کد خبر 154835
۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹

حیات بررسی می کند؛

آیا میراث شهردار دوچرخه سوار کمکی به آلودگی هوا می‌کرد؟/ نفس‌ها حبس و اگزوزها پر دود!

آیا میراث شهردار دوچرخه سوار کمکی به آلودگی هوا می‌کرد؟/ نفس‌ها حبس و اگزوزها پر دود!

شهر تهران با جمعیت بالای خود، سال‌هاست که از آلودگی هوا رنج می‌برد و این روزها پایتخت نشینان شاهد وضعیت غیر قابل تحملی هستند که شاید رعایت برخی نکات از گذشته، به این امر کمک می‌کرد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی حیات؛ وقتی اسم تهران را می‌شنویم، همگی به یاد مشکلات متفاوت آن نسبت به بسیاری از شهرهای کشور می افتیم که جمعیت 12 میلیونی و حضور 8 میلیون وسیله نقلیه، باعث تشدید بسیاری از مشکلات این کلانشهر شده است؛ آلودگی هوا، ترافیک، نامناسب بودن حمل و نقل عمومی و... از جمله مشکلاتی هستند که شهروندان تهرانی روزانه با آن سر و کله می‌زنند.

شاید هرچه جلوتر می‌رویم، به جای کاهش مشکلات شاهد افزایش آن باشیم؛ چراکه با ورود خودروهای جدید و عدم خروج خودروهای فرسوده نه تنها چاره‌ای برای این مشکل پیدا نشد، بلکه ترافیک و مشکلات آن و آلودگی هوا بیشتر از قبل در پایتخت نمود پیدا کرد و از سوی دیگر به دلیل نامناسب بودن حمل و نقل عمومی، سیل جمعیت مجبور به استفاده از وسایل نقلیه شخصی شدند.

اما در سال‌های گذشته شاهد بوده‌ایم که در مدیریت شهری تدبیری جدید اتخاذ شد و مدیریت شهری به همراه بسیاری از گروه‌های مردم نهاد به دنبال استفاده وسایل نقلیه پاک و کم خرج بود که روز به روز در تهران فراگیرتر می‌شد، تا جایی که مدیران شهری و شهردار تهران هر سه شنبه از دوچرخه برای تردد استفاده می‌کردند.

دوچرخه وسیله ارزان قیمت برای عبور و مرور که در شهر‌های پرجمعیت با تراکم و ترافیک بالا است که به آلودگی هوا و مشکلات این چنینی کمک خوبی کند. البته دوچرخه سواری جدا از بحث سلامتی به حل بسیاری از مشکلات اجتماعی نیز کمک می‌کند و همانطور که گفته شد دوچرخه سواری با مشکلات زیادی نظیر ترافیک، آلودگی هوا، آلودگی صوتی و کم تحرکی شهروندان می‌تواند مقابله کند و همین امر دلیلی قانع کننده ای در تشویق و ترویج این رویداد در پایتخت است.

وسیله نقلیه‌ای سبک که نه تنها هزینه‌ای برای رفت و آمد ندارد، بلکه نگهداری آسان و کم هزینه‌ آن باعث می‌شود تا هموطنان با پرداخت مبلغ کمتری نسبت به وسایل نقلیه موتوری و ... از آن برای تردد در سطح شهر استفاده کنند.

دوچرخه نه تنها وزن سبکی دارد، بلکه تسهیل تردد، قدرت مانور بالا در زمان شلوغی و ترافیک را به همراه خود دارد که می‌تواند شهروندان زیادی را به سمت خود بکشاند، به شرطی که مسیری هموار برای تردد آن در کوچه خیابان‌های شهر وجود داشته باشد. این روز‌ها بسیاری از شهروندان انتظار دارند که همانند قبل دوچرخه در دسترس آن‌ها قرار گیرد، چراکه مانند گذشته در پارک‌ها و معابر حضور این نوع وسیله نقلیه نمایان نیست و اگر از موضوع دوچرخه‌های اشتراکی در شهر تهران عبور کنیم، با موضوع نبود مسیر‌های اختصاصی ویژه دوچرخه که چند سالیست بحث آن مطرح می‌شود مواجه خواهیم شد و این موضوع از جمله دغدغه‌های دوچرخه سواران و شهروندان علاقه‌مند به استفاده از دوچرخه است.

