کد خبر 156328
۷ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۲

معاون رئیس جمهور در جمع دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد:

اظهار نظر آزاد است به شرط عدم بیان تهمت و دروغ/ چارچوب ها در اعتراضات باید رعایت شود

اظهار نظر آزاد است به شرط عدم بیان تهمت و دروغ/ چارچوب ها در اعتراضات باید رعایت شود

رئیس بنیاد شهید با بیان اینکه اظهار نظر مردم بر اساس قانون آزاد است، گفت: اما این اظهار نظر نباید زمینه ساز تهمت و دروغ باشد که قابلیت اثبات ندارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات؛ امیرحسین قاضی زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با حضور در دانشگاه فردوسی مشهد پاسخگویی سوالات دانشجویان در مورد مسائل روز جامعه شد.

این مقام مسوول در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که گفته بود مردم در جامعه فرصتی برای ابراز نظر ندارند و به همین دلیل حرف خود را در کف خیابان می زنند، گفت: در قانون اساسی اظهار نظر برای همگان آزاد است تا جایی که این اظهارنظر تبدیل به دروغ گفتن و تهمت زدن به سایرین نشود.

وی ادامه داد: نباید ادعایی شود که اثبات آن ممکن نیست. ما نمی توانیم کسی را متهم به فساد کرده و آبروی او را در جمع ببریم اما مدرکی برای اثباتش ارائه ندهیم.

قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: در امر حکومت اظهار نظر برای عموم مردم آزاد است به نحوی که در اصل هشتم که به اصل امر به معروف و نهی از منکر معروف است این موضوع جزء واجبات دانسته شده و نقد کردن را واجب می داند.

رئیس بنیاد شهید اظهار داشت: برای اظهار نظر مردم نیاز به دریافت مجوز ندارند، حتی اگر می خواهند می توانند در مکان هایی از جمله جلوی استانداری ها و یا مجلس شورای اسلامی تجمع کرده و به دنبال استیفای حقوق خود باشند.

وی خاطرنشان ساخت: این گونه نیست که مردم ما فرصتی برای بیان نظراتشان نداشته باشند.  باید توجه داشت که بیان نظر یک امر است و چگونگی بیان آن امری دیگر.

معاون رئیس جمهور در توضیح این موضوع گفت: برای مثال در سال 88 وقتی یک کاندیدا به نتیجه انتخابات معترض بود حرکاتی صورت گرفت و راهپیمایی سکوت تشکیل شد. راهپیمایی که تعداد شرکت کنندگان آن نیز کم نبود. در آن راهپیمایی پلاکاردها طراحی و شعارهایی دادند اما کسی به آنها معترض نشد.

وی ادامه داد: اما وقتی این حرکات به سمت از بین بردن اموال عمومی و صدمه زدن به اموال شخصی و یا تهدید جان افراد شد می بایست در برابر آن تدبیری اتخاذ می شد. لذا باید این سوال را مطرح کرد که وظیفه حکومت در این خصوص چیست؟

قاضی زاده هاشمی گفت: حاکمیت مسئول این است تا فضایی آرام برای عموم مردم فراهم کند تا در یک فضای شفاف مردم بتوانند حرف های خود را بزنند.

وی تاکید کرد: باید توجه داشت که جلوگیری از این رفتارهای ساختارشکنانه فقط مرتبط با اسلام و نوع حاکمیت ما نیست بلکه در همه دنیا وقتی اعتراضات از حدی عبور می کند حتی در همان دولت هایی که امروز با تمام وجود از جریان ضد انقلاب و برانداز حمایت می کنند با آن جریان برخوردی جدی دارند.

