کد خبر 154576
۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴

تشکری هاشمی مطرح کرد؛

جان باختن سالانه 26 هزار نفر بر اثر آلودگی هوا

جان باختن سالانه 26 هزار نفر بر اثر آلودگی هوا

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه ایران بین 117 کشور رتبه بیست و چهارم آلودگی هوا را دارد، گفت: بین 107 پایتخت دنیا تهران رتبه بیست و یکم آلاینده‌ها را دارد که نشان می‌دهد باید به طور جدی به این موضوع پرداخته شود.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی حیات؛ سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و سیزدهمین جلسه شورا با اشاره به وضعیت آلودگی هوا اظهار کرد: در سال بیش از 6 میلیون و 700 هزار نفر به خاطر آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می شوند که 4.5 میلیون نفر از این افراد به دلیل ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون جان خود را از دست می‌دهند.

وی با بیان اینکه در دنیا چهارمین عامل مرگ و میر، آلودگی هوا است گفت: در کشورهای در حال توسعه آلودگی هوا عامل سوم مرگ و میر به شمار می رود و آلودگی هوا بر کودکان، سالمندان، گروه های حساس و مادران باردار تاثیر زیادی می‌گذارد.

تشکری هاشمی با بیان اینکه به لحاظ روانی آلودگی هوا موجب افسردگی، خشونت و اضطراب افراد می‌شود گفت: کشور ما از بین 117 کشور رتبه بیست و چهارم را در آلودگی هوا دارد و بین 107 پایتخت دنیا تهران رتبه بیست و یکم آلاینده‌ها را به خود اختصاص داده که باید به موضوع آلودگی هوا جدی پرداخته شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با تأکید بر اینکه بیش از 26 هزار نفر در سال به دلیل آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می شوند، گفت: هزینه ناشی از تبعات آلودگی هوا در کشور معادل 30 میلیارد دلار برآورد شده و هزینه های مربوط به درمان و مرگ میر افراد در تهران بیش از سه میلیارد دلار در سال است.

وی درباره تردد خودروهای سنگین گفت: تردد خودروهای سنگین در روز ممنوع است، اما در شب تحرک دارند و آلایندگی را در ساعات شب تولید می کنند که عدم امکان کنترل تردد کامیون ها در شب یکی از مشکلات در تولید آلاینده ها در تهران محسوب می شود. خودروهای فرسوده 25 برابر خودروهای یورو2 آلودگی ایجاد می کنند و خودروهای فرسوده ده ها برابر از استاندارد مورد نظر در شهرها آلایندگی تولیدخواهند کرد و اینکه تمام خودروها و موتورسیکلت ها را برقی کنیم، مشکل رفع نخواهد نمی‌شود؛ چرا که واقعیت این است یکی از دلایل تولید کربن سیاه، فرسایش لاستیک روی آسفالت است.

برچسب‌ها