کد خبر 157252
۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵

قیمت امروز دلار در کانال 39 هزار تومان افزایشی شد

قیمت امروز دلار در کانال 39 هزار تومان افزایشی شد

بانک مرکزی به دنبال این بود که از طریق اوراق گواهی 23 درصدی بانک‌ها بخشی از نقدینگی را فریز کند و به عبارتی پول را در بانک‌ها حبس و از این طریق تقاضای ارز را کنترل کند اما با این وجود قیمت امروز دلار در کانال 39 هزار تومان افزایشی شد.

به گزارش گروه اقتصادی حیات، قیمت دلار توافقی امروز در بازار افزایشی شد. قیمت دلار امروز در بازار متشکل ارزی نسبت به 2 روز پیش بالا رفت.

قیمت دلار در بازار متشکل امروز

نرخ دلار متشکل امروز با 37 هزار و 800 تومان معامله شد.

جدول قیمت 3 روز اخیر دلار در بازار متشکل

قیمت (تومان)

مقدار تغییر

درصد تغییر

تاریخ

37,800

324

0.85

11:54

37,476

-24.00

-0.07

2 روز پیش

37,500

600

1.6

3 روز پیش

قیمت دلار در کانال 39 هزار تومانی

محدوده 40 هزار تومانی قیمت دلار در حالی از ابتدای هفته درهم شکست که روند قیمت‌گذاری سایر دلارها نیز از سوی بانک مرکزی اندکی کاهش داشت. دلار بازار متشکل 37 هزار تومان و توافقی 38 هزار و 500 تومان کلید خورد.

به گفته‌ی برخی از معامله گران دلار، بازار آزاد در حال کف‌سازی در محدوده 40 هزار تومانی و ماندن در کانال جدید بود اما تغییر رئیس کل بانک مرکزی فعلا دلار را پایین کشیده است.

همچنین کارشناسان بازار ارز با توجه به تحلیل‌های فاندامنتال روند فعلی قیمت دلار را دستوری و نامتوازن از تورم و سایر فاکتورهای موثر بر بازار می‌دانند و معتقدند؛ این کاهش‌های دستوری و موقتی بزرگترین ضربه را به تولید داخلی و اقتصاد کشور خواهد زد.

همچنین عده‌ای از کارشناسان بازار افزایش قیمت دلار در هفته‌های اخیر را سیاست نهاد پولی کشور می‌دانند. آن‌ها می‌گویند؛بانک مرکزی به دنبال این بود که از طریق اوراق گواهی 23 درصدی بانک‌ها بخشی از نقدینگی را فریز کند و به عبارتی پول در بانک‌ها حبس کند تا از این طریق تقاضای ارز را کنترل کند اما این مساله نمی‌تواند روی کنترل نرخ ارز موثر باشد وقتی رشد تورم بسیار بالاتر از سود سپرده‌هاست.

این کارشناسان معتقدند تا زمانی که نرخ ارز در بازار آزاد متعادل نشود دولت مجبور به بالا بردن نرخ ارز نیمایی است این در حالی است که بانک مرکزی به دنبال تثبیت نرخ ارز نیمایی نیز هست، اما اگر قیمت ارز آزاد بالا باشد شرکت‌های صادرکننده، ارز خود را به نیما نمی‌دهند و در نهایت بانک مرکزی مجبور می‌شود برای جمع کردن ارز آنها نرخ را بالا ببرد.

نگاهی به بازارهای موازی از دست دادن کانال 40 هزار تومانی در آن‌ها مشهود است. دلار هرات اکنون در پله‌های انتهایی کانال 38 هزار تومانی نوسان دارد و دلار سلیمانیه نیز با همین روند به کانال 39 هزار تومانی راه یافت.

در حال حاضر چشم معامله‌گران بازار ارز به سیاست‌های رئیس کل جدید بانک مرکزی است که نرخ ترجیحی 28 هزار و 500 تومانی و کاهش اختلاف قیمت ارزهای مختلف را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است. هر چند برخی تحلیلگران معتقدند این سیاست دیکته شده‌ای است که فرزین ملزم به اجرای آن است.

درهم امارات که در روزهای اوج قیمت در هفته گذشته به محدوده 13 هزار تومانی نیز رسیده بود . این هفته تا 10 هزار تومان نیز عقب‌نشینی کرد اما روز پنجشنبه به محدوده 11 هزار تومانی برگشت. افزایش عرضه، قیمت درهم را در هفته‌ای که گذشت در هم شکست.

برچسب‌ها