رییس بنیاد شهید تاکید کرد: چهارچوب ها باید در اعتراضات رعایت شود. ما وقتی دنبال مردم‌سالاری و گفتگوی مدنی هستیم باید آداب آن را رعایت کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص اینکه آیا مسئولین حال مردم را درک می‌کنند؟ گرانی ها و توم و دلار 40 هزار تومان را می‌بینند و می‌فهمند؟ وضعیت زندگی کارگران را درک می‌کنند و برنامه‌ای برای بهبود آن دارند؟ آیا با توجه به شعارهایی که دادند آثار این برنامه‌ها مشهود است؟ چنین پاسخ داد: من اینجا در مقام یکی از اعضای دولت این گزارش را می‌گویم. البته ما یک سازمان تخصصی داریم و در دل آن من خیلی حرف‌ها می‌توانم بزنم. در خصوص کارهایی‌ که در یک سال گذشته در بنیاد شهید انجام شده و برنامه هایی که در پیش است حرف‌های زیادی دارم ولی سوال در مورد بنیاد شهید نبود و به طور کلی من اینجا شهادت می‌دهم آقای رئیس جمهور حساس‌ترین مسئله برایش طبق مشاهدات من که جزو تیم اقتصاد دولت نیستم و در جلسات حضور ندارم ولی طبق مشاهداتم می‌گویم هیج مسئله‌ای برای رئیس جمهور حساس‌تر و مهم‌تر از سفره مردم نیست و خط قرمزش است.

 

معاون رئیس جمهور گفت: ما دولت را داریم اداره می‌کنیم و اداره دولت هزینه دارد. بیش از 4.5 میلیون نفر و خانواده‌هایشان نان‌خور مستقیم دولت داریم که کارمند و بازنشسته هستند و هزینه دارند و برای تامین بودجه این موضوع باید عوارض و مالیات بگیرد و نفت بفروشد. 

 

قاضی زاده هاشمی اذعان داشت: من خیلی می‌بینم سازمان‌های مربوطه فشار می‌آورند برای اینکه بتوانند قیمت‌ها را تعدیل کنند تا بتوانند خودشان را اداره کنند، یک مقاومتی جدی از طرف آقای رئیس جمهور در قبال افزایش قیمت‌ها وجود دارد. در بحث ارز هم من فارغ از تجربه دولت‌ها و افزایش نرخ ارز در دولت گذشته و چند برابر شدن قیمت آن و ادامه سیر آن در دولت جدید باید بگویم با محسابه تورم نقطه به نقطه به جز یک دوره دو ماهه در یک سال گذشته این تورم نرخ ارز کنترل شده بود و با یک شیب ملایم و هدفمند اتفاق می‌افتاد تا اینکه در دو ماه اخیر یک جهش فزاینده اتفاق افتاد که این جهش به خاطر عوامل موثر در درون برنامه‌های دولت نبود و یک اشتباهی آخر سال گذشته رخ داد که البته به سود جامعه کارگری بود.

 

وی ادامه داد: اشتباه منظورم از جانب ایجاد تورم است که موجب افزایش قیمت‌ها شد ولی آن طرف حقوق و دستمزد جامعه کارگری افزایش پیدا کرد. در این شرایط دولت باید انتخاب می‌کرد از بین رشد هزینه‌هایش و اجازه دادن به افزایش دستمزدها که منجر به افزایش هزینه‌هایش می‌شود انتخاب کند و تورم را پذیرفت تا حقوق و دستمزد تا حدی تعدیل پیدا کند. هر سیاستی یک جنبه های مثبت و یک جنبه های منفی دارد. خیلی‌ها همان موقع مخالف بودند از جمله برنامه و بودجه و فعالان اقتصادی که هشدار دادند رشد 57 و 38 درصدی برای کسانی که دستمزدبگیر بودند زیان آور است.

 

معاون رئیس جمهور گفت: کسانی که در عرصه بین المللی فعالیت می‌کنند اطلاع دادند که بسیاری از کالا‌هایی که ما برای خوراک مردم مجبور به تامین و تهیه بودیم به لحاظ ارزی قیمتش چند برابر شد.

 

رئیس بنیاد شهید ادامه داد: یک آماری داریم مربوط به اروپا که مجبور شده یک تریلیون دلار پول اضافه پرداخت کند برای خرید همان گازی که پارسال تهیه می‌کرد، چون قیمت گاز 50 سنتی در هر متر مکعب به 3-4 دلار رسیده و 7-8 برابر شده است هزینه هایش به شدت افزایش پیدا کرده است و روی قیمت تمام شده کالایش اثر می‌گذارد و این مساله را ما در غذای مردم داریم. 

