کد خبر 157202
۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۰

30 فیلم برتر تاریخ سینمای وسترن در جهان

30 فیلم برتر تاریخ سینمای وسترن در جهان

زمان تولد سینما تا به امروز، فیلم‌های وسترن همواره نماد و جزئی اصلی از سینمای آمریکا بوده‌اند و این ژانر یکی از قدیمی‌ترین ژانرهای سینمایی است که هنوز طرفداران خود را دارد و فیلم‌های ماندگاری در این زمینه در سینما به جای مانده است.

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ زمان تولد سینما تا به امروز، فیلم‌های وسترن همواره نماد و جزئی اصلی از سینمای آمریکا بوده‌اند و این ژانر یکی از قدیمی‌ترین ژانرهای سینمایی است که هنوز طرفداران خود را دارد و فیلم‌های ماندگاری در این زمینه در سینما به جای مانده است.
فیلم‌های ژانر وسترن، معمولاً بین دهه 1850 تا پایان قرن 19 اتفاق می‌افتند و در حالی که این ژانر ثابت باقی مانده است، زمینه شکل‌گیری چندین ژانر ترکیبی مانند کمدی‌های وسترن، موزیکال‌های وسترن و وسترن‌های ترسناک نیز بوده است.
به گفته «دیوید گرگوری» مستندساز، تاریخچه هیچ ژانری به اندازه وسترن به عقب باز نمی‌گردد و تخمین زده شده که تا 40 درصد از کل فیلم هایی که قبل از سال 1960 ساخته شده‌اند، وسترن بوده اند.
اگرچه این ژانر در دهه‌های ابتدایی و میانی قرن بیستم و با تبدیل شدن چندین فیلم به فیلم‌های کلاسیک،‌ به بیشترین محبوبیت خود رسید، ساخت این فیلم‌ها در بیایان‌های خشک در اواخر دهه 70، 80 و 90 همچنان ادامه داشت و بازیگرانی چون »کلینت ایستوود»، «جان وین»، «جیمز استوارت» و «جف بریجز» به لطف نقش‌آفرینی در فیلم‌های وسترن، ستاره‌های مطرح سینما شدند.
در حالی که این ژانر ممکن است مانند اوایل قرن بیستم نباشد، اما همچنان به تکامل خود ادامه داده تا همچنان یک ژانر قابل توجه در صنعت سینما باقی بماند، همانطور که در دهه گذشته در فیلم‌هایی چون «شهامت واقعی»، «اگر سنگ از آسمان ببارد» و «جانگوی رها شده» دیده شد.
در ادامه فهرستی از یه یادماندنی‌ترین آثار سینما در ژانر وسترن آمده است:
سرقت بزرگ قطار- کارگردان: ادوین اس پورتر
The Great Train Robbery’ (1903)
در یکی از وسترن های اولیه سینمای آمریکا، این فیلم گروهی از قانون شکنان را به تصویر می کشد که از مسافران قطار سرقت می کنند و راننده را تهدید می‌کنند. هنگام تلاش برای فرار، به یک مسافر شلیک می کنند. کلانتر و افرادش وارد شکار این مردان می شوند. این وسترن صامت به عنوان اثری فرهنگی و از لحاظ زیبایی‌شناختی، مهم تشخیص داده شده و توسط کتابخانه کنگره در فهرست ملی ثبت فیلم قرار گرفت.
دلیجان- کارگردان: جان فورد
‘Stagecoach’ (1939)
این فیلم برنده دو جایزه اسکار به کارگردانی جان فورد، گروهی از مسافران سوار بر یک دلیجان را دنبال می‌کند، شامل یک پزشک مست، دو زن، یک مدیر بانک که پول مشتری خود را دزدیده و یک یاغی فراری به نام «رینگو کید» می شود.
همانطور که آنها در دهه 1880 در سراسر غرب وحشی به نیومکزیکو سفر می کنند، باید با تهدید جرونیمو در منطقه روبرو شوند. این فیلم در برخی از نظرسنجی‌ها عنوان برترین وسترن تاریخ را یدک می‌کشد.

برچسب‌ها