کد خبر 155625
۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵

کتاب‌هایی که در شب یلدا ما را به میهمانی مهربان‌ترین مادر دنیا می‌برند

کتاب‌هایی که در شب یلدا ما را به میهمانی مهربان‌ترین مادر دنیا می‌برند

با توجه به تقارن شب یلدای امسال با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در ادامه به معرفی کتاب‌هایی مناسب برای شب یلدا از نشر مهرستان و نشر جمال درباره حضرت فاطمه زهرا (س) که برای کودکان و نوجوانان منتشر شده است، می‌پردازیم. البته این دو نشر کتاب‌هایی هم درباره حضرت برای بزرگسالان دارند که نگاهی نیز به آنها خواهیم داشت:

به گزارش گروه اجتماعی حیات؛ با توجه به تقارن شب یلدای امسال با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در ادامه به معرفی کتاب‌هایی مناسب برای شب یلدا از  نشر مهرستان و نشر جمال درباره حضرت فاطمه زهرا (س) که برای کودکان و نوجوانان منتشر شده است، می‌پردازیم. البته این دو نشر کتاب‌هایی هم درباره حضرت برای بزرگسالان دارند که نگاهی نیز به آنها خواهیم داشت:

 دختری که پروانه شد

این کتاب را رقیه بابایی برای نوجوانان نوشته و قصه‌ای است از زندگی زیتون. زیتون دختری است هم عصر حضرت زهرا سلام الله علیها که برای مردی عرب کار می‌کند. او توسط ابوحسد از زنده به‌گور شدن نجات یافته و حالا کنیز ابوحسد شده ‌است. تنها آرزوی زیتون این است که نشانه‌ای از قبیله و خانواده خود بیابد تا شاید در نهایت بتواند مادر عزیزش را پیدا کند. او ناخواسته با دختر پیامبر آشنا می‌شود و نور وجود ایشان دل زیتون را روشن می‌کند. در پی این آشنایی حوادثی برایش اتفاق می‌افتد که منجر به برآورده شدن تمام آرزوها و خواسته‌های او می‌شود.

انتشارات مهرستان کتاب «دختری که پروانه شد» را با تصویرگری محمدامیر گروسیان منتشر کرده است که در فاصله چند ماه چاپ دوم این کتاب هم منتشر شده است.

آسیاب بچرخ

این کتاب نثری شاعرانه برای کودکان درباره حضرت زهرا(س) از مجموعه کتاب‌های بال‌های رنگی رنگی انتشارات مهرستان است که در این مجموعه کودکان 5 سال به بالا با شخصیت پنج تن آل عبا آشنا می‌شوند. نویسنده این کتاب‌ها سنا ثقفی و تصویرگرش سمیه صالح شوشتری است.

مجموعه داستانی «بالهای رنگی رنگی» با نثری لطیف و شاعرانه به روایت داستان‌هایی از زندگی پنج تن آل عبا می‌پردازد. جلد اول این مجموعه به روایت‌هایی از زندگانی پیامبر اکرم، جلد دوم راوی داستان‌هایی از حضرت زهرا (سلام الله علیها) و جلد سوم این مجموعه به نام کوهی که خنده رو بود، سه داستان از زندگانی امیرالمؤمنین (علیه السلام) را روایت می‌کند.

ادبستان کساء

این کتابی دیگر از انتشارات مهرستان کتاب است و روایتی از زندگی شیرین حضرت زهرا که هفتاد نکته تربیتی از حدیث کساء را ویژه علاقه‌مندان به خاندان پیامبر اکرم (ص) بیان کرده است و مجموعه‌های فرهنگی برای ایام فاطمیه و در جلسات قرائت حدیث کساء می‌توانند از این کتاب استفاده کنند.

در معرفی این کتاب آمده است:

اسلام، دین تربیت و پرورش است، و تربیتْ بدون معرفی الگوهای عینی و آشنا ممکن نیست. اسوه‌ها و الگوهای اسلام، پیامبر خدا و جانشینان معصوم اویند. بدین رو هر چه بیشتر و بهتر دربارهٔ این اسوه‌ها سخن گفته شود و زوایای بیشتری از زندگانی آنان آشکار شود، به اهداف دین نزدیک‌تر می‌شویم. بر همین پایه، یکی از ضروری‌ترین و بایسته‌ترین فعالیت‌های دینی، ترسیم درست و علمی زندگانی معصومین است. گرچه تاکنون آثار بسیاری در این زمینه، به زبان‌های مختلف، تولید و نشر شده است، اما همچنان جای آثار خواندنی و دیده‌گشا خالی است. کتاب حاضر، شمه‌ای از زندگانی و سیره پنج تن آل عبا را به زبانی ساده و روان، و با محتوایی مستند و سرشار از نکته‌های دانستنی گزارش می‌کند.

ادبستان کسا نوشته علی صغیرا است که روایتی از حدیث کساء همراه با تصویرهایی از زندگی شیرین و آرام بخش حضرت زهرا به مخاطب عرضه می‌کند.