 

وی تاکید کرد: یک موضوعات جدیدی پیش آمد که چون دولت فرصت نکرده اصلاحات ساختاری عمیق خودش را برای کنترل نقدینگی و کم کردن وابستگی ما به ارز خارجی که حدود 35 درصد اقتصاد ما مستقیم به آن وابسته است، این اتفاق را حاصل کرد. در گزارش امروز دولت با پیگیری آقای رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی شرحی از برنامه ها دادند که حتماً روی این موضوع اثر جدی و مستقیم خواهد گذاشت. 

 

قاضی زاده هاشمی بیان داشت: بنده هم متعتقد هستم مهم‌ترین مساله که دولت باید به دنبالش برود کنترل علمی و منطقی تورم است. کنترل تورم یک بخشی سرکوب قیمت ها به معنی برخورد با معلول است و یک بخش برخورد با عامل است که 13 علت اصلی متوجه تورم است و پرداخت به آنها 2-3 سالی زمان بر است. 

 

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری از دانشجویان در خصوص چرایی رها کردن انتخابات گفت: مشکل از ضعف قانون و عدم وجود قانون است که محل بحث است. ما در خیلی از حوزه‌ها قوانین خوبی داریم که به درستی اجرا نمی‌شود. ما باید یک کارخانه قانون نویسی درست کنیم که قوانین در آن اجرا نمی‌شود.


قاضی زاده هاشمی در ادامه با طرح این سوال که خب این چه فایده ای دارد؟ بیان داشت: مثلاً در همین حوزه ایثارگران به خاطر مسئولیتم باید عرض کنم من روزی که به بنیاد رفتم تحقیق کردم در خصوص قوانین و اینکه چه میزان از آن اجرایی می‌شود. قوانینی که در حوزه ایثارگران وجود دارد و خیلی زیاد است و مرتباً در 40 سال گذشته در حال توسعه بوده است، آن چیزی از قوانین که بار مالی داشته تا ابتدای دوره بنده فقط 19 درصدش انجام شده و در یک سال این 19 درصد به 29 درصد رسیده است. 

 

وی تاکید کرد: ما چون قوانین را نمی‌خواهیم اجرا کنیم خیلی آرمان‌گرایانه آن را می‌نویسیم و خیلی از قوانین ما در دنیا بی‌نظیر است. کسی که قانون را وضع می‌کرده به این فکر نمی‌کرده که اجرای این از توان من خارج است. بنده تلاش می‌کنم تا حد ممکن قوانین موجود را رعایت کنم و در کنار آن با هماهنگی با دستگاه‌ها قوانین جدیدی وضع شود. خیلی از قوانین مربوط به ما آیین نامه‌اش نوشته نشده بود و ما در طول همین یک سال 17 آئین نامه نوشتیم و بسیاری از بسته قوانین را تقدیم مجلس کردیم و پیوست اقتصادی و مالی آن را هم ارسال کردیم. فرمودند که اصل ماجرا این است که ما اراده‌ای برای اجرای قوانین باید داشته باشیم. خوشبختانه آقای رئیس جمهور خودشان از حوزه حقوق و قضا به دولت آمدند قانون برایشان خیلی محترم است. 

 

این مقام مسوول ادامه داد: وقتی بحث می‌کنیم سر آیین نامه‌ها تاکید بر این است که اجرای قانون از بی قانونی بهتر است، ولو قانون اشتباه باشد. چون از هرج و مرج جلوگیری می‌کند. در خصوص هزینه‌های انتخابات هم برداشت دوستمان برداشت دقیقی نبود چون من به جز 2-3 استان اصلاً ستاد نداشتم و در مشهد هم به خاطر اینکه خودمان مشهدی هستیم و دوستان یک ستادی تشکیل دادند. بیشتر برنامه‌های من در تلویزیون بود و کمی هم در فضای مجازی و آنهم به خاطر پروپاگاندای آن زمان دیده نشد. خیلی انتخابات این دوره ریاست جمهوری به نظرم آن هزینه‌های آنطوری شکل نگرفت و حالا فهرست مشهد چطور بوده و اینها حالا که من نماینده مجلس نیستم و قصد کاندیداتوری را هم ندارم و مسئولیتی دارم که در خدمت مردم هستیم. من به عنوان نماینده 4 دوره عرض می‌کنم که فهرست ها انتخاب کاندیداها نیست و انتخاب جمعی است که افرادی را برای مجلس اصلح می‌دانند و جمع می‌شوند دور هم و می‌گویند مثلاً این 5 نفر مناسب هستند و یک جمع دیگری فهرست دیگری تشکیل می‌دهند. برای همین اینکه ما از کسی بپرسیم چرا کنار شخص دیگری هستی انتخاب خود او نبوده است و انتخاب جمعی است که آن افراد را مناسب می‌دانند. البته بنده عرض بکنم که نمایندگان مشهد نمایندگان محترم و فعال و اثرگذاری هستند، حالا اینکه در فعالیت‌های اجتماعی کمتر حاضر می‌شوند ممکن است با توجه به اینکه من فعال دانشجویی بودم از من بخواهند حاضر شوم و به شخص دیگری بگویند شما نرو، چون هر جمعی نیاز به ادبیات خاص خودش را دارد. 

