کد خبر 157454
۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷

«حیات» گزارش می‌دهد؛

ماجرایی تکراری در تاریخ استقلال: داستان خیانت و کم‌کاری

ماجرایی تکراری در تاریخ استقلال: داستان خیانت و کم‌کاری

برخی از هواداران استقلال معتقدند چند بازیکن در ترکیب این تیم کم کاری می‌کنند و مشابه چنین اتهامی را در دهه‌های گذشته هم شاهد بودیم.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ تیم فوتبال استقلال بعد از کسب نتایج نه چندان قابل قبول در هفته‌های گذشته لیگ برتر و علی الخصوص شکست 2 بر صفر مقابل تراکتور در تبریز و ایجاد شکاف 4 امتیازی با صدر جدول در شرایطی قرار گرفته است که هجمه انتقادات علیه تیم و کادرفنی شدت گرفته و کارشناسان، پیشکسوتان و هواداران این تیم به شدت از وضعیت موجود ناراضی هستند و از همین رو طبق برنامه از پیش تعیین شده، هیات مدیره استقلال روز گذشته نشستی برگزار کردند و وضعیت ادامه همکاری با ساپینتو مورد بررسی قرار گرفت و خروجی آن حمایت موقتی از کادرفنی تا بعد از دیدار جام حذفی بود.

از سوی دیگر عده‌ای از هواداران ناراضی و عصبانی استقلال هم در محل تمرین تیم حاضر شده و به انتقاد از بازیکنان و کادر مدیریتی باشگاه پرداختند و نکته جالب در این میان اشاره برخی از آنها به کم‌کاری عده‌ای از بازیکنان بود و خواستار برخورد و کنار گذاشتن نفراتی شدند که در لباس تیم کم فروشی و کم کاری می‌کنند.

این موضوع اولین بار نیست که در خصوص استقلال مطرح می‌شود و در چند دهه اخیر موارد مشابه دیگری هم وجود دارد که برخی بازیکنان استقلال متهم به کم کاری و کم فروشی در لباس این تیم شدند. اتهاماتی از این دست معمولاً قابل رد و یا قابل اثبات نیست و از طرفی در فوتبال ایران برخلاف کشورهای مطرح و صاحب فوتبال کمیته تخصصی برای بررسی و زیر ذره بین بردن موارد این چنینی وجود ندارد و از همین رو رسیدگی و تعیین تکلیف موارد این چنینی کار راحتی نیست ولی هرچه هست ایجاد شائبه‌های این چنینی به درست یا غلط به سلامت فوتبال لطمه می‌زند. به این بهانه به بررسی موارد مشابهی که در دو - سه دهه اخیر در استقلال شاهد بودیم می‌پردازیم:

استقلال - سایپا؛ ماجرای برومند و زرینچه

اردیبهشت سال 1378 بود و استقلال تهران که بعد از شکست مقابل جوبلیو ایواتا در فینال جام باشگاه‌های آسیا دستش از ستاره سوم کوتاه مانده بود، مغموم و سرخورده به لیگ برتر فوتبال ایران برگشته و البته هواداران این تیم هم ناراحت و بعضاً عصبانی بودند. در این شرایط بود که استقلال در کورس قهرمانی با پرسپولیس (پیروزی) در هفته‌های پایانی لیگ آزادگان بود و تنها قهرمانی لیگ می‌توانست مرهمی بر ناراحتی هواداران استقلال باشد. در آن شرایط بود که استقلال در یک بازی عجیب بازی برده را مقابل سایپا با نتیجه 4 بر 3 واگذار کرد و حتی نایب قهرمانی آبی‌ها هم به خطر افتاد. همین شد که مدیران باشگاه استقلال و علی فتح الله زاده شبانه جلسه برگزار کردند و حکم به برکناری مرحوم ناصر حجازی داده شد. بعدها سناریوهایی در خصوص آن دیدار مطرح شد که مشخصاً به دو بازیکن اشاره داشت. یکی پرویز برومند و دیگری جواد زرینچه. نقل است که برومند در جلسه تمرینی بعد از بازی بگو مگویی با مرحوم حجازی که از عملکرد او ناراضی بود داشت و وقتی مرحوم از او خواست مدتی در تمرینات حاضر نشود جواب داد: "ببین خودت تا فردا سرمربی هستی که بخواهی من را کنار بگذاری یا نه". این دیالوگی بود که به زیان برومند تمام شد و شائبه‌ها را علیه او تقویت کرد. هرچند برومند بعدها توضیح داد آن صحبت از روی عصبانیت مطرح شده و بعدها از مرحوم بابتش عذرخواهی کرده و البته بر زبان آوردن آن موضوع هم صرفاً به خاطر این بوده که صحبت از برکناری مرحوم پیش از آن مطرح بوده و همه می‌دانستند قرار است این اتفاق رخ دهد و اطلاعات مخفیانه‌ای نداشته است. سمت دیگر ماجرا جواد زرینچه بود که ظاهراً در دقایق پایانی بازی زمانی که استقلال دو گل از حریفش جلو بود به درخواست ناصر حجازی برای انتقال از دفاع راست به دفاع آخر پاسخ منفی داده است و این هم به عنوان سندی برای زدن اتهام کم‌کاری به او مطرح شده است که خود زرینچه عنوان کرده به دلیل خستگی توانایی حضور در بازی در پست سنگین مدافع آخر در دقایق پایانی بازی را نداشته و این را به مرحوم حجازی همان موقع منتقل کرده و او هم پذیرفته است و در فوتبال هم مرسوم است وقتی بازیکنی خسته می‌شود و توانایی بازی را در خودش نمی‌بیند آن را به سرمربی منتقل می‌کند و اتفاق عجیبی رخ نداده است. با این حال بخشی از هواداران افراطی مرحوم حجازی همچنان مدعی هستند در بازی با سایپا علیه او کودتا رخ داده است.