نبود امکانات در پایتخت مانند مسیر اختصاصی دوچرخه موجب شده تا کم کم علاقه‌ای به استفاده از این وسیله نقلیه در شهر تهران وجود نداشته باشند. شهری که در ایام مختلف سال شاهد بار ترافیکی سنگین و آلودگی هوا است و هرچه جلوتر می‌رویم حمل و نقل پاک فراموش می‌شود و نبود یک مسیر پیوسته که دوچرخه‌سواران بتوانند مسیر خود را بدون دغدغه و بدون مانع و با یک سرعت ثابت ادامه دهند، موجب شده تا بسیاری از آنان نتوانند دوچرخه را جایگزین وسایل نقلیه دیگر کنند و اگر در سطح شهر دقت داشته باشید، همان مسیر‌های قبلی نیز یا حذف شده‌اند و یا به محل پارک موتور سیکلت و ... تبدیل شده و این امر نشان از اهمیت نداشتن موضوع دوچرخه سواری در شهر تهران دارد.

مسیر دوچرخه سواری، طی سال‌های اخیر در بسیاری از کشور‌های پیشرفته مورد توجه قرار گرفته و دوچرخه را نیز به عنوان یکی از وسایل حمل ونقل روزمره می‌شناسند و برای افزایش استفاده از حمل و نقل عمومی برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای را در نظر دارند و در کشور ما نیز به ویژه کلانشهر‌هایی نظیر تهران، برای ترویج دوچرخه سواری باید راهکار‌هایی از سوی مسئولان ارائه شود و برای اینکه کارمندان با دوچرخه به محل کار خود بروند بهتر است مشوق‌هایی در نظر گرفته شود تا افراد تشویق به استفاده از آن شوند.

همچنین یکی دیگر از راه حل‌های ترویج استفاده از این وسیله نقلیه، استفاده عمومی آن توسط برخی چهره‌های مطرح و مسئولان است که خود باعث می‌شود اطرافیان آن‌ها نیز به استفاده از این وسیله نقلیه تشویق شوند و همانطور که گفته شد در سال‌های گذشته یا همان دوره مدیریت شهری قبلی شاهد پویشی با عنوان سه‌شنبه‌های بدون خودرو بودیم که به اجرا درآمد و هر سه شنبه شهردار تهران نیز با تعدادی از معاونان خود مسیر محل کار را با دوچرخه طی می‌کردند که بسیار قابل توجه شهروندان قرار گرفته بود.

بهتر است بدانید که این پویش فراموش شده در شهر تهران کمپینی با هدف استفاده کمتر از خودرو‌های تک‌سرنشین بود تا از این طریق شهروندان در روز سه‌شنبه به‌جای استفاده از خودروی شخصی، گزینه‌های مفیدتری مثل دوچرخه‌سواری، پیاده روی، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و ... را برای انجام کار‌های روزمره جایگزین وسیله نقلیه شخصی کنند و پیروز حناچی شهردار تهران نیز در اولین هفته‌های حضور خود در ساختمان بهشت به این کمپین پیوست و خود را با دوچرخه به محل کار می‌رساند که همین حرکت نمادین شهردار از خانه تا شهرداری در حالی انجام می‌شد که در طول مسیر گروه‌های دوچرخه سوار مردمی، او را در طول مسیر همراهی می‌کردند و برخی مشکلات شهر نیز از سوی شهروندان گفته می‌شد.

حناچی از جمله مدیران شهری پیش رو در این اقدام بود تا کم کم معاونان و اعضای شهرداری نیز به این پویش پوستند و سه‌شنبه‌ها با دوچرخه و وسایل نقلیه عمومی به محل کار خود می‌رفتند که همین امرهم با برخی انتقادات مواجه شد که البته کارشناسان محیط زیست این موضوع را بسیار اقدامی تاثیرگذار در کاهش آلودگی هوا می‌دانستند.

حالا که حمل و نقل عمومی تهران با مشکلات زیادی مواجه است و راه حل مناسبی برای مقابله با آلودگی هوا و کاهش ترافیک وجود ندارد، میتوان این نوع وسایل نقلیه را به معابر تهران برگرداند تا شاید با استفاده از این وسایل نقلیه به جای وسایل دودزا، کمکی به آلودگی هوای تهران و کاهش ترافیک کرد.

برچسب‌ها