کد خبر 156335
۷ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۶

بورس دوباره به اولویت ایرانی‌‌‌ها تبدیل می‌شود؟

بورس دوباره به اولویت ایرانی‌‌‌ها تبدیل می‌شود؟

بورس تهران امروز عملکرد کم‌سابقه‌ای را از خود به نمایش گذاشت تا شاهد بازاری یک دست سبزرنگ باشیم. صعود بورس تهران در روز جاری به قدری قدرتمند بود که شاخص کل بورس توانست با رشد 4.5 درصدی همراه شود که حتی در اوج بازار در سال 99 نیز چنین رشدی دیده نشده بود.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ بورس تهران امروز عملکرد کم‌سابقه‌ای را از خود به نمایش گذاشت تا شاهد بازاری یک دست سبزرنگ باشیم. صعود بورس تهران در روز جاری به قدری قدرتمند بود که شاخص کل بورس توانست با رشد 4.5 درصدی همراه شود که حتی در اوج بازار در سال 99 نیز چنین رشدی دیده نشده بود.

با این جهش، پس از گذشت بیش از دو سال، شاخص بورس مقاومت مهم 1.6 میلیون واحدی را پشت سر گذاشت. شاخص هم‌وزن نیز با وجود روند ضعیف‌تر نسبت به شاخص کل، شرایط مناسبی را پشت سر گذاشت و توانست بازدهی 2.92 درصدی را به ثبت برساند. صعود قدرتمند بورس در آخرین روز هفته ابتدایی زمستان 1401، دلایل مهمی را در پشت خود داشت که عمده آن به تحولات صورت گرفته در بازار ارز بازمیگردد و مدتی است به محرکی جدی برای بازار سهام تبدیل شده است.

رشد نماگرهای قیمتی بورس تهران تنها رکورشکنی‌های بازار امروز نبودند و در متغیرهای دیگری نیز شگفتی‌های مهمی رخ داد. روند ارزش معاملات که مدتی است خود را از کانال 2هزار میلیارد تومانی خارج کرده بود و طی چند روز گذشته به بالای کانال 7هزار میلیارد تومانی رسیده است، طی معاملات روز جاری به عدد 11521 میلیارد تومان رسید تا بالاترین عدد ثبت شده در سال 1401 و همچنین بیشترین مقدار از شهریور سال 99 را شاهد باشیم. در کنار این موضوع ورود پول چشمگیری نیز از سمت کدهای حقیقی به چرخه معاملات سهام رخ داد و عددی بالغ بر 1114 میلیارد تومان پول از سمت حقیقی‌ها برای خرید سهام به بازار وارد شد که از آبان سال 99 تکرار نشده بود. به نحوی می‌توان گفت که این مسائل دست به دست هم داد تا تمامی متغیرهای مهمی که نشان‌دهنده میزان رونق بورس تهران هستند، از روزی رویایی برای سهامداران خبر دهند. روند جستجو کلمه «بورس» در گوگل توسط ایرانی‌ها نیز به خوبی نشان می‌دهد که بار دیگر بورس درحال تبدیل به یکی از دغدغه‌های روزمره ایرانیان شده و این متغیر نیز رکوردی جدید در سال 1401 برای خود رقم زده است.

برچسب‌ها