرمایه امین از 10 هزار میلیارد تومان سال گذشته به 13 هزار میلیارد تومان، سود عملیاتی از 800 میلیارد تومان به 958 میلیارد تومان و سود خالص شرکت به 800 میلیارد تومان رسیده است همچنین سرمایه ثبت شده از 11 هزار میلیارد ریال به 18 هزار میلیارد ریال و سود واقعی هر سهم به 724 ریال رسیده است.

بنابراین گزارش در این مجمع همچنین در مورد واریز سود از طریق سجام تأکید شد که سود سهامداران به ویژه سهامداران خرد در اولین فرصت از طریق سجام واریز شود و پیامک واریزی مربوط به شرکت برای ذی‌نفعان ارسال شود.

در حال حاضر 15 تا 16 درصد سهامداران شرکت افراد حقیقی و خرد هستند و بقیه سهام مربوط به 7 شرکت عمده از جمله صندوق بیمه عشایر، بانک ملت،‌ سرمایه‌گذاری تدبیر و صبا تأمین هستند.

در این مجمع 69 تومان سود برای هر سهم تصویب شد که واریز شود و کل سود واریزی 759 میلیارد تومان معادل 90 درصد سود حاصل شده بوده است، پاداش هیأت مدیره صفر در نظر گرفته شد و همچنین قرار شده است هیأت مدیره شرکت‌ها باید رتبه‌بندی شوند و طبق عملکرد خود پاداش دریافت کنند.

در این مجمع یکی از سهامداران سوالی در مورد ارزش‌گذاری این شرکت مطرح کرد که نماینده سازمان بورس تأکید کرد: سازمان بورس بر ارزش‌گذاری شرکت‌ها برای ورود به بورس حساسیت زیادی به خرج می‌دهد بگونه‌ای که در حال حاضر دو سال متوالی است که برخی شرکت‌ها تقاضای حضور در بورس می‌دهند اما بر سر مسأله ارزش‌گذاری هنوز به توافق نرسیده‌اند بنابراین شرکت‌هایی که تأییدیه می‌گیرند و به بورس عرضه اولیه می‌شوند الزاما از سوی سازمان بورس تأیید شده‌اند

برچسب‌ها