 

این مقام مسوول خاطر نشان کرد: اگر در بین افراد اسلام شناس قرار به صحبت باشد قطعاً بنده صالح نیستم چون آن عزیزان در خصوص آرا و نظراتی که در موردشان صحبت می‌شود نیاز به گفتگوی خاصی دارند که در حیطه من نیست.

 

وی ادامه داد: در مورد بنیاد شهید که عزیزمان معترض بودند و فرمودند شما سفره انقلاب را در خانه‌تان تکاندید و ای کاش در خانه کارگران می‌تکاندید. آن سفره را موقعی که من داشتم می‌تکاندم خواهرمان دقت نکرد من آن موقع گفتم عده‌ای را باید از کنار سفره بلند کنیم، آنها را من می‌ریختم در خانه کارگرها که جالب نبود و ترجیح دادیم در خانه خودمان بریزیم تا خانه کارگران. آنها بالاخره کسانی بودند که خودشان را صاحب سفره می‌دانستند بدون آنکه لیاقتش را داشته باشند و باید این افراد را دور ریخت، آدم دور ریز را که خانه کسی دیگر نمی‌ریزد، باید جایی بریزد که خودش بتوانم جمع بکند. 

 

رییس بنیاد شهید ادامه داد: در مورد استخدام ایثارگران قانونگذار دو سال است که تدبیر کرده که ایثارگری اگر آمد شما وظیفه دارید آنها را تبدیل وضعیت کنید که تمام دستگاه‌های دولتی را دنبال می‌کنیم که افراد تبدیل وضعیت شوند اما در مورد سایرین قانونگذار چنین امری نکرده و عزیزان هم از طریق قانونی جلو نیامده‌اند. ما سال گذشته وقتی می‌خواستیم فرزندان عزیز شهید و فرزندان جانباز بالای 70 درصد را که قانون دستور داده است به ما که استخدام کنید ما بین خودشان آزمون برگزار کردیم و گزینش فرستادیم میان‌شان چون باید شرایط عمومی استخدام رعایت شود و بر حسب آن برایشان ردیف استخدایم گرفتیم و نامه از سازمان برنامه و بودجه گرفتیم و 8000 نیرو جذب شدند و 10000 نفر هم تا پایان سال جذب خواهند شد. مقررات را رعایت کردیم. بله ما هم ناراحتیم از اینکه سال‌ها یک عزیزانی سال‌ها در یک دستگاه خدمت هم کردند و همه دستگاه‌ها درگیر این موضوع هستند. ما 9000 پرسنل در بخش اداری داریم و 7000 رسمی و پیمانی و 2 هزار نفر قراردادی که نیاز بوده به حضورشان و خب این طبیعتاً اشکالاتی ایجاد می‌کند که عزیزان در مجلس به دنبال رفع و رجوع این مشکلات هستند.

