کد خبر 154942
۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۳

نمایندگان مجلس در گفتگو با «حیات» به بررسی عملکرد وزیر صمت پرداختند

چراغ سبز و کارت زرد به فاطمی‌امین

چراغ سبز و کارت زرد به فاطمی‌امین

جلال رشیدی کوچی که طراح سوال از وزیر صمت در جلسه روز گذشته مجلس بود در گفتگو با «حیات» گفت: در بحث استیضاح آقای فاطمی امین عموم مجلس نگاهشان این بود که وزارتخانه صنعت معدن تجارت به خوبی عمل کرده و به کارخود ادامه خواهند داد. با این حال در حوزه صنعت خودرو این وزارتخانه ضعیف عمل کرده و باعث ایجاد سوال واستیضاح شدند که این حق نمایندگان و در راستای اصلاح است.

زینب شیاس: با تشکیل مجلس و دولت انقلابی انتظارات از قوای مقننه و مجریه برای هدایت صحیح سیاستگذاری و مدیریت اجرایی کشور بالا رفت. حالا هر دو قوه راهکار اصلاح وضع موجود را در چارچوب تفکر انقلابی و مدیریت جهادی جستجو می‌کنند. در این میان البته یک سوالاتی که همواره مطرح بود نوع مواجهه دو قوه با یکدیگر بود. اینکه همکاری و همدلی بهارستان و پاستور باعث می‌شود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دولت طریق مماشات را در پیش بگیرند یا در چارچوب وظایف نمایندگی از در مطالبه‌گری و انتقاد وارد می‌شوند.

به گزارش حیات؛ نگاهی به مواجهه دو قوه با یکدیگر در 16ماه گذشته نشان از آن دارد که به رغم ادراک مشترک مجلس و دولت از مشکلات و لزوم همکاری و همراهی با یکدیگر، مجلس وجه مطالبه‌گرانه و نظارتی خود را در برابر دولت حفظ کرد. مساله‌ای که در نخستین گام با عدم رای اعتماد مجلس به گزینه پیشنهادی حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی برای وزارت آموزش و پرورش همراه بود. رای عدم اعتمادی که به گزینه دوم دولت نیز تعلق گرفت تا نهایتا سومین گزینه پیشنهادی دولت سیزدهم برای آموزش و پرورش یعنی یوسف نوری موفق به کسب اعتماد خانه ملت شود. عدم دریافت رای اعتماد به گزینه اول و دوم وزارت آموزش و پرورش پایان کار نبود و چراغ سوال از وزرا در صحن علنی مجلس همیشه روشن ماند. سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت معدن و تجارت از وزرایی بود که بیش از سایرین در 16ماه گذشته با سوال نمایندگان مواجه شد. نهایتا روز گذشته وزیر صمت برای ارائه توضیحات درباره علت افزایش شدید قیمت خودرو در مجلس حاضر شد. وکلای ملت نیز با 110 رأی موافق، 125 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 252 نماینده حاضر در جلسه، پاسخ‌های فاطمی امین درباره گرانی خودرو را قانع کننده ندانستند و به وی کارت زرد دادند. کارت زرد بهارستان به فاطمی‌امین می‌تواند ضرب‌الاجلی به وزیر صمت به حساب بیاید. به همین بهانه با جمعی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به گفتگو نشستیم و نظرشان را درباره عملکرد فاطمی‌امین و چشم‌انداز وزارت صمت جویا شدیم.

مجموعه عملکرد وزارت صمت قابل دفاع است

جلال رشیدی کوچی که طراح سوال از وزیر صمت در جلسه روز گذشته مجلس بود در گفتگو با «حیات» گفت: در بحث استیضاح آقای فاطمی امین عموم مجلس نگاهشان این بود که وزارتخانه صنعت معدن تجارت به خوبی عمل کرده و به کارخود ادامه خواهند داد. با این حال در حوزه صنعت خودرو این وزارتخانه ضعیف عمل کرده و باعث ایجاد سوال واستیضاح شدند که این حق نمایندگان و در راستای اصلاح است. نماینده مردم مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد با اشاره به کارت زرد مجلس فا وزیر صمت ادامه داد: این یک تذکر خیلی جدی به آقای وزیر بود که باید سریعتر مشکلات بازار خودرو را اصلاح کند. وی با ابراز امیدواری از اینکه سال آینده در بحث واردات تغییرات خوبی به نفع مردم را شاهد باشیم خاطرنشان کرد: تا زمانی که عرضه و تقاضا با هم همخوانی نداشته باشد مشکلات بازار خودرو حل نخواهد شد.

فاطمی‌امین ایده‌های سالمی دارد

یعقوب رضازاده نیز در گفتگو با «حیات» درباره کلیت عملکرد وزارت صمت گفت: ابتدا امر با این نکته توجه داشت که وزارت صنعت ومعدن وتجارت که خود از چندین وزارتخانه تشکیل شده است حوزه گسترده‌ای دارد و دکتر فاطمی‌امین در یکسال گذشته تلاش زیادی در بحث صادرات و واردات در این وزارتخانه داشته‌اند. نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکلات حوزه خودرو مشکلاتی ریشه‌ای است گفت: ایده‌های دولت و وزیر صمت ایده‌های سالمی که امیدواریم وضعیت را بهبود ببخشد. وی افزود: قطعا تذکراتی که مجلس ونمایندگان دلسوزبه وزرای دولت از جمله وزیر صمت می‌دهند برای بهبود در ارائه خدمات به مردم است.

سیدکاظم موسوی نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی هم در گفتگو با «حیات» گفت: به نظر من دکتر فاطمی امین در یکسال گذشته عملکرد موفقی داشته ولی افزایش اخیر قیمت خودرو وبعضی از اقلام که مرتبط با وزیر صمت هستند تدبیرانقلابی باید بکنند که مردم ناراضی نباشند.  

برچسب‌ها