کد خبر 155931
۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۷

شروع گرم زمستان بورس

شروع گرم زمستان بورس

چهارمین رشد مقدار دماسنج اصلی بورس در سال جاری در نخستین روز کاری زمستان رقم خورد و شاخص کل با یک رشد 2.79 درصدی، یک بار دیگر خود را به ابرکانال 1.5 میلیون واحد رساند.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ چهارمین رشد مقدار دماسنج اصلی بورس در سال جاری در نخستین روز کاری زمستان رقم خورد و شاخص کل با یک رشد 2.79 درصدی، یک بار دیگر خود را به ابرکانال 1.5 میلیون واحد رساند. سطحی که در روزهای پایانی آذرماه پس از 5 ماه مجددا فتح شده بود اما خیلی زود واگذار شد. تا اینکه امروز دلار و نفت به مدد نماگرهای بورسی آمدند تا یکی از سبزترین معاملات این بازار در سال 1401 را نظاره‌گر باشیم. نماگر هم‌وزن نیز در دادوستدهای روز شنبه 2.37 درصد افزایش ارتفاع داد که بیشترین درصدی این شاخص از 16 آبان‌ماه به شمار می‌رود.

دو رکورد سبز بورس در ابتدای زمستان
ارزش معاملات خرد سهام امروز پس از 4 ماه به کانال 7هزار میلیارد تومانی بازگشت و با رسیدن به سطح 7347 میلیارد تومانی، عنوان هشتمین روز با ارزش معاملات پرمقدار در سال 1401 را به خود اختصاص داد.

روز شنبه همچنین شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش 474 میلیارد تومان در مسیر پرتفوی حقوقی به حقیقی بودیم که بیشترین ورود پول از شانزدهمین روز آبان‌ماه و سومین خالص خرید پرمقدار حقیقی‌ها در سال جاری محسوب می‌شد.

سیگنال دلاری به تالار شیشه‌ای
دلار که پنجشنبه در معاملات نقدی تا سطح 39800 تومان پیش رفته بود، از عصر روز جمعه در معاملات فردایی به بیش از 40 هزار تومان رسید و دادوستدهای امروز خود را با پیشروی در این سطح آغاز کرد و تا میانه کانال 40 هزار تومان پیشروی کرد. هر چند دلار نیمایی همپای نرخ آزاد اسکناس آمریکایی قدم برنمی‌دارد و بر اساس آخرین آمار رسمی همچنان به نوسان کم‌مقدار در نیمه بالایی کانال 28 هزار تومان (اختلاف 40 درصدی نسبت به دلار آزاد) ادامه می‌دهد اما ثبت رکوردهای جدید از معاملات این ارز در بازار آزاد، سیگنال افزایش انتظارات تورمی را به سرمایه‌گذاران مخابره می‌کند تا در پی یافتن پناهگاهی برای در امان ماندن از گزند تورم برآیند و در این میان قیمت‌های پایین سهام نسبت به میانگین‌های تاریخی و سطوح ارزش‌گذاری، بخشی از سرمایه‌ها نیز طبیعتا راهی تالار شیشه‌ای خواهد کرد.

جهش نفتی بزرگان شاخص‌ساز
امروز پالایشی‌ها با ثبت رشد 5.24 درصدی شاخص صنعت خود، برترین گروه بورسی بود و طبیعتا بالاترین نقش را در افزایش ارتفاع 2.79 درصدی شاخص کل بر عهده داشت. عمده سهام زیرمجموعه این گروه، امروز با صف خرید به کار خود پایان دادند که دلیل اصلی آن جهش قیمت نفت در آخرین روز کاری بازارهای جهانی در هفته بود. قیمت نفت خام برنت روز جمعه 4.4 درصد افزایش یافت، زیرا مسکو اعلام کرد ممکن است تولید نفت خود را کاهش دهد تا سقف قیمت نفت خام روسیه را که توسط کشورهای G7 و اتحادیه اروپا اعمال شده است، جبران کند. در بورس کالای نیویورک، معاملات آتی نفت خام با 2.7 درصد افزایش به 79.56 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که در بورس بین لندن، برنت با 3.6 درصد افزایش به 83.92 دلار در هر بشکه رسید.
الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه روز جمعه در مصاحبه‌ای با رسانه‌ها گفت که روسیه ممکن است تولید نفت خود را در اوایل سال 2023 بین 500 تا 700 هزار بشکه در روز کاهش دهد. نواک همچنین تاکید کرد مسکو به جای فروش نفت خام مطابق با سقف قیمت، به سمت کاهش تولید متمایل خواهد شد.

گروه هفت (G7) و اتحادیه اروپا در اوایل ماه جاری توافق کردند که قیمت نفت خام دریایی روسیه را به 60 دلار در هر بشکه محدود کنند. هدف این سقف قیمت محدود کردن درآمد روسیه از فروش نفت - در درجه اول برای جلوگیری از توانایی روسیه برای تامین مالی جنگ این کشور علیه اوکراین - و پایین نگه داشتن قیمت جهانی نفت است. اما بسیاری استدلال می‌کنند که سقف قیمت، درآمد روسیه از صادرات نفت را که خریداران مشتاقی از چین، هند و ترکیه پیدا کرده‌اند، کاهش نداده است.

کاهش احتمالی تولید از سوی مسکو باعث ایجاد ترس از کمبود بالقوه عرضه شد زیرا به نظر می‌رسد تقاضا از بازگشایی چین افزایش یابد. در آخرین پیش‌بینی S&P تخمین زد که تقاضای نفت از چین، بزرگترین واردکننده نفت جهان، می تواند در سال 2023 به 15.7 میلیون بشکه در روز برسد که حدود 700هزار بشکه بیشتر از سال 2022 است. در این فضا اما روز گذشته بلومبرگ طبق برآوردهای مقامات ارشد حوزه بهداشت چین نوشت که نزدیک به 37 میلیون نفر در این کشور احتمالا در این هفته تنها در یک روز به کووید-19 مبتلا شده‌اند. کارشناسان ماه‌های سختی را برای این کشور یک میلیارد و 400 میلیون نفری پیش‌بینی می‌کنند. موضوعی که می‌تواند این معادلات را دستخوش تغییراتی کنند. با این حال افزایش احتمالی فعالیت‌های اقتصادی در چین می‌تواند زمینه تقویت تقاضا در بازار فلزات، فولاد و محصولات پتروشیمی به ویژه پلیمر و الفین را فراهم کند که خبر خوبی برای بورس کالاپایه تهران به شمار می‌رود.

 

برچسب‌ها