این مقام مسوول بیان داشت: عزیزی گفتند تفرقه کشور را دچار آسیب می‌کند. این حرف درستی است، ما تاریخ ملت ایران را هم که نگاه می‌کنیم در این 7000 سال تاریخ مکتوبمان در بسیاری از زمان‌ها مستعمره قدرت‌های خارجی بودیم، یک بار اسکندر، یک بار مغول آمده، یک بار تیمور آمده، یک بار روس‌ها آمدند، یک بار انگلیسی‌ها آمدند، ایام زیادی بوده که ما مستعمره بودیم. وقتی تاریخ را نگاه می‌کنیم که چطور قدرت‌های خارجی بر ما موفق شدند حتماً دست خیانت در آن دیده می‌شود و حتما دست تفرقه در آن دیده می‌شود. چطور می‌شود آن سلسله عظیم هخامنشی که بزرگترین امپراتوری تاریخ جهان است و در زمان قدرتش 44 درصد جمعیت جهان تحت سلطه‌اش بوده است و یکی از فرماندارانش فیلیپ نامی بوده که فرزندش اسکندر سلسله هخامنشی را براندازی می‌کند. چطور این اتفاق می‌افتد؟ قطعاً خیانت و تفرقه‌ای شکل گرفته که حاصلش این اتفاق بوده است. اما این را شما یک جانبه نبینید. باعث و بانی این تفرقه کیست؟ باعث آن دشمن خارجی است که در طی قرون اخیر مرتب باعث تجزیه ایران بوده است. این را من نمی‌گویم، تاریخ می‌گوید.

 

وی گفت: این را حتی آن سلطنت طلب‌های خارج نشین می‌گویند. پشت تمام این‌ها انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها بودند. در تمام این فشارهایی که به ملت ما آمده در 200-300 سال گذشته دست این‌ها دیده می‌شود و کشور ما تقریباً به نصف کوچک شده است. حتی در فقره‌ای که روس‌ها حمله می‌کنند و بخشی از سرزمین ما را می‌گیرند همکارشان و در کنارشان انگلیس بوده است. خب حالا یک عده بشوند عمله این انگلیس و آمریکا باعث تفرقه هستند یا کسانی که مقابل اینها ایستاده‌اند؟ ما وقتی مردم را دعوت به وحدت می‌کنیم این وحدت باید محور باشد. اصلاً این محوریت را شما بگوید مفهوم ولایت و رهبری کنار، اسلام کنار، آیا ایران به معنای موجودیتی که به ودیعت سپرده شده به نسل امروز اگر بخواهیم محور وحدت باشد آیا باید با رفتارهای تجزیه طلبانه و کسانی که می‌خواهند تکه‌هایی از این خاک را جدا کنند مبارزه کرد یا نه؟ چه کسی دنبال تجزیه است؟ چه کسی آن را دنبال می‌کند؟ 

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: فرمودند که پرسش و پاسخ این است که گفتگو شکل بگیرد که این دیگر پرسش و پاسخ نیست و مناظره است. باید یک جلسه مباحثه گذاشته شود که دو طرف ماجرا سر یک موضوع مشخص به گفتگو بنشینند و انقدر بحث بکنند که مردم و بینندگان و حاضرین در جلسه قضاوت کنند. جلساتی مثل این جلسه هدفش این است که اگر دولت مردان پیرامون ذهنیت شما پاسخی دارند ارائه کنند. حالا ممکن است شما از این پاسخ ها قانع شوید یا نشوید. ممکن است تفاوت در سطح باورها باشد. یک کسی باور و اعتقادی دارد و نظام اعتقادی او با ما متفاوت است و طبیعتاً در کارکرد آن نمی‌توانیم با هم بحث کنیم. یکی اسلام را قبول دارد و یکی قبول ندارد. یکی خداوند را قبول دارد یکی ندارد. اینجا دیگر جای بحثی وجود ندارد. ما باید بنشینیم مبانی فلسفی و فکری خودمان را با هم تطبیق دهیم. 

 

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: در مورد اینکه آیا در خصوص مسائل و مشکلاتی که لاینحل باقی مانده است حکومت برنامه ای دارد یا نه باید بگویم حکومت ما خودش را نسبت به آحاد مردم پاسخگو می‌داند. عالی‌ترین مقام کشور یعنی مقام معظم رهبری خودش را پاسخگو می‌داند و جلساتی تشکیل می‌دهد که می‌تواند این کار را نکند.

