کد خبر 157815
۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۸

ولی‌عهد سعودی همچنان مردم کشورش را فریب می‌دهد

ولی‌عهد سعودی همچنان مردم کشورش را فریب می‌دهد

ولی‌عهد سعودی همچنان مردم کشورش را با توهم راه‌اندازی مجموعه‌ای از پروژه‌های توسعه فریب می‌دهد؛ در حالی که با وجود تبلیغات بزرگ رسانه‌ای، خیلی از این پروژه‌ها نیمه‌تمام رها شده و برخی هم اصلا کلید نخورده است .

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ به نقل از سعودی‌لیکس، محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی همچنان مردم کشورش را با توهم راه‌اندازی مجموعه‌ای از پروژه‌های توسعه فریب می‌دهد؛ در حالی که با وجود تبلیغات بزرگ رسانه‌ای، خیلی از این پروژه‌ها نیمه‌تمام رها شده و برخی هم اصلا کلید نخورده است .

واقعیت این است که محمد بن سلمان با بازوهای رسانه‌ای مختلف خود هیاهویی درباره ده‌ها پروژه راه انداخته است؛ اما آمار و ارقام چیز دیگری درباره آن می‌گوید.

در واقع یک سری پروژه‌هایی که حکومت سعودی در چارچوب طرح توسعه برای عدم وابستگی به نفت تصویب کرده بود، به فراموشی سپرده شده و برخی دیگر عقب‌مانده و لنگ می‌زنند و برخی از آن‌ها بدون اینکه نفعی برسانند تنها بودجه زیادی صرف آن شده است.

در کشورهایی که نمایندگان مردم بر آن حکومت می‌کنند، اجرایی نشدن پروژه‌ها مستلزم روشن شدن دلایلی است که مانع اجرای پروژه یا کندی اجرای آن شده است و متخلفان برای پاسخگویی به کمیته‌هایی معرفی می‌شوند.

برای کسانی که در عربستان سعودی زندگی می‌کنند، وعده‌های دروغین محمد بن سلمان کماکان ادامه دارد و طبل‌های تو خالی همچنان زده می‌شود و خبری هم از بازخواست عاملان شکست این پروژه‌ها و از دست رفتن بیت المال نیست.

صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان در سال 2018 از پروژه امالا به عنوان یک مقصد گردشگری لوکس در ساحل دریای سرخ خبر داد؛ اما با شکست خوردن اجرای این پروژه دروغ‌ها ادامه یافت و گفته شد که مرحله نخست آن سال 2024 افتتاح می‌شود.

پروژه ساخت شهر انرژی ملک سلمان (اسپارک) هم مملو از دروغ و وعده ‌ای پوچ بوده است. عربستان سعودی در سال 2018 از این پروژه خبر داد و گفت کار آن در 2021 به پایان می‌رسد اما سال 2023 رسیده و وعده‌های دروغین درباره این پروژه با گفتن به زودی... ادامه دارد با وجود اینکه دو سال از افتتاح آن می‌گذرد.

نکته مضحک در این زمینه که دروغ دولت را برملا می‌کند، اعلام اسپارک مبنی بر امضای قرارداد برای ساخت مجتمع مسکونی و دهکده کارگری در پایان سال 2022 است، در حالی که اعلام شده بود این پروژه در سال 2021 افتتاح می‌شود.

باوجودی گذشت بیش از  چهار سال از شروع پروژه، رسانه‌های سعودی تصاویر واقعی شهر را منتشر نکردند و مانند روزنامه الشرق الاوسط به صحنه‌ای خیالی از آن بسنده کردند.

درباره پروژه دریای سرخ نیز آل سعود اعلام کرده بود که آن را در سال 2022 افتتاح خواهد کرد اما بعد اعلام کرد که آن را در سال 2023 افتتاح می‌کند.

همین وعده‌ها درباره فرودگاه پروژه دریای سرخ تکرار شد به نحوی که در اوایل سال 2020 تصاویری منتشر شد که به ظاهر از آغاز کار برای آماده‌سازی زمین فرودگاه خبر می‌داد و در پایان همان سال اعلام شد که افتتاحیه آن در پایان سال 2022 خواهد بود.نیمه‌های سال 2022 هم اعلام شد که افتتاح آن در سه ماهه اول سال آتی خواهد بود و چند ماه بعد از آن هم آب پاکی روی دست همه ریختند و گفتند که افتتاح کامل در سال 2024 خواهد بود.

درباره پل ملک سلمان نیز محمد بن سلمان در سال 2016 با اشاره به اینکه تیم‌های تخصصی در حال کار بر روی آماده سازی پل هستند، اعلام کرد که سنگ بنای پل ملک سلمان بین عربستان سعودی و مصر قبل از سال 2020 گذاشته می‌شود؛ اما هنوز هیچ آثاری از شروع این پروژه دیده نمی‌شود و مدت‌هاست دیگر حرفی هم از این پروژه زده نمی‌شود.

درباره فرودگاه جدید الجوف هم در سال 2018 سعودی‌ها اعلام کردند که قرار است فرودگاه الجوف بین المللی شود و بعد از گذشته چهار سال تازه می‌گویند با شرکتی که قرار است آن را جرا کند به توافقاتی رسیدند.

پروژه ساخت شهر القدیه نیز نمونه دیگری از پروژه‌های نیمه تمام است که گفته شده بود مرحله نخست آن در 2022 افتتاح می‌شود سپس در نیمه 2022 اعلام شد که این پروژه در 2023 تمام می‌شود.

پروژه فرودگاه القنفذة نیز در سال 2016 اعلام شد که زمین آن تحویل گرفته شده و در سال 2017 خبر دادند که اجرای پروژه از اوایل 2018 کلید خواهد خورد. سپس سازمان هواپیمایی کشوری عربستان آخرین مهلت دریافت درخواست پیمانکاران این پروژه را اعلام کرد. در اوایل دسامبر 2018 اعلام کردند که خالد الفیصل کلنگ آغاز پروژه را به زمین خواهد زد و اجرای آن دو سال به طول خواهد انجامید، اما همه این‌ها در حد حرف باقی ماند.

در مورد فرودگاه توریستی جزایر فراسان نیز همین دروغ تکرار شد که اعلام شد تا سال 2020 آماده می‌شود؛ اما پس از گذشت یک سال تبلیغات روی پروژه، دیگر هیچ خبری از آن نشد.

ده‌ها پروژه نیمه تمام یا متوقف شده دیگر هم در عربستان سعودی وجود دارد و این‌ها علاوه بر ده‌ها پروژه جدیدی است که محمد بن سلمان وعده اجرای آن را داده و به نظر می‌رسد که وضعیت آن نظیر قبلی‌ها باشد.

در حالی که ماشین رسانه‌ای رژیم بن سلمان همچنان بر طبل پروژه‌های پوچ توسعه می‌کوبد میلیاردها از پول و بودجه ملت عربستان بر باد می‌رود

برچسب‌ها