کد خبر 157868
۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۷

3 تصمیم خودرویی دولت رئیسی در بودجه 1402

3 تصمیم خودرویی دولت رئیسی در بودجه 1402

دولت برای سال آینده 32 هزار میلیارد تومان از محل واردات خودرو و 7 هزار میلیارد تومان از محل مالیات بر خودروهای لوکس درآمد پیش‌بینی کرده است.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ در متن لایحه بودجه سال 1402 که منتشر شد، سه نکته درباره بازار خودرو به چشم می‌خورد:
1- پیش بینی درآمد 32 هزار میلیارد تومانی دولت از واردات خودرو در سال آینده: براساس لایحه بودجه 1402 دولت در بخش درآمدها حقوق ورودی خودروها را در سال آینده حدود 32 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است. اگر بنا به واردات 200 هزار خودرو در سال آینده باشد، یعنی دولت تصمیم دارد از واردات هر خودرو 160 میلیون تومان درآمد کسب کند.

2- دو تغییر در فرمول مالیات بر خودروهای لوکس: در لایحه بودجه 1402 خودروهای بالای یک میلیارد و 500 میلیون تومان مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد (نسبت به مازاد بر 1.5 میلیارد تومان) می‌شوند. این به معنای دو تغییر در فرمول مالیات بر خودروی لوکس است: اولا سال قبل خودروهای بالای یک میلیارد مشمول می‌شدند که این قیمت پایه در لایحه بودجه امسال 500 میلیون تومان افزایش یافته است که احتمالا ناشی از افزایش شدید قیمت خودرو در ماه‌های اخیر است. ثانیا، شاهد حذف پلکانی بودن این مالیات هستیم. به طوری که تنها اعلام شده است . این در حالی است که سال گذشته فرمول مالیات بر خودروهای گران‌قیمت به این شکل بود که مالکان خودروهای لوکس تا 1.5 میلیارد نسبت به مازاد یک میلیارد تومان؛ یک درصد، تا مبلغ سه میلیارد نسبت به مازاد 1.5 میلیارد تومان؛ 2 درصد و تا مبلغ 4.5 میلیارد نسبت به مازاد سه میلیارد تومان؛ سه درصد باید مالیات پرداخت می‌کردند.

3- افزایش درآمد مالیات از خودروی لوکس با وجود تحقق اندک این مالیات در 1401: دولت از محل مالیات بر خودروهای گران‌قیمت درآمد 7 هزار میلیارد تومانی برای خود در سال آینده پیش‌بینی کرده است.

مالیات بر خودروهای لوکس در قانون‌های بودجه 99، 1400 و 1401 نیز وجود داشت. در دو سال نخست این مالیات اخذ نشد اما امسال دولت از این محل 280 میلیارد تومان درآمد کسب کرد. این در حالی است که دولت رئیسی در سال 1401 درآمد 5 هزار میلیارد تومانی از محل مالیات خودروهای لوکس پیش‌بینی کرده بود که تنها موفق به دریافت 6 درصد از آن شد.

بر اساس آخرین گزارش از سوی سازمان امور مالیاتی، تعداد مشمولان مالیات بر خودروهای لوکس 177 هزار و 617 نفر هستند که 370 هزار و 113 خودروی گران‌قیمت دارند. از این تعداد، 68 هزار و 227 نفر برای بررسی وضعیت مالیات بر خودروهای خارجی مراجعه کرده‌اند که 18 هزار و 37 نفر مالیات را پرداخت کرده‌اند. 14 هزار و 852 نفر نیز نسبت به مالیات بر خودروهای گران‌قیمت خود اعتراض کرده‌اند. مالیات مطالبه شده از خودروهای گران‌قیمت 2300 میلیارد تومان بوده است که تنها 128 میلیارد تومان مالیات دریافت شده است که معادل حدود 6 درصد است.

انتقاد مهمی که نسبت به مالیات بر خودروهای لوکس وارد است آن است که بی‌کفایتی خود دولت عامل گرانی بسیاری این خودروهای خارجی است. در واقع دولت با ممنوع کردن واردات خودرو از سال 97 موجب حبابی شدن بازار خودروهای خارجی شد به طوری که این خودروها در ایران 3 الی 4 برابر گران‌تر از بقیه کشورها قیمت می‌خورند. برای مثال، هیوندای i20 ساخت 97 که هم‌اکنون در ایران یک میلیارد و 550 میلیون تومان قیمت دارد، مدل 2023 و نوی آن در امارات حدود 17 هزار دلار قیمت دارد که با دلار 40 هزار تومانی مساوی 680 میلیون تومان می‌شود. حال آنکه خود تضعیف ریال و رشد قیمت دلار تا این سطح نیز به عملکرد ضعیف و سیاست‌گذاری‌های اشتباه دولت بازمی‌گردد. بنابراین، اخذ مالیات از خودروهای لوکس اگرچه با شعار اخذ مالیات از متمولان و عدالت اجتماعی انجام می‌شود، اما خود ذاتا ناعادلانه است. در ویدیوی زیر توضیحات بیشتری در خصوص مالیات بر خودروهای لوکس را می‌بینید که بخشی از برنامه چهارراه 29 آذر 1400 است.

برچسب‌ها