کد خبر 154548
۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۷

انتشار آمار خسارات عراق در جنگ علیه داعش

انتشار آمار خسارات عراق در جنگ علیه داعش

10 دسامبر برای مردم عراق یک روز عادی نیست بلکه یادآور درد و رنج و شادی است، در این روز فجایع، قتل‌عام‌ها و جنایت‌هایی‌ که گروه تروریستی داعش از سال 2014 میلادی در استان‌ها و شهرهای مختلف عراق مرتکب شد، بر حافظه مردم این کشور سنگینی می‌کند اما در عین حال 10 دسامبر یادآور شادی و پیروزی بزرگ علیه داعش است.

به گزارش گروه سیاسی حیات؛ سه سال پس از (2014-2017) نبردهای خونین ارتش عراق، الحشد الشعبی و نیروهای امنیتی علیه داعش همه شهرهای اشغالی از چنگال این گروه تروریستی آزاد شدند و در 10 دسامبر سال 2017 میلادی پیروزی بر داعش اعلام شد.

با وجود گذشت 5 سال از اعلام پیروزی بر داعش اما این گروه تروریستی همچنان به حملات محدود گاه و بی‌گاه خود به شهروندان و نیروهای امنیتی عراق ادامه می‌دهد.

آمار و ارقام دقیقی درباره عناصر باقی مانده داعش در عراق وجود ندارد اما فرماندهی عملیات ارتش پیشتر تعداد عناصر داعش در عراق را کمتر از 1000 نفر عنوان کرد که اکثرا عراقی هستند.

خسارت‌های فرهنگی

در همین رابطه، «احمد فکاک البدرانی»، وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق در سخنانی به بیان آمار اماکن باستانی و عبادتگاه‌های تخریب شده به دست گروه تروریستی داعش پرداخت.

البدرانی طی سخنانی در بیست و سومین کنفرانس وزرای فرهنگ و آثار باستانی کشورهای عربی در ریاض گفت: عراق شاهد وحشی‌ترین و سهمگین‌ترین حملات تروریستی در مساحتی در امتداد چهار استان شمالی و غربی خود بود.

وی گفت: شهرهایی که تروریسم در آن دست به تخریب و فساد زد، از شهرهای مملو از آثار فرهنگی و علمی و تاریخی عراق به شمار می رود اما تروریسم همه اماکن فرهنگی و تاریخی و عبادتگاه‌ها را مورد تخریب و ویرانی قرار داد.

وزیر فرهنگ و آثار باستانی عراق تصریح کرد: تروریسم داعشی بیش از 5 هزار ساختمان را تخریب کرد از جمله 108 مسجد، 15 ضریح دینی، 19 کلیسا، 37 مدرسه، 1 معبد، 13 بازار، 13 گرمابه، 431 منزل تاریخی را در کنار موزه‌ها و اماکن باستانی دیگر ویران کرد.

البدرانی در پایان ضمن تقدیر از نقش‌آفرینی امارات در بازسازی مسجد النوری در موصل و تلاش‌های یونسکو برای احیای موصل قدیم، از همه کشورها و سازمان‌های حاضر در این کنفرانس خواست در بازسازی و ترمیم شهرهای تخریب ایفای نقش کنند.

خسارت‌های اقتصادی

«عبدالرحمن المشهدانی»، کارشناس اقتصادی عراقی حجم خسارت اقتصادی در نتیجه اقدامات داعش در عراق را «شوک‌آور» توصیف کرد و گفت: این خسارت‌ها در استان‌های نینوا، الانبار، صلاح الدین، بخش‌هایی از کرکوک، دیاله، بابل  و بغداد تقسیم شده است و تنها خسارت دولتی شامل ساختمان‌ها، خزانه بانک مرکزی و تسلیحات غارت شده در استان‌ها به دست داعش 36 میلیارد دلار برآورد می شود.

المشهدانی ادامه داد: جنگ همچنین منجر به تخریب نزدیک به 250 هزار منزل شهروندان شد که معادل 7.5 میلیارد دلار خسارت وارد کرده است.

از سوی دیگر، «احمد موسی»، سخنگوی وزارت برق عراق هم اعلام کرده است: خسارت در بخش برق مناطق تحت تسلط داعش حدود 12 میلیارد دلار برآورد می شود.

«مظهر محمد صالح»، مشاور مالی نخست وزیر عراق هم تصریح کرد: جنگ علیه تروریسم از سال 2014 تا 2017 میلادی 30 میلیارد دلار برای خزانه عراق هزینه داشته است به طوری که هزینه عملیات نظامی روزانه از 5 میلیون دلار به 30 میلیون دلار افزایش یافت.


صالح اظهار داشت: تروریسم همچنین منجر به آوارگی 6 میلیون شهروندان استان‌های اشغالی شد و میانگین فقر را 30 درصد افزایش داد.

بر اساس گزارش سازمان ملل که در سال 2016 میلادی منتشر شد، آمار قربانیان فقط برای سال‌های 2014 و 2015 میلادی حدود 18 هزار و 802 کشته بوده است که باید بدان 37 هزار زخمی و 3.2 میلیون آواره را افزود. (این رقم مربوط به پیش از آغاز نبرد موصل در سال 2016 میلادی است.)

برچسب‌ها