کد خبر 154541
۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۸

سهم اندک مرغ از سبد صادراتی

سهم اندک مرغ از سبد صادراتی

قائم مقام اتحادیه مرغداران گوشتی کشور گفت: 400 هزار تن مرغ مازاد بر مصرف در کشور تولید می‌شود اما در سبد صادراتی جایگاهی ندارند.

به گزارش گروه اقتصادی حیات؛ عطاالله حسن زاده گفت: 2 میلیون و 500 هزار تن مرغ سالانه در کشور تولید می‌شود، اما ظرفیت تولید بیش از 3 میلیون تن است.
او با بیان اینکه مصرف سرانه مرغ در کشور 35 کیلوگرم است، افزود: حدود 300 هزار تن مرغ مازاد را می‌توان صادر کرد، اما راه صادرات برای تولیدات مازاد هنوز به خوبی بازگشایی نشده است.
قائم مقام اتحادیه مرغداران گوشتی کشور ادامه داد: وجود 400 تا 500 هزار تن سرریز تولید مشکل اصلی در نوسان قیمت مرغ در بازار است.
حسن زاده مهمترین مشکل را اصلاح نشدن ساختار تولید از مزارع تا کشتارگاه اعلام کرد و گفت: صنعت مرغداری در کشور سابقه‌ای 40 ساله دارد و 10 تا 15 درصد این صنعت اکنون نوساز است و بقیه نیاز به اصلاح ساختار دارند.

چرا ساختار تولید اصلاح نشده است؟
مدیر عامل اتحادیه مرغداران مازندران افزود: طرح‌هایی برای اصلاح ساختار تولید ارائه شده است، اما تا زمانی که برنامه مدون و الگویی ثابت برای زنجیره تولید تا توزیع مرغ لحاظ نشود بازار مرغ متلاطم خواهد بود.
او ادامه داد: مقرر شده بود 20 درصد عواید ناشی از هدفمند کردن یارانه‌ها به صنعت بازگردد و یکی از راه‌های اصلاح ساختار مزارع از همین طریق ممکن است
عضو شورای مرکزی خانه کشاورز کشور فعال کردن تشکل‌های زنجیره تولید مرغ را نیز از دیگر راهکار‌ها اعلام کرد و افزود: این تشکل‌ها باید در خصوص مدیریت تولید از جوجه ریزی تا کشتار، میزان ورودی و خروجی تولید مرغ، شیوه تامین نهاده‌ها و سرمایه در گردش فعالان این عرصه تصمیم بگیرند.
حسن زاده گفت: صنعت پرورش مرغ، صنعت خرده مالکی است و 2 هزار و 400 بهره بردار در مازندران میانگین جوجه ریزی 17 هزار قطعه‌ای دارند که این ظرفیت با فعال شدن تشکل‌ها قابل افزایش است.
مدیر عامل اتحادیه مرغداران مازندران افزود: حمایت صندوق‌های بیمه از تولیدکنندگان یا پرداخت یارانه از طریق منابع در اختیار این صندوق‌ها به تشکل‌ها زنجیره تولید را تقویت و سرمایه گذاری را تضمین می‌کند.
قائم مقام اتحادیه مرغداران گوشتی کشور ادامه داد: اصلاح ساختار تولید مرغ با این اقدامات سبب کاهش هزینه‌های سوخت و تولید و در نهایت قیمت محصول نهایی می‌شود.
حسن زاده گفت: متاسفانه در 30 سال اخیر نیامدیم ساختاری تعریفی و صنعت تولید و پرورش مرغ را بازسازی کنیم تا حداقل 10 درصد بازار منطقه را داشته باشیم.

مرغ ارزانترین پروتئین با ارز آزاد
قائم مقام اتحادیه مرغداران گوشتی کشور گفت: تولید کنندگان مرغ در شرایط گذرا از ارز ترجیحی به آزاد نه تنها تولید را متوقف نکردند بلکه آن را افزایش دادند و اکنون نیاز به حمایت دارند.
حسن زاده افزود: مرغداران مازندرانی در این شرایط ماهانه بیش از 16 میلیون جوجه ریزی انجام دادند تا بازار مصرف آسیب نبیند.
او افزود: برخی مرغداران در مردادماه امسال حاضر شدند هر کیلوگرم مرغ را 10 هزار تومان زیر قیمت تولید به بازار عرضه کنند تا حداقل ضرر و زیان نصیب مصرف کنندگان شود.
عضو شورای مرکزی خانه کشاورز کشور، هزینه تولید هر کیلوگرم مرغ را 43 هزار تومان اعلام کرد و گفت: حالا که سرریز تولید در کشور وجود دارد و شرایط صادراتی نیز به خوبی فراهم نشده است از مصرف کنندگان انتظار داریم با خرید مرغ که ارزانترین پروتئین در حال حاضر است از تولید کننده حمایت کنند.
مازندران با دارا بودن 2 هزار واحد مرغ گوشتی فعال، 11 درصد گوشت مرغ کشور را تامین می‌کند

برچسب‌ها