کد خبر 157734
۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳

گزارش «حیات» از پیش بینی رکود اقتصاد جهان؛

حرکت اقتصاد جهانی روی لبه تیغ تورم

حرکت اقتصاد جهانی روی لبه تیغ تورم

بر اساس پیش بینی بانک جهانی در صورتی که دولت ها نتوانند نرخ تورم در جغرافیای اقتصادی خود را مهار کنند در آینده نزدیک شاهد ایجاد رکود اقتصادی در سطح جهانی خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ بانک جهانی در هشداری به عوامل تاثیر‌گذار بر ایجاد رکود اقتصادی خطرناک در جهان پرداخته است. بر اساس این هشدار جنگ اوکراین و آثار همه‌گیری کرونا، اقتصاد جهانی را به شکل خطرناکی در آستانه رکود قرار داده و این پیش‌بینی‌ بانک جهانی رشد اقتصادی برای سال‌جاری جهان حدود پنجاه درصد کاهش داد.

بر این اساس بانک‌های مرکزی در سراسر جهان برای مقابله با قیمت‌های روز افزون، هزینه استقراض را افزایش داده‌اند که به گفته بانک جهانی بیشترین آسیب این اتفاق متوجه قشر ضعیف جوامع خواهد شد.

به گفته «آیهان کوز» اقتصاددان ارشد بانک جهانی، پیش‌بینی می‌شود کاهش رشد اقتصادی بسیار فراگیر بوده و رشد اقتصاد‌های پیشرفته در سال‌جاری به نیم درصد کاهش یابد. کاهش رشد اقتصادی در این مقیاس در طول دو‌دهه گذشته حاکی از رکود اقتصادی است. با نگاهی به بازار‌های نوظهور و اقتصاد‌های در حال توسعه در خارج از چین، پیش‌بینی می‌شود جهان شاهد کاهش شدیدی در این حوزه  بوده و با رشد 2.7 درصدی، اقتصاد جهانی بر لبه تیغ قرار دهد.

بنا‌ بر این گزارش با تشدید کاهش این رشد در سال پیش‌رو، جامعه جهانی باید به دنبال راهکار موثری برای جلوگیری از رکود اقتصادی بیشتر باشد. در این میان نقش سیاستگذاران برای رفع این مشکل بسیار پررنگ و تاثیرگذار خواهد بود. اجرای نظارت‌های مالی و پولی، طرح‌های مالی میان مدت، همکاری دولت‌ها در سطح جهانی، سیاست‌های مالی قدرتمند از سوی دولت‌ها می‌تواند تاثیر بسزایی بر کاهش این روند بحران‌آفرین داشته باشد.

با توجه به هشدار داده شده از سوی بانک جهانی، وظیفه و اولویت اصلی بانک‌های مرکزی در سراسر جهان مقابله با تورم است و این امر آنها را ملزم می‌کند تا پیش از اینکه به کاهش نرخ سود بهره بانکی یا توقف افزایش سود بهره بانکی فکر کنند، به دنبال کاهش پایدار تورم و دیدن نشانه‌هایی از کاهش پایدار تورم باشند، چرا که ثبات قیمت‌ها برای ثبات اقتصاد کلان در جهان حیاتی است.

گزارش: معصومه غفاری

برچسب‌ها