کد خبر 154203
۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۳

وزیر جدید راه و شهرسازی درباره مسکن چه گفت؟

بذرپاش وعده ساخت 4 میلیون مسکن نداد و وزیر شد

بذرپاش وعده ساخت 4 میلیون مسکن نداد و وزیر شد

وزیر جدید راه و شهرسازی در حالی از سوی نمایندگان مجلس انتخاب شد که تلویحا اعلام کرد امکان ساخت 4 میلیون مسکن در دو سال و نیم باقیمانده عمر دولت سیزدهم وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ مهرداد بذرپاش در جلسه امروز مجلس درباره برنامه‌های متعدد خود سخن گفت اما تلویحا اعلام کرد وعده‌ای برای تحقق ساخت 4 میلیون واحد مسکونی در مدت چهار سال را نمی‌دهد با این وجود نمایندگان مجلس به وی رای اعتماد دادند.

قبل از اظهارات بذرپاش، نمایندگان مخالف وی به موضوع مسکن اشاره کردند و گفتند وی برنامه‌ای برای تحقق وعده ساخت 4 میلیون مسکن را ندارد. 

مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران در این باره در جلسه بررسی صلاحیت بذپاش گفت: "با توجه به اینکه عضو کمیسیون عمران هستم، باید اذعان کرد برنامه ای از سوی وزیر پیشنهادی در حوزه ساخت یک میلیون مسکن ندیدم."

همچنین مجتبی توانگر نماینده تهران به عنوان نماینده مخالف گفت: "آقای بذرپاش حتی در حوزه نظری پس از برگزاری جلسات متعدد در کمیسیون‌ها هنوز نمی‌داند که چگونه می‌خواهد تأمین مالی 4 میلیون مسکن را انجام دهد و حتی نه در کمیسیون و نه در جلسه شب گذشته فراکسیون حاضر نیستند جمله شفاف و روشن را بگوید که آیا در پایان 4 سال دولت رئیسی می‌تواند 4 میلیون مسکن و حتی نیمی از آن را به مردم تحویل دهد. متاسفانه آقای بذرپاش نخواستند هیچ مسوولیتی در ساخت 4 میلیون مسکن را بپذیرند و متاسفانه هیچ برنامه منسجمی هم ارایه نکرده است."

پس از این اظهارات مهرداد بذرپاش پشت تریبون قرار گرفت و برنامه‌های خود را ارائه کرد اما درباره وعده ساخت 4 میلیون مسکن فقط به آسیب شناسی پرداخت و از نمایندگان سوال کرد که چگونه بودجه 2800 همتی ساخت مسکن قرار است تامین شود؟!

بذرپاش در صحن علنی مجلس گفت: «در قانون جهش تولید مسکن، ساخت 4 میلیون مسکن پیش‌بینی شده است و این در حالی است که برای تحقق این موضوع در کشورمان با کمبود مهندس، تکنسین و ... مواجه نیستیم اما با این سوال مواجه‌ایم که چرا مسکن ساخته نمی‌شود. آیا می‌توان مثل مسکن مهر ردیف مشخص برای آن پیش‌بینی کرد. 4 میلیون مسکن ضرب در 100 مترمربع می‌شود 400 میلیون مترمربع و اگر میانگین متری 7 میلیون تومان محاسبه شود عددی معادل دو هزار و 800 همت می‌شود و این در حالی است که بودجه سال جاری حدود یک هزار و 500 همت است. بنابراین باید پاسخ دهیم مشکل کجاست و وزارت راه چه کاری برای تأمین مالی دو هزار و 800 همت باید انجام دهد. حتماً نمایندگان در جریان تصویب قانون جهش تولید مسکن مفروضات را بررسی کردند.... در حوزه مسکن و شهرسازی باید چند اقدام صورت بگیرد، بیش از 2800 همت منابع نیاز است، شما عزیزان بگویید از کجا و با چه روش مسکن سازی قرار است کار کنیم، یکی از مشکلات این است که زمین احتکار شده، دولت ها و مجلس های مختلف آمده اند و رفته اند و قیمت ملک افزایش یافته است.