استقلال - ملوان؛ قهرمانی از دست رفت

بعد از قهرمانی استقلال در آخرین دوره لیگ آزادگان با مرحوم پورحیدری بود که این تیم در آستانه اولین تکرار قهرمانی تاریخ خود و البته فتح اولین جام تاریخ لیگ برتر ایران قرار داشت. 14 هفته صدرنشینی پیاپی از تیم مرحوم پورحیدری یک قدرت بلامنازع در فوتبال ایران ساخته بود و کار به جایی رسید که حتی خود پرسپولیسی‌ها هم امیدی به رقابت بر سر قهرمانی با استقلال نداشتند. با این حال کار به هفته آخر لیگ برتر کشیده شد. در جایی که استقلال فقط یک مساوی نیاز داشت تا قهرمانی خود را مسجل کند، تنها شکست استقلال مقابل ملوان در انزلی و برتری پرسپولیس مقابل فجرسپاسی می‌توانست معادله را عوض کند و در روز نحس تاریخ آبی‌ها، این تیم در باتلاق انزلی گیر کرد و یک بر صفر بازی را باخت و از سوی دیگر پرسپولیس با گل رضا اسدی فجر را یک بر صفر شکست داد تا قهرمانی تراژیکی نصیب سرخ‌های پایتخت شود. با گذشت دو دهه از آن روز همچنان شائبه کمکاری برخی بازیکنان در بازی با ملوان مطرح است. اگرچه فرد خاصی به شکل مستقیم متهم نشده است ولی آن بازی هم یک علامت سوال بزرگ در تاریخ باشگاه است.

استقلال - سپاهان؛ فکری قربانی شد؟

این ماجرا به شدت تازه تر از دو داستان قبلی است و برای همین دو فصل قبل. محمود فکری که تیمش نتایج خوبی گرفته بود و جایگاه مناسبی هم در جدول داشت به دلیل سبک بازی مورد انتقاد برخی از هواداران استقلال بود و حتی در تمرین این تیم برای نشان دادن اعتراض خود به کادرفنی حاضر شدند و محمود فکری هم در میان آنه به حرفشان گوش داد و پاسخشان را داد. هرچند روزهای خوب استقلال ادامه نداشت و این تیم مقابل سپاهان تن به شکست دو بر صفر داد تا پروسه برکناری محمود فکری و بازگشت فرهاد مجیدی به این تیم کلید بخورد. همیشه از آن بازی و عملکرد فوق العاده ضعیف برخی از بازیکنان این تیم به عنوان یک شائبه یاد می‌شود. محمود فکری خودش در مصاحبه‌ای عنوان کرد که چند بازیکن کم کاری کردند تا او برکنار شود و سیاوش یزدانی، مدافع استقلال هم در صحبت‌هایی با بیان اینکه: برای محمود فکری بازی نکردم و به این موضوع افتخار می‌کنم، این شائبه ها را علیه خود تقویت کرد. هرچند بعداً عنوان شد منظور او از بازی نکردن، کم کاری نبوده است ولی به هر حال این قوی‌ترین، نزدیک‌ترین و ملموس‌ترین بازی با شائبه کم کاری بازیکنان علیه سرمربی استقلال است که در خاطر فوتبالدوستان باقی مانده و هواداران معترض استقلال که روز گذشته در تمرین این تیم حاضر شدند هم اشاره‌ای به این موارد داشتند.

ساپینتو قربانی بعدی است؟

در حال حاضر هواداران، بازیکنان و پیشکسوتان استقلال علناً در مورد کم کاری و صحت و سقم آن در مجموعه کنونی صحبت می‌کنند و دیگر مثل سابق با احتیاط در خصوص این موارد صحبت نمی‌شود. پیشکسوتان باشگاه و مدیران به صراحت احتمال چنین موضوعی را رد می‌کنند ولی برخی از هواداران متعقدند چنین اتفاقی در تیم در جریان است و برخی بازیکنان علیه ساپینتو فعالیت می‌کنند و به دنبال برکناری او هستند. به هر جهت کیفیت فنی چند بازیکن استقلال در دیدارهای اخیر به شدت افت کرده است و این موضوع می‌تواند ناشی از موارد متعددی باشد ولی این شائبه به شکل قوی در خصوص استقلال مطرح شده است و مثل موارد قبلی نه قابل رد و نه قابل اثبات است و باید دید واکنش کادر مدیریتی به این موضوع چه خواهد بود. موقعیت شغلی ساپینتو در خطر است و گفته می‌شود در صورت باخت مقابل تراکتور در جام حذفی همکاری او با استقلال به پایان خواهد رسید و احتمالاً در صورت رخ دادن چنین موضوعی، ساپینتو هم به جمع مربیانی اضافه می‌شود که شائبه کم کاری علیه او در تاریخ استقلال وجود داشته است.

برچسب‌ها