کد خبر 155163
۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۲

با زیر 200 میلیون به بازار خودرو نروید

با زیر 200 میلیون به بازار خودرو نروید

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازار خودرو پس از چند ماه سکوت و ثبات نسبی که از اواخر خرداد ماه شروع شده بود و حتی با افزایش قیمت دلار نیز تکان خاصی نخورد، از اواخر مهر ماه و با اوج گرفتن قیمت دلار به یکباره ترمز برید و طی حدود 10 روز گذشته میانگین بین 30 تا 50 میلیون تومان دچار نوسان قیمتی شده است.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ وضعیت قیمت ها در بازار خودروی کشور به گونه ای پیش می رود که طی 9 روز به طور میانگین بین 30 تا 50 میلیون تومان رشد قیمتی داشته اند و هم اکنون دیگر هیچ خودرویی زیر 200 میلیون تومان نیست.

این روزها بازار خودرو در کنار بازار سکه هر روز رکوردهای جدیدی می‌زند؛ قیمت‌هایی که روز به روز بالاتر می‌روند و مردمی که قدرت خریدشان روز به روز کمتر می‌شود. وضعیت در بازار خودرو به گونه‌ای پیش می‌رود که ارزان‌ترین خودروی سواری صفری که می‌توان خرید پراید مدل 131 آن هم تولید سال 99 (با توجه به توقف تولید پراید از سال 99) با قیمت 208 میلیون تومان است.

بنابراین دیگر در بازار خودروی کشور، با نقدینگی 200 میلیون تومان نمی‌توان خودروی صفر خرید و باید خودروی کارکرده که البته آن هم قیمت‌های نجومی پیدا کرده، خریداری کرد.

رشد قیمت خودرو با دنده چهار

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازار خودرو پس از چند ماه سکوت و ثبات نسبی که از اواخر خرداد ماه شروع شده بود و حتی با افزایش قیمت دلار نیز تکان خاصی نخورد، از اواخر مهر ماه و با اوج گرفتن قیمت دلار به یکباره ترمز برید و طی حدود 10 روز گذشته میانگین بین 30 تا 50 میلیون تومان دچار نوسان قیمتی شده است.

بر همین اساس مقایسه قیمت‌ها در 14 آذر با امروز 23 آذر ماه (یعنی در 9 روز) بیانگر رشد محسوس بین 30 تا 50 میلیون تومانی به خصوص در خودروهای شرکت ایران خودرو است؛ به عنوان نمونه خودروی پژو 206 تیپ 3 اگرچه در 14 آذر 371 میلیون تومان بود اما امروز به 420 میلیون تومان رسیده است.

همچنین قیمت پژو 206 تیپ 2 که در 14 آذر ماه 345 میلیون تومان بود امروز به 375 میلیون تومان رسیده است. قیمت خودروی پژو پارس xuvp که 14 آذر 370 میلیون تومان بود امروز با نرخ 410 میلیون تومان معامله می‌شود. پژو 207 دنده‌ای پانوراما نیز از 475 میلیون تومان به 520 میلیون تومان رسیده است. تارا دنده‌ای که 14 آذر ماه 515 میلیون تومان بود امروز 545 میلیون تومان معامله شد.

خودروی دنا معمولی نیز از 445 میلیون تومان به 485 میلیون تومان رسیده است. رانا پلاس هم که 14 آذر 350 میلیون تومان بود امروز 385 میلیون تومان معامله شد.

البته قیمت محصولات سایپا نسبت به محصولات ایران خودرو افزایش کمتری داشته است؛ به عنوان نمونه قیمت خودروی تیبا هاچ بک که 14 آذر ماه 219 میلیون تومان بود امروز به 235 میلیون تومان رسیده است. همچنین کوییک دنده‌ای از 229 میلیون تومان به 245 میلیون تومان و ساینا از 230 میلیون تومان به 245 میلیون تومان رسیده است. البته قیمت شاهین افزایش بالای 50 میلیون تومان داشته به شکلی که از 390 میلیون تومان به 445 میلیون تومان رسیده است.

وضعیت به گونه‌ای است که فعالان بازار خودرو ضمن عدم توانایی برای پیش بینی آینده قیمت‌ها، به خریداران توصیه می‌کنند که اگر قصد خرید خودرو دارند همین امروز اقدام کنند و کار را به فردا نسپارند زیرا مشخص نیست قیمت‌ها تا کجا صعود کند.

وعده‌های بر باد رفته

این در حالیست که یکی از وعده‌های سید رضا فاطمی امین وزیر صمت قطع کردن ارتباط قیمت خودرو با قیمت دلار بود؛ فاطمی امین دقیقاً پاییز سال گذشته در جمع اعضای اتاق بازرگانی ایران تاکید کرده بود که «در حال حاضر 30 درصد از قطعات خودرو وارد می‌شود و طبیعی است که این قطعات مطابق قیمت دلار نرخ گذاری شوند منتهی 40 درصد قیمت نهایی خودرو وابسته به محصولاتی است که در داخل ایران تولید می‌شوند اما این محصولات نیز از قیمت دلار تبعیت می‌کنند. همین مساله موجب می‌شود قیمت خودرو با قیمت دلار دچار نوسان شود ما این رابطه را قطع خواهیم کرد.»

از سویی دیگر نیز عمده مشکل امروز بازار خودروی ایران مربوط به عرضه نامتناسب با نیاز بازار می‌شود؛ یعنی به آن اندازه که بازار نیاز به خودرو دارد، خودرویی عرضه نمی‌شود و همین مساله به افزایش قیمت‌ها دامن می‌زند. موضوعی که از سال گذشته طبق گفته فاطمی امین قرار بود حل شود اما تا به امروز اتفاق خاصی را در این بخش که بتواند تأثیر محسوسی در بازار بگذارد شاهد نبودیم.

نکته جالب توجه آنکه حتی انتشار اخبار مربوط به واردات خودرو و رسیدن خودروهای خارجی به گمرک کشور نیز نتوانسته قیمت‌ها را در بازار داخل بشکند که نشان می‌دهد اوضاع نامناسب بازار خودرو فراتر از چیزی بود که مسئولان تصور می‌کردند.

در این بین کارشناسان معتقدند که انتشار اخبار ناامیدکننده در سطح اقتصاد کلان، اوضاع نامناسب بورس، کاهش ارزش ریال و البته مصرف یک میلیارد یور ارز در بخش مربوط به واردات که یکی از عوامل رشد نرخ دلار تلقی می‌شود، در مجموع به رشد قیمتی خودرو در بازار دامن زده است.

برچسب‌ها