من حضرت زهرا را دوست دارم

انتشارات جمال نیز کتاب‌های خوبی برای کودکان و نوجوان در حوزه آشنایی با حضرت زهرا دارد. کتاب «من حضرت زهرا (س) را دوست دارم» به دو زبان فارسی و عربی با عنوان «انا احب فاطمه الزهرا (س)» منتشر شده است.

این کتاب از مجموعه 14 جلدی «من اهل بیت را دوست دارم» بر اساس یکی از بهترین روش‌ها برای معرفی شخصیت‌های مذهبی نوشته شده است.

در این روش، تنها به جنبه‌های تاریخی زندگی این شخصیت‌ها بسنده نمی‌شود؛ بلکه در کنار توجه به جنبه‌های تاریخی، مقام معنوی، سبک زندگی، افکار و اندیشه‌ها و سخنان آنان نیز متناسب با مخاطب کودک ونوجوان مورد توجه قرار می‌گیرد. قرآن کریم نیز همین روش را برای معرفی انبیا و اولیا به کار می‌برد.

کتاب‌های «من اهل بیت را دوست دارم» نوشته‌ی حجت الاسلام غلامرضا حیدری ابهری است. طرح این اثر حاصل مطالعات قرآنی نویسنده و گشت و گذار در آثار مذهبی دیگر ادیان است.

عروسی مهر و ماه

غلامرضا حیدری ابهری در نشر جمال کتاب دیگری درباره حضرت فاطمه زهرا دارد با عنوان «عروسی مهر و ماه ». یکی از مهم‌ترین قطعه‌های زندگی فاطمه‌ی زهرا (ع) و امیرمؤمنان (ع) مربوط به ماجرای ازدواج آن دو بزرگوار است. ازدواج حضرت زهرا و علی علیهماالسلام مانند سراسر زندگی آنان پر است از درس‌های آموزنده، شورآفرین و الهی.

کتاب «عروسی مهر و ماه» تصویر جالبی از پیوند حضرت فاطمه و علی(ع) در اختیار ما قرار می‌دهد و ما را با جزئیات این ازدواج مبارک آشنا ساخته و سیره آن بزرگواران را در این موضوع، پیش روی ما می‌نهد. این کتاب بر اساس معتبرترین منابع حدیثی نگاشته شده است.

همسایه را دعا کن

این کتاب جلد دوم از کتاب‌های حدیث و شعر و قصه نشر جمال است که سیدمحمد مهاجرانی آن را نوشته و مهناز رضایی تصویرگرش است و مخاطبانی از جنس کودکان دارد.

در معرفی این کتاب آمده است:

14 معصوم 14 ستاره‌اند. ستارگان درخشان و تماشایی در آسمان زندگی ما. این عزیزان که بهترین الگوی زندگی ما هستند تمام رفتارهایشان زیبا و دیدنی بود و تمام سخن‌هایشان شیرین و شنیدنی است. از میان هزاران حدیث و سخن زیبایی که از آنها به یادگار مانده است، 70 حدیث انتخاب کرده‌ایم، از هر معصوم پنج حدیث، و آن را با دو بیت شعر و قصه کوتاه همراه کرده‌ایم. حدیث‌های انتخاب شده درباره موضوعات گوناگون است موضوعاتی که از کودکی تا بزرگی همیشه با آنها سر و کار داریم. بدون شک اگر فرزندان ما از کودکی با این گوهرهای ناب و کلیدهای طلایی زندگی‌ساز آشنا باشند در بزرگی از آنها بهره‌های فراوانی خواهند برد.

برای ام ابیها

برای امّ ابیها (40 پنجره به شخصیت و مقام حضرت زهرا سلام الله علیها) نوشته سیدمحمد حسین مؤمنی و هادی موحّدی کتاب دیگر انتشارات جمال درباره حضرت و البته برای بزرگسالان است.

شخصیت والای حضرت زهرا سلام الله علیها را تنها از طریق سخنان ائمه علیه السلام می‌توان شناخت. کتاب «برای ام ابیها» 40 پنجره زیبا از شخصیت و مقام بزرگ ایشان از سخن اهل‌بیت علیهم‌السلام می‌گشاید. حضرت زهرا سلام الله علیها بهترین الگو برای ما دوست‌داران اهلبیت علیه‌السلام هستند. با مطالعه این اثر ارزشمند می‌توانیم ذرّه‌ای از شخصیت والای ایشان را دریابیم. همان‌گونه که رضایت و خشنودی پیامبر اکرم صل الله علیه و آله در رضایت و خشنودی حضرت زهرا سلام الله علیها نهفته است، نویسندگان این کتاب تلاش کرده‌اند تا با شناساندن دختر پیامبر به مردم، آن‌ها را گامی به آن حضرت نزدیک‌تر کند.

 برای تهیه کتاب‌های نشر جمال می‌توانید به آدرس https://jamalnashr.com/ و برای تهیه کتاب‌های انتشارات مهرستان به آدرس book.mehrestan.ir مراجعه کنید.

برچسب‌ها