کد خبر 154210
۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۹

اپراتور همراه اول: عذر می‌خواهیم

گاف زلزله‌ای همراه اول همه را سر کار گذاشت

گاف زلزله‌ای همراه اول همه را سر کار گذاشت

گاف همراه اول و ارسال پیان جعلی هشدار زلزله برای مشترکان دارای تلفن همراه اندروید، مردم را سر کار گذاشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ حدود ساعت 12:15 امروز 16 آذر 1401 تعداد قابل توجهی از مردم که گوشی‌های اندرویدی داشتند هشداری مبنی بر وقوع زلزله دریافت کردند و این پیام موجب نگرانی آنها شد. برخی با تصور‌ اینکه واقعاً زلزله ای در کار است به بیرون از منازل خود آمدند. بررسی خبرنگار تسنیم تا اینجا حاکی از آن است که نه زلزله واقعیت دارد و نه هکی اتفاق افتاده است. در گوشی‌های اندرویدی قابلیتی به نام هشدار اضطراری وجود دارد که معمولا فعال است. این قابلیت بر مبنای محل استقرار فرد و همچنان سایتهایی که از آنها داده دریافت می‌کند، مانند شیک‌الرتس Shake Alerts، هشدارهایی مبنی بر وقوع زلزله ارسال می‌کند. 

ابتدا شایعه‌ای منتشر شد مبنی بر این که همراه اول هک شده و پیام هشدار زلزله توسط هکرها ارسال شده اما در ادامه روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هرگونه هک شبکه تلفن همراه کشور را تکذیب کرد و گفت: وضعیت شبکه تلفن همراه کشور به صورت دائم توسط مراکز پایش امنیت اپراتورها و وزارت ارتباطات مورد پایش قرار می‌گیرد و هیچ‌گونه شواهدی مبنی بر هک این شبکه وجود ندارد و ادعاهای مطرح شده در حال بررسی است.

همراه اول نیز اعلام کرد: از مشتریانی که این پیام را دریافت کردند عذرخواهی می کنیم و هیچگونه هک و نفوذی در شبکه اتفاق نیفتاده و این موضوع به دلیل خطای تیم تحقیقاتی بوده است.

با این وجود بایرام نژاد رئیس مرکز لرزه نگاری کشور با بیان این‌که ما چنین پیام‌هایی را ارسال نخواهیم کرد، افزود: باید مرجع ارسال این پیامک‌ها مشخص شود و پلیس در این رابطه کارهای لازم را انجام دهد.مرکز لرزه‌نگاری کشور هیچ فعالیت غیرطبیعی را در این چند روز ثبت نکرده است.

سرهنگ پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا نیز در رابطه با ارسال پیام هشدار زلزله گفت: یک قابلیتی روی گوشی‌های اندروید وجود دارد که مربوط به ارائه هشدارهای اضطراری است.این قابلیت برای ارسال پیام از سوی پلیس در مواقع اضطراری است. ارسال پیام هشدار زلزله یک شیطنت است و باید منشا آن بررسی شود. هیچ اتفاقی نیفتاده و می‌تواند یک هک باشد. این قابلیت روی تلفن های همراه به خصوص گوشی‌های سامسونگ است و کسانیکه گوشی آیفون دارند پیام هشدار زلزله را دریافت نکرده‌اند.پلیس در حال برسی این موضوع است.

 گاف همراه اول در تست ارسال پیامهای هشدار موجب نگرانی مشترکانش شد و مسئولان این شرکت باید با دقت بیشتر مانع تکرار چنین اتفاقاتی شوند تا از اعتبار این شرکت مهم بیش از این کاسته نشود.

دستور وزیر ارتباطات به بررسی خطا در ارسال پیام هشدار زلزله

وزیر ارتباطات دستور داد خطای صورت گرفته در ارسال پیام هشدار زلزله سریع بررسی شود.

 در پی خطای انسانی بخش تحقیق و توسعه اپراتور همراه اول در فعال کردن سامانه هشدار و ارسال «پیام هشدار زلزله» برای تعدادی از مشترکین این اپراتور در شهر تهران شد.

عیسی زارع پور پس از ایجاد نگرانی برای برخی از هموطنان، دستور پیگیری موضوع و برخورد با مقصرین احتمالی را صادر کرد.

 

برچسب‌ها