کد خبر 154469
۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵

گزارش «حیات» درباره مواضع انقلابی و وحدت‌آفرینان مولوی عبدالواحد ریگی که توسط گروه‌های تکفیری به شهادت رسید

خونی که پای درخت وحدت ریخت

خونی که پای درخت وحدت ریخت

ظهر روز جمعه خبر شهادت مولوی عبدالواحد منتشر شد تا مشخص شود که جریان‌های تکفیری برای جرقه زدن یک جنگ مذهبی ابایی از ریختن خون یک عالم اهل سنت هم ندارند.

به گزارش گروه سیاسی حیات؛ دشمنان میلی به دیدن روی آرامش در سیستان و بلوچستان ندارند. حوادث تلخی که در چندماه گذشته باعث ریخته شدن خون مدافعان امنیت و مردم بیگناه در این استان شده است، برخی کشورهای منطقه را به این طمع انداخته تا با راه انداختن یک جنگ مذهبی در مرزهای شرقی کشورمان مانع از حل مسالمت آمیز اختلافات شوند. در این میان خبری که روز گذشته مبنی بر شهادت مولوی عبدالواحد ریگی منتشر شد نشانه‌ای از نقشه‌های شوم بدخواهان برای حذف چهره‌های معتبری دارد که در میان عربده‌های گوشخراش تجزیه‌طلبان منادی وحدت مذهبی و آرامش ملی هستند.

علت خشم از مولوی عبدالواحد چه بود؟

پس از ناآرامی‌های چندماه گذشته در سیستان و بلوچستان که باعث حوادث تلخی پس از نماز جمعه اهل سنت زاهدان نیز شد، یک هیئت ویژه اعزامی از سوی رهبر معظم انقلاب به این استان رفت تا ضمن دلجویی از خانواده قربانیان این حوادث با علمای شیعه و سنی این استان نیز گفتگو کند. در این فضا و در شرایطی که برخی از چهره‌های مشهور اهل سنت این استان با سخنان تحریک‌آمیز خود به دنبال شعله‌ور کردن آتش اغتشاشات بودند، مولوی عبدالواحد بعنوان یک عالم انقلابی اهل سنت مواضعی اتخاذ کرد که بیش از همه پیام‌آور برادری و برابری شیعیان و اهل سنت در برابر توطئه‌های خارجی بود. مواضعی که نشان از فاصله محسوس وی با خط ویرانی‌طلبانی داشت که در فکر آغاز یک جنگ مذهبی و ناامن‌سازی استان‌های شرقی کشورمان بودند.
شهید مولوی عبدالواحد در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبری، مسؤول هیات اعزامی، بیان کرده بود: بارها از سوی گروهک‌های تروریستی تهدید به قتل شده است اما بر مواضع خود استوار است. وی ادامه داد: شما از مردم بپرسید از مسجد امام حسین(ع) که من پیش‌نماز آن هستم حتی یک نفر هم بعد از نماز جمعه به خیابان نیامد و در آشوب اخیر خاش حضور نداشت؛ گفتم کسی حق ندارد بیرون برود چون می‌دانستیم منافقین بیرون هستند و می‌دانیم چه‌ کار می‌کنند. کسی که از مرز خود دفاع نکند ناموس ندارد. شهید مولوی عبدالواحد همچنین اظهار کرده بود: من حتی از جانب گروهک‌های معاند تهدید شده‌ام اما اینها تأثیری ندارد. ما این مملکت را دوست داریم، رهبری دوست ما هستند؛ این مملکت بعد از این نظام اسلامی به درد ما، به درد دین و اسلام و حتی به درد ناموس مسلمین نمی‌خورد. این روحانی شناخته شده اهل سنت سیستان و بلوچستان با تاکید بر وحدت شیعه و سنی خطاب به حاج‌علی‌اکبری گفته بود: ما شما برادران تشیع را به‌ خاطر خدا دوست داریم اگرنه چیزی از شما نگرفته‌ایم که بگویند این دوستی به‌ خاطر دنیاست. این عالم اهل‌سنت تصریح کرده بود: ما غیر از اسلام، نظام اسلامی، ایران و اخوت با شیعه، حرفی نداریم؛ باید تاریخ را بخوانید تا متوجه شوید ما اهل‌سنت سیستان‌وبلوچستان با برادران شیعه چه ارتباط نزدیکی داشته‌ایم. وی به فعالیتش در طول 8 سال دفاع‌مقدس نیز اشاره کرده و گفته بود در آن مدت در خط مقدم جبهه علیه رژیم بعث عراق جنگیده است.
مواضع روشن و وحدت‌آفرین شهید مولوی عبدالواحد که نشان از بصیرت وی در شناخت توطئه‌های دشمنان داشت با خشم گروه‌های تکفیری مواجه شد. تکفیری‌ها که در ماه‌های گذشته با چند ترور برنامه‌ریزی شده و همچنین عملیات‌های کور تروریستی به دنبال ناامنسازی مرزهای شرقی کشورمان بوده‌اند مواضع این عالم اهل سنت را در نقطه مقابل اهداف کوراندیشانه خود می‌دیدند. در نهایت اما آنچه که واقع در خون غلتیدن این امام جماعت خاشی به جرم همراه نشدن با خط وحدت‌شکنانه ضدانقلاب بود.

