کد خبر 157601
۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷

سخنگوی اقتصادی دولت عنوان کرد:

هفت میلیون تومان حداقل حقوق کارکنان دولت در سال 1402

هفت میلیون تومان حداقل حقوق کارکنان دولت در سال 1402

خاندوزی گفت: در لایحه بودجه، هفت میلیون حداقل حقوق کارکنان دولت در سال 1402 خواهد بود و معافیت مالیاتی کارکنان دولت همین عدد هفت میلیون برای سال آینده است.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ «سید احسان‌خاندوزی» سخنگوی اقتصادی دولت در مقدمه نشست خبری خود با تبریک‌ میلاد حضرت زهرا(س) گفت: طبق اطلاعاتی که دستگاه‌های هواشناسی اعلام کردند، از بیستم دیماه تا اواسط بهمن جبهه هوای سردی بخش های متعددی از کشور را فرا می‌گیرد، در خواست ما از مردم به ویژه در استان‌های سردسیر این است که با مدیریت تقاضای گاز، کمک‌کنند تا همه مناطق کشور بدون  قطعی و بدون ایحاد اخلال، گاز خانگی کشور و روال اداری و تجاری به فرایند خود ادامه دهد.  از 845 میلیون متر مکعب بیش از 30‌میلیون‌متر مکعب استفاده خانگی و صنایع کوچک و عمده است.
وزیر اقتصاد گفت: با توجه به اینکه دولت بابت هر یک درصد کاهش مصرف، سه درصد تخفیف در نظر گرفته شده است امیدواریم مصرف گاز مدیریت شود. 485 هزار کیلومتر شبکه‌گاز رسانی کشور است و بیش از 95 درصد شهرها و بیش از 85 درصد ساکنین روستاها دسترسی به گاز دارند که این از اعداد و ارقام ویژه است ولی باید در یک اقدام همکارانه این مدیریت مصرف و کاهش تقاضا را داشته باشیم.
وی در دو محور مقدماتی خود تصریح کرد: در سال تولید یکی از‌مهمترین‌ متغیرهایی که در سالهای گذشته اجازه رشد تولید کشور را نمی‌داده است کاهش سرمایه گذاری ها در کشور بوده است. در دولت قبل با کاهش سرمایه‌گذاری و در برخی سالها با کاهش‌میزان سرمایه در کشور مواجه بودیم. این‌مشکل در شش ماهه اول دولت  همچنان وجود داشت و این‌ کاهش سرمایه‌گذاری‌ها ادامه داشت ولی در 6 ماهه اول امسال  3/9 درصد افزایش سرمایه گذاری را شاهد بودیم و در تابستان 7/3 درصد افزایش سرمایه گذاری رخ داده است. نرخ بیکاری تابستان به 8/9 درصد کاهش یافته بود. سرمایه گذاری در ماشین آلات  به 15 درصد رسیده و در حوزه ساختمان که منفی بود به 3/9 درصد افزایش یافته است و متغیر سرمایه گذاری چشم اندازی مثبتی را برای فصول آینده نوید می دهد.‌
سخنگوی اقتصادی خاطر نشان کرد: در پایان آذرماه امسال میزان رشد نقدینگی کشور 33/4 دهم درصد بوده است که این عدد 7 درصد کمتر از ماهی است که دولت آغاز به کار کرد و یک درصد کمتر از ماه پیش خود است که نشان‌می دهد انضباط پولی  و کنترل‌های بانک های مرکزی از طرف تقاضا هم‌ کمک‌می‌کند تا موتور های مهم‌ تورم‌ را در کشور مدیریت کنیم
وزیر اقتصاد در رابطه با عملکرد بودجه در 9 ماهه دولت گفت: 9‌ماهه امسال 917 هزار میلیارد دلار مجموع درامد های تحقق یافته کشور بود که معادل 88 درصد رقم‌ مصوب بودجه است و امیدواریم تا پایان سال این عدد به صد در صد عدد مصوب برسد. این رقم 63 درصد از رقم‌ مشابه سال قبل بوده است. همچنین ناترازی ها به کمترین عدد در طی سالهای گذشته رسیده است. انضباط پولی و انضباط مالی و بودجه در دستور کار جدی است. و مصارف نیز معادل 90 درصد پیش‌بینی بودجه تخصیص پیدا کرده است.
وی افزود: بنابراین کسری بودجه امسال تا پایان 9 ماهه به حداقل رسیده و میزان استفاده از تنخواه گردان خزانه نیز برای اولین بار صفر شده است تا پایان سال نیز کسری بودجه صفر خواهد شد؛تحرکات خوبی در حوزه تولید و سرمایه گذاری صورت‌گرفته است. با توجه به اینکه لایحه بودجه 1402 نهایی شده است  و در این‌لایحه با 980 هزار همت منابع و مصرف عمومی مواجه خواهیم بود که اگر درامد اختصاصی به آن اضافه شود بودجه عمومی به بیش از دو هزار همت خواهد رسید.
خاندوزی گفت: در لایحه بودجه، 7 میلیون حداقل حقوق کارکنان دولت در سال 1402 خواهد بود و معافیت مالیاتی کارکنان دولت همین عدد 7 میلیون برای سال آینده است. 20 درصد متوسط افرایش حقوق کارکنان دولت است. 360 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی و 104 هزار میلیارد تومان هم یارانه نان است و 7 واحد درصد کاهش نرخ‌مالیاتی است. 15 هزار میلیارد کمک به تثبیت صندوق توسعه است

برچسب‌ها