وی افزود: یکی از مواردی که باید برای آن چاره اندیشی کنیم، احتکار غیرقابل قبول زمین در اطراف شهرهاست، زمانی که در بسیاری از محل ها می توانیم الحاق به شهرها داشته باشیم، چرا اینکار را انجام نمی دهیم؟ چرا محدوده روستاها را افزایش ندهیم که تنها یک عده صاحب زمین باشند و قیمت روز به روز افزایش پیدا کند و افراد دیگر متضرر شود؟ این نسخه من برای همه بخش ها و شهرها نیست، متوجه هستم که الگوی تهران، کلانشهرها و روستاها تفاوت دارد. در حوزه مسکن سه عامل زمین، قیمت ساخت و ارزش افزوده را داریم، دولت وظیفه دارد قیمت زمین را حذف و یا به صفر برساند و همچنین ارزش افزوده و یا سود مورد توقع سازنده را صفر کند. قیمت ساخت باید با استفاده از روش واگذاری زمین و تحویل زمین رایگان به انبوه سازان که توان هزینه کرد دارند کاهش یابد و دولت بعداً در قالب اوراق و اسناد با آنها تبادل مالی داشته باشد.  روش دیگر بازسازی بافت روستایی و بافت فرسوده شهری و روستایی است؛ شهرها در اختیار شهرداری ها بوده و می تواند این موضوع را از طریق آسان سازی فرآیند مجوز و مکانیزم های تشویقی مدیریت کند. شهرداری ها می توانند به ساخت واحدهای مسکونی تعهد شده در قانون کمک کنند و مردم تحت عنوان خودمالکی اقدام به ساخت نمایند.

بذرپاش در ادامه گفت: حدود 240 هزار واحد مسکن مهر داریم که باید به اتمام برسانیم، موضوعی که باید برای آن فکری کنیم، طرف تقاضا است، بخشی از منابع سهم آورده متقاضیان است، در حال حاضر حدود 300 هزار نفر ثبت نام کرده اند و واریز وجه داشته اند، اکنون در سمت تقاضا دچار مشکل هستیم. زمانی که سهم آورده به 400 میلیون می رسد و قیمت یک واحد 800 میلیون تومان تمام می شود، اقشاری که جزو دهک های پایین هستند و باید این واحدها را خریداری کنند، در تامین منابع اولیه دچار مشکل می شوند و نمی توانند آورده اولیه را تامین کنند.  باید در تامین آورده اولیه تجدیدنظر شود و طرف متقاضی تشویق شود، پروژه مسکن در فرمول قبلی نیز می تواند بخشی از نیازها را پوشش دهد، باید ظرفیت جذب وجود داشته باشد. موضوع بعدی تامین مالی از روش های دیگر است، مولدسازی دارایی ها باید در اولویت اصلی کاری قرار بگیرد، در قانون نیز اوراق بهادارسازی دارایی ها، مولدسازی دارایی ها و موارد دیگر آمده است، چرا این موارد انجام نشده و نمی شود؟ بخشی از اقداماتی که باید برای مولدسازی دارایی ها انجام شود، در ریز برنامه ها آمده است، حتما فرصت نشده این موارد را مطالعه کنند، از منتقدان درخواست دارم این موارد را مطالعه نمایند.

به گزارش حیات؛ 187 نماینده مجلس امروز با وجود اینکه بذرپاش به آنها تلویحا اعلام کرد حتی تحقق نیمی از وعده ساخت 4 میلیون واحد مسکونی امکان پذیر نیست به وی اعتماد کردند و او را به عنوان وزیر راه و شهرسازی دولت آقای رئیسی انتخاب کردند. البته برنامه های وزیر جدید راه نشان می دهد وی از شعار دوری می کند و قرار است برنامه های واقعی و حقیقی در وزارتخانه عریض و طویل اجرایی شود.

 

برچسب‌ها