راز شهادت مظلومانه مولوی

ظهر روز جمعه خبر شهادت مولوی عبدالواحد منتشر شد تا مشخص شود که جریان‌های تکفیری برای جرقه زدن یک جنگ مذهبی ابایی از ریختن خون یک عالم اهل سنت هم ندارند. در همین زمینه شورای تامین سیستان‌وبلوچستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: بر اساس گزارشات اولیه، مولوی عبدالواحد ریگی، امام جمعه اهل‌سنت مسجد امام حسین(ع) شهرستان خاش از مولوی‌های شاخص منطقه و استان سیستان‌وبلوچستان توسط افراد ناشناس ظهر روز پنجشنبه ربوده و به شهادت رسیده است شمس‌آبادی، دادستان مرکز استان سیستان‌وبلوچستان نیز در تشریح ‌جزئیات شهادت امام جمعه مسجد امام حسین(ع) شهرستان خاش اظهار کرد:‌ مولوی عبدالواحد امام جمعه مسجد امام حسین(ع) شهرستان خاش روز پنجشنبه در مسجد حضور داشت که افراد ناشناس از در پشتی مسجد وی را صدا کرده و سوار یک خودروی پژو بدون پلاک می‌کنند. وی با بیان اینکه بعد اطلاع از ربوده شدن مولوی عبدالواحد با دستور دادستان شهرستان برای تحقیق روی پرونده بازپرس تعیین شده بود و تمام نیروها برای پیدا کردن مولوی عبدالواحد و شناسایی آدم‌ربایان مامور شده بودند که متاسفانه به نظر می‌رسد متهمان بعد از ربایش اقدام به قتل مولوی عبدالواحد کرده‌اند، اظهار داشت: روز جمعه جسد مولوی عبدالواحد در یکی از جاده‌های فرعی شهرستان خاش در حالی که 3 گلوله به وی شلیک شده بود و گلوله‌ها از ناحیه سر خارج شده است، کشف شد. دادستان مرکز استان سیستان‌وبلوچستان با بیان اینکه ‌بازپرس ویژه قتل در محل حاضر و  پرونده قضایی درباره این موضوع تشکیل شده است، افزود: پلیس آگاهی نیز در حال بررسی موضوع برای شناسایی عوامل این حادثه تروریستی است. شهید مولوی عبدالواحد ریگی نخستین امام جماعتی نبود که در جریان آشوب‌های اخیر در استان سیستان‌وبلوچستان توسط اوباش تروریست به شهادت رسید. پیش‌تر نیز آبان امسال، حجت‌الاسلام سجاد شهرکی، امام جماعت مسجد مولای متقیان زاهدان توسط یک تیم تروریستی به شهادت رسید.

از کشته‌سازی تا ترور برای روشن نگه داشتن آتش ناامنی

ضدانقلاب که در ماه‌های اخیر بارها به پروژه کشته‌سازی برای روشن نگه داشتن آتش اغتشاشات تمسک جسته بود در 24ساعت گذشته با سکوت و انکار از کنار این ترور عبور کرده است. علت این سکوت را پیش از هرچیز باید در نقش این شهید مجاهد در زاویه‌گیری در برابر نقشه‌های بدخواهان دانست. کافی است به تفاوت مواضع وحدت‌آفرین شهید مولوی عبدالواحد با سخنان تفرقه‌آفرین برخی دیگر از مولوی‌های سیستان نگاهی انداخت تا پی به علت این سکوت رضایت‌آمیز در برابر این ترور کور برد. شهید مولوی عبدالواحد با علم به تهدیدهایی که گروه‌های تکفیری علیه وی در سر می‌پروراندند از مواضع خود عقب‌نشینی نکرد و نهایتا مزد این انقلابی‌گری را با شهادت دریافت کرد.
برخورد قاطع با جریانات تکفیری که عاملان ترور این مولوی فهیم و وحدت‌آفرین بودند به آرام شدن فضای عمومی سیستان و بلوچستان کمک خواهد کرد. یقینا تا زمانی که وحدت شکنان از یکسو با اظهارات تحریک کننده موجبات آشوب و فتنه را در این سیستان فراهم کنند و گروه‌های تکفیری نیز فضا را برای چنین ترورهای کوری مساعد ببینند نمی‌توان چشم‌اندازی از آرامش و تعامل مذهبی را در این استان متصور بود.

برچسب‌ها