 

وی ادامه داد: خیلی از رهبران کشورها چنین جلساتی تشکیل نمی‌دهند. خیلی انتقادات تند و صریحی هم در این جلسات مطرح می‌شود که ایشان پدرانه گوش می‌دهند و پاسخ می‌دهند. تلاش می‌کنند تبیین کنند. از شخص ایشان بگیرید تا پایین. چون خطاب ایشان به حکومت بود نه به دولت.

 

معاون رئیس جمهور ادامه داد: فرمودند در بحث اشتغال اتفاقی رخ نداده است، در بحث تعامل با دنیا اتفاقی نیافتاده است خب باید دید منظور دوستمان از اینکه در اشتغال اتفاقی رخ نداده باید برایش رجوع کنیم به آمار. ما جایی به نام مرکز آمار ایران و فاکتوری داریم به نام اشتغال که بررسی می‌شود و گزارشاتش موجود است. ما رشد بیکاری داشتیم یا افت بیکاری؟ حداقل در این یک سالی که دولت آمده با تمام صحبت‌های انجام شده به شدت نرخ بیکاری طبق گزارش رسمی مرکز آمار ایران کاهش داشته و در برخی استان‌ها و شهرستان‌ها این آمار بیشتر و برخی کمتر بوده است و می‌توانید به آمار مراجعه کنید.

 

وی گفت: در مورد عدم تعامل با دنیا یک بحثی و اختلاف نظر در کشور ما وجود دارد بر سر اینکه دنیا کیست؟ این دنایی که باید با آن تعامل کنیم کیست و دو اینکه تعامل به چه صورت است؟ پیوستن به پیمان شانگهای تعامل با دنیا هست یا نه؟ افزایش تجارت بین ما و برخی کشورهایی که ما قبل از این دولت با آن قطع رابطه کرده بودیم تعامل با دنیا هست یا نه؟ همین کشورهای همسایه را می‌گویم.

معاون رییس جمهور اذعان داشت: کاهش سطح تنش و تهدید با برخی از کشورهای متخاصم منطقه مثل عربستان تعامل سازنده با دنیا محسوب می‌شود یا نه؟ منظور چیست؟ دقیقاً آن موقعی که مسائل خیلی از کشورهای جهان در حال حل شدن بود، عده‌ای که در داخل و خارج احساس می‌کردند این روابط به ضرر آنها در حال پیشرفت است شروع کردند به یک خرابکاری‌هایی. اسرائیل یک کارهایی کرد و برخی از افرادی که پول می‌گیرند از غربی‌ها و اگر روزی رابطه ایران با آن کشورها اصلاح شود منبع درآمدشان از بین می‌رود آنها تمام زورشان را خواهند زد که اجازه ندهند این اتفاق بیافتد. 

 

