کد خبر 155253
۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۰

گزارش حیات؛ سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه: به زودی صلاحیت کاندیداها بررسی خواهد شد

رئیس دیوان محاسبات چگونه انتخاب می‌شود؟

رئیس دیوان محاسبات چگونه انتخاب می‌شود؟

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه درباره استقبال کاندیداها برای تصدی ریاست دیوان محاسبات گفت: تعداد بالای کاندیداها ما را برای بهترین انتخاب یاری خواهد کرد و اتفاق مثبتی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ با معرفی مهرداد بذرپاش به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی و رای اعتماد نمایندگان به وی، کرسی ریاست دیوان محاسبات خالی شد و مجلس درصدد انتخاب رئیس جدید است. طبق اعلام مجلس 25 نفر برای تصدی ریاست دیوان محاسبات ثبت نام کردند که نسبت به دور قبل 20 درصد رشد نشان می‌دهد. طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، انتخاب رئیس و دادستان دیوان محاسبات بر عهده نمایندگان مجلس شورای اسلامی است و بهارستان‌نشینان باید از میان دو گزینه نهایی که کمیسیون برنامه و بودجه، به صحن مجلس معرفی کرده با رأی اکثریت، رئیس و دادستان دیوان محاسبات را انتخاب کنند.

محمد مهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره استقبال کاندیداها و فرآیند انتخاب رئیس دیوان محاسبات به خبرنگار اقتصادی حیات گفت: تعداد بالای کاندیداها برای تصدی ریاست دیوان محاسبات را به فال نیک می گیریم و اتفاق مثبتی است چون ما را در انتخاب بهترین فرد یاری خواهد کرد. قانون برای بررسی صلاحیت کاندیداها، جلسه  کمیته دیوان محاسبات کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به زودی تشکیل خواهد شد و در نهایت دو کاندیدای نهایی انتخاب می‌شوند و به هیئت‌رئیسه پارلمان معرفی می‌شوند. در نهایت رئیس دیوان محاسبات با رای اکثریت نمایندگان در صحن علنی مجلس انتخاب می‌شود.

وی در پایان درباره کاندیداهایی که شانس بالایی برای انتخاب نهایی کمیسیون دارند گفت: باید صلاحیت تمام کاندیداها و برنامه های آنها بررسی شود تا بهترین انتخاب را در کمیسیون انجام دهیم.  با توجه به وظایفی که دیوان محاسبات دارد و این نهاد بازوی نظارتی قوی مجلس محسوب می‌شود انتخاب رئیس بسیار مهم است و کمیسیون برنامه و بودجه انشالله بهترین و لایق‌ترین کاندیداها را به هیات رئیسه معرفی خواهد کرد.

ویژگی‌های رئیس دیوان محاسبات

طبق ماده 51 آیین نامه داخلی مجلس، کمیسیون برنامه و بودجه باید نامزدهای نهایی ریاست دیوان محاسبات را انتخاب کند. در این ماده آمده که 20 سال سابقه کار و داشتن حداقل مدرک کارشناسی ارشد از ویژگی‌های ابتدایی رئیس دیوان محاسبات خواهد بود.

در ماده 51 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی می‌خوانیم:

کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات براى انجام وظایف محوله در محدوده برنامه، بودجه، نظارت برنامه و بودجه و دیوان محاسبات و امور مالى مجلس و آمار و خدمات عمومى فنى مطابق ضوابط این آیین‏نامه تشکیل مى‏شود.
تبصره 1- کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات علاوه بر انجام وظایف تخصصى در ماده (45) و این ماده موظف است نسبت به امور زیر اقدام نماید:
1- نظارت و مراقبت بر اجراى مقررات بودجه و امور مالى مجلس و نحوه هزینه کردن آن
2- رسیدگى به‌عملکرد بودجه سالیانه مجلس و ارائه گزارش آن حداکثر تا پایان شهریور ماه سال بعد. این گزارش جهت اطلاع نمایندگان چاپ مى‏گردد.
3- بازرسى و رسیدگى دقیق و نظارت درمورد کلیه اموال و اشیاء منقول و غیرمنقول مجلس شوراى اسلامى و ارائه گزارش سالیانه جهت چاپ و توزیع بین نمایندگان
4- معرفی دو نامزد به‌عنوان رئیس دیوان محاسبات و دو نامزد به‌عنوان دادستان دیوان محاسبات جهت انتخاب یکی از آنها توسط مجلس شورای اسلامی
تبصره 2- برخورداری از مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر، سابقه خدمت در مقامهای مدیریتی موضوع ماده (71) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8/7/1386 و همطرازان آنان و حداقل بیست سال سابقه کار، از شرایط احراز سمت رئیس و دادستان دیوان محاسبات است.
تبصره3- نحوه انتخاب نامزدهای ریاست و دادستان دیوان محاسبات در کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات طبق آیین‌نامه‌ای است که توسط کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات تهیه می‌شود و به‌تصویب کمیسیون آیین‌نامه داخلی می‌رسد.

برچسب‌ها