وی در پاسخ به سوال یکی لز دانشجویان که گفت حضرت علی (ع) به مالک اشتر گفتند زمانی که مردم برای اعتراض‌هایشان به سویت آمدند سربازانت را مرخص کن تا در آرامش و بدون ترس حرف‌هایشان را بزنند. اینجانب فرزند آزاده جانباز شیمیایی اعصاب و روان ارتش ایران یک گلایه از سیاستمداران دارم. این همه می‌گویید ما تمام امکانات را به تمام خانواده ایثارگران دادیم کدام امکانات هست؟ از همه نوع دارو ما تحریم هستیم و اگر بخواهیم آن را تهیه کنیم باید 3 تا 5 برابر پول آن را پرداخت کنیم. آیا منظورتان از امکانات فقط در خصوص امکانات رفاهی و آسایشی است؟ آپارتمان‌هایی که قرار بود بدهید ولی ندادید چه شد؟ به کجا رفت؟ کدام شرایط را برای کار فراهم کردید وقتی در رسانه می‌گویید اولویت با خانواده ایثارگران هست ولی منِ نوعی در آزمون استخدامی قبول می‌شوم و آنجا برای کار مراجعه می‌کنم و به من می‌گویند رشته شما مربوط به شغلتان نیست. برای چه مرتبط نیست؟ مگر شما رزومه من را از ابتدا ندیدید؟ مگر ندیدید؟ چرا اول رزومه را مطالعه نمی‌‌کنید و بعد آزمون استخدامی بگذارید؟ برای ما همیشه امکانات بود ولی آن را نمی‌دیدیم و انگار برای آقازاده‌ها بوده است. ما این همه شهید در این کشور دادیم که داخل این کشور این همه دزدی و وعده دروغین وجود داشته باشد؟ یا اینکه کلا امنیت نداشته باشیم؟ بپذیرید اشتباه کردید و عذرخواهی کنید از مردم به خاطر وعده‌هایی که دادید و عملی نشد. بپذیرید این سیستم مملکت نیاز به اصلاحات اساسی دارد. آقای قاضی زاده بپذیرید این ثروت ملی که در ایران وجود دارد غارت می‌شود و لطفا قبول کنید خیلی از ایثارگران امکانات رفاهی زیر صفر دارند که خود این جانبازها به جانبازهای دیگر به آنها کمک می‌کنند و بعضاً بازیگران و هنرمندان به خانواده ایثارگران کمک می‌کنند. کدام امکانات را می‌گویید که در اختیار ما گذاشتید؟ حتی دفترچه نیروهای مسلح که دادید هیچ کجا به درد ما نمی‌خورد.  عزیزان ما برای این شهید شدند که منابع کشور غارت نشود ولی آقایان می‌گویند شهادتشان به خاطر دو تار موی خانم‌ها بوده است. چنین پاسخ داد: من یک سوال دارم، شما از سهمیه کنکور و شهریه دانشگاه استفاده کردید؟ ببینید خواهر من، آدم خوب است انصاف داشته باشد. اینکه شمایی که پدرتان در مسیر این کشور و انقلاب وقتی که بحثی از سهمیه و شهریه نبود جانش را کف دستش گرفته و مثل همه فرزندان این مرز و بوم در آن زمان بحثی نبود که چیزی گیرشان می آید و احساس کردند کشورشان به خطر افتاده و مقابل دشمن دفاع کردند.

 

قاضی زاده هاشمی گفت: اینکه وظیفه حکومت است که به شما عزیزان رسیدگی کند حرف صحیحی است و قانونگذار هم قانونش را گذاشته است. این که بگویید هیچ کاری برای ما صورت نگرفته در لا به لای بیان خودتان بود. بالاخره یک دفترچه‌ای داشتید و دارید و گاهی خدماتش خوب است و گاهی بد است. چون جلسه عمومی است من شرمم می آید وارد خیلی مباحث شوم و این نظام و دولت مظلوم چوب این مسائل را می‌خورد باید پاسخ شما را بدهم ولی شرمم می آید این صحبت ها را مطرح کنم چون شما یک نفر این حرف‌ها را گفتید و بقیه ایثارگران عزیز شاید دلشان نخواهد این حرف‌ها زده شود. کدام جانباز عزیز ما مشکل دارو دارد؟ اینکه می‌گویید بنیادی‌ها به ما بی احترامی می‌کنند باید بگویم بنده همیشه به همکارانم گفتم شما در اینجا مقام‌تان مقام خدمتگذار است اما بنیادی‌ها مگر چه کسی هستند؟ بیش از 70 درصد کارکنان بنیاد خودشان از خانواده ایثارگران هستند. خیلی خوب است آدم به خاطر صحبتی که می‌کند سند ارائه کند. بگوید فلانی با من بد برخورد کرد. فلان وعده را دارید دروغ بود و این هم سندش. 

 

معاون رییس جمهور گفت: خیلی مطالب دیگر که فرمودند مثل دزدی و غارت و... خطاب عمومی دارد. کدام دزد؟ کدام غارت؟ چه کسی؟ کجا؟ بنده حقیقتاً به عنوان خادم ایثارگران عزیز که هرکاری برایشان کردیم کم بوده، از خانواده بزرگ ایثار و شهادت انتظارم این است که اگر حتی به چیز دیگری احترام نمی‌گذارند، به آن مبارزه و مجاهدت و مردانگی پدرانشان و اهداف آرمانی پدرانشان احترام بگذارند. بگویند مساله مگر موی ماست، بله مساله موی شماست، ما شهید دادیم به خاطر حفظ حرمت یک زن، حتماً موضوع مهمی است. این شرع مقدس ماست. شما وصیت نامه شهدا را بخوانید به جز اسلام چیزی در آن نمی‌بینید.

برچسب‌ها